• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 5 تیر 1400
کد مطلب : 134177
+
-

روی صحنه می مانیم

روایت کارگردانان جوان ازتئاتر امروز

تئاتر
روی صحنه می مانیم

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

این روزها کارگردانان جوانی نمایش‌هایشان را روی صحنه می‌برند که با وجود همه مشکلات تولید و اجرا و نگرانی‌های شب‌های اجرا، دغدغه حضور تماشاگران را هم دارند، اما همین دغدغه اصلی مانع از اجراهایشان نشده و چراغ تماشاخانه‌ها توسط گروه‌های جوان تئاتری روشن است. حسین اناری هم کارگردانی است که این روزها نمایش «توحش» را روی صحنه دارد. او به همراه گروهش در یکی از سالن‌های مهرگان تا نیمه تیرماه «توحش» را روی صحنه می‌برد. نمایشی که به‌گفته کارگردان، به لحاظ داستان، تاریخ مصرف ندارد اما به لحاظ شیوه اجرایی، بهترین زمان اجرا در همین روزهاست. حسین اناری به همشهری می‌گوید: «سال گذشته اقدام به اجرای نمایش کردیم؛ در روزها و هفته‌هایی که به شکل مستمر سالن‌ها را به‌خاطر شیوع کرونا و وضعیت قرمز تهران تعطیل می‌کردند. خیلی سخت است که گروهی مدام منتظر تاریخ بازبینی و اجرا باشد، اما دل به دریا زدیم و تمرینات را شروع کردیم تا آماده اجرا باشیم. نکته مشترک گروه همدلی و علاقه برای اجرای کار بود و همین باعث شد که با بازگشایی سالن‌ها کار را روی صحنه بردیم.»
وی هرچند وضعیت مالی را برای اجرای نمایش در این برهه زمانی مناسب نمی‌داند، اما معتقد است که عشق به تئاتر و ضرورت اجرای نمایش باعث شده تا به همراه گروهش با همه کم‌وکاستی‌ها کنار بیاید و نمایش را روی صحنه ببرد. این کارگردان ادامه می‌دهد:«یکی از عواملی که باعث شد این نمایش در این زمان اجرا شود، شیوه و فرم اجرایی آن بود که به‌نظرم مناسب اجرا برای این زمان بود. فرم اجرایی کار جدید است و ترجیح دادیم که در این زمان اجرا داشته باشیم.»

 حضور تماشاگر به اجرا انرژی می‌دهد

اناری در ادامه درباره ریسک اجرا در دوره‌ای که تماشاگران سالن‌ها کم هستند؛ توضیح می‌دهد: «سالنی که اجرا داریم با رعایت پروتکل‌ها می‌تواند پذیرای 25 تا 30تماشاگر باشد. خودم به‌شخصه دوست دارم در یک سالن پر از جمعیت یا در یک سالن با یک یا 2تماشاگر به‌عنوان بازیگر روی صحنه بروم و هر کسی سلیقه خودش را دارد. وقتی نمایش را روی صحنه می‌بردیم از استادان و صاحب‌نظران برای تماشای کار دعوت می‌کردم. با وجود محبتی که داشتند برای حضور در سالن مردد بودند. به‌طور طبیعی در حضور تماشاگران هم ریزش مخاطب داشتیم و با وجود پروتکل‌ها باز هم گاهی ظرفیت تکمیل نمی‌شود و گاهی دلسردی ایجاد می‌شود؛ حضور تماشاگر به بازیگر و عوامل اجرا، انرژی می‌دهد. سالن مملو از تماشاگر پر انرژی است که باعث دلگرمی است. با این حال معتقدم که گروه‌های تئاتری که این روزها اجرا دارند عشق‌شان به تئاتر بیش از هر چیز دیگری است.»

شرایط سخت را تحمل می‌کنیم

مهدی رضایی از دیگر کارگردانانی است که این روزها «شمعدانی‌ها» را در تماشاخانه مهرگان روی صحنه دارد. نمایشی که سال91 ایوب آقاخانی آن را نوشته و خودش نیز روی صحنه برده است.  
رضایی درباره اجرای این نمایش به همشهری می‌گوید: «این روزها شرایط سختی برای اجرای نمایش‌ها وجود دارد. علاوه بر مشکلات اقتصادی؛ مهم‌ترین مشکل کروناست. تماشاگران سخت راضی به حضور در سالن‌های نمایشی می‌شوند و البته حق هم دارند. درست است که سالن‌ها ضدعفونی می‌شوند. تهویه‌ها نسبت به قبل بیشتر شده اما باز هم تماشاگران برای حضور در سالن‌ها تردید دارند و همین باعث شده در برخی از شب‌ها اجرایمان با چند تماشاگر باشد.»
 وی ادامه می‌دهد: «برای همه گروه‌ها هم این نوع اجرای نمایش سخت است اما دلیل اجرای نمایش‌ها‌ علاقه‌ای است که به تئاتر داریم.» رضایی که به پیشنهاد تهیه‌کننده‌ این نمایش را کارگردانی و اجرا می‌کند؛ معتقد است که اگر علاقه به تئاتر وجود نداشت شاید هیچ نمایشی روی صحنه نمی‌رفت. می‌توانستیم نمایش را در یک فرصت دیگر روی صحنه ببریم اما نمی‌توانستیم صبر کنیم و تئاتری کار نکنیم که فرصت از راه برسد. با همین شرایط هم کار می‌کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید