• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 8 تیر 1400
کد مطلب : 134469
+
-

ایثارگران بدانند/ دستورالعمل تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران‌۱

پرسش‌های متعددی از جامعه ایثارگری در خصوص تبدیل وضعیت استخدامی آنان به ما رسیده است.
قریب 2سال از موضوع تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران و فرزندان آنان در مجلس شورای اسلامی و دولت می‌گذرد و هر بار به بهانه‌هایی این قانون با مشکل مواجه شده است. با عنایت به اینکه در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ مجدداً به این موضوع اشاره شده و دولت دستورالعمل اجرایی آن را به تصویب رسانده است به همین منظور و به‌دلیل اهمیت زیاد آن، این موضوع را با شرایط جدید آن به بحث می‌گذاریم. از آنجا که در قانون استفساریه مشکل نیروهای شرکتی همچنان به قوت خود باقی‌مانده بود و در بخشنامه ابلاغی سازمان امور اداری و استخدامی کشور به آن اشاره نشده بود، مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ بند «د» تبصره ۲۰ را به‌منظور تحقق تبدیل وضعیت استخدامی تمامی ایثارگران و فرزندان آنان با وضعیت‌های مختلف استخدامی و در تمامی دستگاه‌های اجرایی به تصویب رساند.
ضوابط اجرایی قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور در تاریخ چهارم اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۰ توسط دولت ابلاغ شد. در ماده ۴۴ ضوابط اجرایی بودجه آمده است: دستورالعمل نحوه اجرای بند «د» تبصره ۲۰ قانون به‌صورت مشترک توسط سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی کشور تهیه و تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۰ ابلاغ خواهد شد. این دستورالعمل در موعد مقرر تهیه و در تاریخ نوزدهم خرداد ۱۴۰۰ ابلاغ شد. این دستورالعمل حاوی نکات مثبت (منطبق با مصوبه مجلس) و نکات منفی (مغایر با مصوبه مجلس) است که به تشریح آن خواهیم پرداخت.
 با توجه به ابلاغ این دستورالعمل، بخشنامه قبلی سازمان امور اداری و استخدامی کشور درخصوص تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران منتفی و این دستورالعمل جایگزین آن شده است. نکات مثبت این دستورالعمل عبارتند از:
 ۱ - مشمولین تحت پوشش این قانون هستند که به صراحت به مشمولین ماده ۲۱ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و اصلاحات بعدی آن اشاره شده است. لذا تمامی ایثارگران و فرزندان آنان که در دستگاه‌های اجرایی شاغل هستند به موجب بند «د» ماده ۲۰ باید تبدیل وضعیت شوند.
۲ - دستگاه‌های اجرایی مشمول این قانون هستند که به صراحت و منطبق با بند«د» ماده ۲۰ قانون بودجه به تمامی دستگاه‌های مشمول ماده ۲ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران اشاره شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید