• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 6 تیر 1400
کد مطلب : 134254
+
-

افزایش ورود نقدینگی به بورس

با ورود 333میلیارد تومان نقدینگی جدید در مبادلات دیروز، میزان ورود نقدینگی به بورس بعد از انتخابات از مرز 1000میلیارد تومان فراتر رفت


 همزمان با پایان یافتن سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری روند صعودی بورس آغاز شده و در این مدت شاخص بورس نزدیک به 7.5درصد رشد کرده است. این موضوع همچنین منجر به ورود 1000میلیارد تومان نقدینگی تازه از سوی سهامداران خرد به بازار شده است.اکنون این پرسش مطرح است که آیا روند صعودی بورس ادامه خواهد یافت.
به گزارش همشهری، روند صعودی بازار سهام که بعداز انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز شده، دیروز هم ادامه و شاخص کل بورس تهران با یک صعود پرقدرت نزدیک به 21هزار واحد افزایش یافت. با این میزان رشد میزان بازده سهامداران از 28خرداد تاکنون به 7.5درصد رسید. بررسی روند معاملات بازار سهام در بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری تاکنون نیز نشان می‌دهد که برخلاف 10‌ماه گذشته حجم ورود پول از سوی سهامداران حقیقی به بورس شتاب گرفته و گویا سهامداران به این استدلال رسیده‌اند که فصل جدیدی از رشد بازار سهام آغاز شده است. آمار‌ها نشان می‌دهد که روزگذشته بیش از 333میلیارد تومان نقدینگی تازه از سوی سهامداران خرد وارد بازار سرمایه شده است. با ورود این میزان پول تازه به بورس جمع کل نقدینگی که از بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری تاکنون وارد بورس شده است به 1028میلیارد تومان رسید. دیروز همچنین ارزش روزانه معاملات خرد به 6358میلیارد تومان رسید که بیشترین میزان معاملات از ابتدای سال‌جاری تاکنون است. اما علت ورود پول‌های جدید و رشد بورس چیست؟

علت رشد بورس
آن طور که کارشناسان قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری گفته بودند یکی از مهم‌ترین دلایل نزول بازار سهام ابهام‌هایی بود که سرمایه‌گذاران در مورد نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری داشتند و این موضوع منجر شده بود که سهامداران دست از خرید سهام بکشند. اما این همه ماجرا نیست. بسیاری از سهامداران ظرف ماه‌های گذشته اعتماد خود را به سیاست‌های دولت در قبال بورس از دست داده بودند. به زعم طیف زیادی از سهامداران دولت بعد از تامین کسری بودجه‌اش، بورس را به حال خود رها کرد و این موضوع منجر به جو بی‌اعتمادی در بازار سهام شد. دولت ابراهیم رئیسی، اما در نخستین نشست خبری‌اش موضع مخالفی با دولت حسن روحانی در پیش گرفت و با بیان اینکه بورس قلک دولت نیست تأکید کرد که اعتماد را به بورس برمی‌گرداند گویا این رویه در افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران و جلب مشارکت آنها نقش داشته است.
سهیل کلاهچی، یک کارشناس بازار سرمایه در این‌باره می‌گوید: قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری، سهامداران اعتماد کلی خود را برای سرمایه‌گذاری در این بازار از دست داده بودند، اما بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری سهامداران گمان می‌کنند که تغییر سیاست‌ها توسط دولت جدید بتواند تأثیر مثبتی را در این بازار داشته باشد و روند کلی بازار را با کاهش نوسان همراه کند.
پیش از این محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم گفته بود: پیش‌بینی‌ها این است که بلافاصله پس از انتخابات‌۱۴۰۰ شاهد بازگشت اعتماد مردم به بورس و سبز شدن شاخص بورس خواهیم بود. سعید جعفری، یک کارشناس بازار سرمایه هم با اشاره به رفع برخی ابهامات در بازار سرمایه می‌گوید: قیمت سهام در چند‌ماه گذشته اصلاح قابل توجهی را تجربه کرد و تکلیف ریاست‌جمهوری هم مشخص شد. نرخ ارز هم به واسطه لغو تحریم‌ها، کاهش چندانی نداشت و بالای ۲۴هزار تومان تثبیت شد و قیمت‌های جهانی هم طی 6ماه گذشته رشد زیادی را تجربه کردند. او می‌افزاید: مجموع این عوامل باعث شد فضای تصمیم‌گیری فعالان بازار سرمایه، شفاف‌تر و با توجه به در پیش بودن مجامع شرکت‌ها که سود مناسبی هم تقسیم خواهند کرد، اقبال به خرید سهام بیشتر شود.

رشد تا کجا ادامه دارد
با وجود آنکه به‌نظر می‌رسد بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری سهامداران نگاه مثبتی به تغییر دولت پیدا کرده‌اند اما به‌نظر می‌رسد هنوز 2ابهام بزرگ یعنی مذاکرات هسته‌ای در وین و سیاست‌های اقتصادی دولت ازجمله موضوعاتی هستند که می‌توانند رشد شاخص‌های بورس را با چالش مواجه کنند.
به زعم کارشناسان با وجود افزایش ارزش معاملات همچنان نتایج مذاکرات هسته‌ای در وین برای سهامداران مهم است. سهامداران همچنین به‌طور شفاف نمی‌دانند که دولت جدید چه سیاست‌هایی را در قبال بورس اتخاذ خواهد کرد. درچنین شرایطی به‌نظر می‌رسدکه بخش عمده رشد بازار سهام مضاف بر اینکه به یک اعتماد نسبتی دست پیدا کرده است ناشی از نزول مداوم شاخص‌های بورس است که قیمت سهام شرکت‌های بورس را به کف رسانده است؛ بنابراین این امکان وجود دارد شاخص‌های بورس تحت‌تأثیر نزول شدید قیمت‌ها در یک دوره کوتاه‌مدت با رشد‌ اما در بلندمدت با چالش‌هایی مواجه شود.
سهیل کلاهچی با اشاره به اینکه به‌نظر می‌رسد بورس در شرایط نوسانی و به‌صورت موقتی حرکتی رو به رشد داشته باشد، می‌گوید: اکثریت سهام حاضر در بازار ریزش زیادی را تجربه کرده‌اند که اکنون زمان رشد این سهام فرا رسیده است و نوسان و حرکتی رو به صعود را در بازار تجربه خواهند کرد. این کارشناس بازار سرمایه ادامه می‌دهد: اگر قرار باشد اتفاقی در بازار رخ دهد و روند پایدارتری را در بازار شاهد باشیم، به‌نظر می‌رسد در ٦‌ماه دوم سال، تحرکات مثبتی را در بازار داشته باشیم و در آن زمان اتفاقات بهتری در معاملات بورس رخ دهد.
امیرعلی باقری، یک کارشناس دیگر بازار سرمایه هم در این‌باره می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود در کوتاه‌مدت شاهد بازار با ثباتی باشیم اما انتظار روند صعودی یا نزولی سنگین در کلیت بازار وجود ندارد. سرمایه‌گذاران نباید انتظار شوک‌های قیمتی در سهام و روند صعودی غافلگیرکننده شاخص بورس در کوتاه‌مدت را از بازار داشته باشند. به‌گفته او سهامداران نباید انتظار روندهایی مانند سال٩٩ داشته باشند و باید به بازار نگاه واقع‌بینانه‌تری را برای معاملات داشته باشند.
او اما درباره روند بازار سهام در بلندمدت می‌گوید: در بلندمدت روند سهام بنیادی که ضمن خرید با دید سودمحوری از فیلترهای تحلیل عبور کرده، صعودی خواهد بود و می‌تواند بازده خوبی را نصیب سرمایه‌گذاران کند.
سعید جعفری، هم با بیان اینکه انتظار می‌رود بازار تا پایان‌ماه آینده رشد ملایمی را تجربه کند، درباره وضعیت بازار سهام در بلندمدت می‌گوید: هنوز ابهاماتی وجود دارد. از یک طرف تکلیف برجام مشخص نیست و از طرف دیگر مشخص نیست گروه اقتصادی دولت جدید چه رویکردی نسبت به برخی سیاست‌هایی که روی شرکت‌های بازار سرمایه تأثیرگذار هستند، داشته باشد. همچنین باید دید قیمت‌های جهانی در چند‌ماه آینده چگونه خواهند بود. اگر ریزشی را تجریه نکنند، بازار تا پایان سال سقوطی نخواهد داشت.

 دولت چه کاری را باید انجام دهد
هرچند تحلیلگران بر این باورند که رشد بازار سهام دست‌کم در کوتاه‌مدت ادامه خواهد داشت اما به‌نظر می‌رسد برای تداوم روند صعودی بورس باید تغییراتی هم در حوزه سیاست‌های اقتصادی ایجاد شود و این تغییرات بستگی به تیم اقتصادی دولت سیزدهم دارد. آنطور که تحلیلگران می‌گویند؛ تیم اقتصادی جدید باید قدرتمند و با برنامه باشد و موضوعاتی ازجمله حذف قیمت‌گذاری دستوری، تعادل در نرخ بهره و تورم را مدنظر قرار دهد و در عین حال سیاست‌های خود را در زمینه صادرات و واردات و رشد درآمد‌زایی صنایع به‌طور شفاف اعلام کند.
امیر علی باقری با بیان اینکه برخی از ریسک‌های داخلی بازار که در رأس آنها ریسک انتخابات ریاست‌جمهوری بود کاهش پیدا کرده است می‌گوید: اکنون نکته مهم و تأثیر‌گذار بر روند بازار که تا حدودی باعث ایجاد شک و تردید سهامداران برای ورود سرمایه‌های خود به این بازار شده است، انتخاب تیم اقتصادی و سیاست‌های دولت جدید است. به‌گفته او دولت جدید باید سیاست‌های خود در حوزه سیاست‌های پولی و مالی، سیاست‌های ارزی و مقوله صادرات و واردات را به‌صورت شفاف اعلام کند، به‌گونه‌ای که این سیاست‌ها در جهت توسعه اقتصادی کشور و نیز برون‌رفت وضع حاضر در کشور از مرحله بحران باشد.
او با تأکید بر اینکه وجود شفافیت در بدنه اقتصاد کشور مانع از رانت و قاچاق بیشتر خواهد شد، توضیح می‌دهد: این شفافیت جز با پرهیز از قوانین خلق‌الساعه و قیمت‌گذاری دستوری میسر نمی‌شود؛ بنابراین بحث واقعی کردن اقتصاد یکی از مواردی است که باید تیم اقتصادی دولت جدید مدنظر داشته باشد و آن را در دستور کار خود قرار دهد. ابوالفضل شهرآبادی، یک کارشناس دیگر بازار سرمایه با بیان اینکه اگر دولت به‌طور صحیح وارد بازار شود، شرکت‌های بزرگ، افراد بسیاری را می‌توانند جذب بازار کنند، می‌گوید: بازار سهام ایران حساس است و در این میان سهامداران حرفه‌ای به‌صورت مدام نرخ بهره را کنترل می‌کنند. چنانچه نرخ بهره بالا باشد، پول به سمت بازار پول و اگر نرخ بهره پایین باشد، پول به سمت بازار سرمایه حرکت خواهد کرد.
او با بیان اینکه وقتی دولت‌ها دچار کسری بودجه می‌شوند از بانک مرکزی یا بازار سرمایه قرض می‌گیرند توضیح می‌دهد: چنانچه دولت بتواند تامین مالی خود را از طریق بازار سرمایه انجام دهد، به جذب نقدینگی و عمق‌بخشی به بازار کمک بزرگی خواهد کرد و این امر در کشورهای پیشرفته دنیا در حال انجام است. به‌گفته او دولت باید در بازار سرمایه با دیگر ارکان بازار هماهنگ باشد تا ضمن ایجاد حرکت گسترده، پول‌های بسیاری جذب صندوق‌های سرمایه‌گذاری شود.
شهرآبادی تصریح می‌کند: تیم اقتصادی جدید باید قوی و با برنامه باشد تا بتواند در جهت بهبود بازار بورس و سرمایه، ثبات مدیریت بازار، توسعه ابزارها و جلوگیری از دخالت‌های ناهماهنگ قدم بردارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید