• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 5 تیر 1400
کد مطلب : 134162
+
-

از خلیج‌فارس تا اطلس

نیروی دریایی ارتش چگونه رکورد دریانوردی با ناوگانی بومی را شکست؟

ارتش
از خلیج‌فارس تا اطلس


علی ثبوت ـ کارشناس دفاعی

ناوگان نیروی دریایی ارتش در آب‌های اقیانوس اطلس است. این، برای نخستین‌بار است که ناوهای ارتش ایران به این اقیانوس وارد می‌شوند. فرمانده نیروی دریایی ارتش پیش‌تر اعلام کرده بود که ناوگروه ارتش از 2مسیر خلیج عدن، دریای سرخ، کانال سوئز، دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس و یا از طریق دور‌زدن قاره آفریقا وارد اقیانوس اطلس خواهد شد.
به همین بهانه در این نوشته جایگاه و توانمندی‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی را مرور کرده‌ایم که به شرح زیر است:
نیروی دریایی ارتش از اواسط دهه70 تاکنون به شکل منظم و موفق با آمار دقیق در حال درگیری با دزدان دریایی بوده و با ضمیمه‌ چندین عملیات موفق رهایی گروگان به سوابق نیرو، اعتبار اجرایی نیروی دریایی در حفاظت از ناوگان‌های تجاری و دریانوردی فرامنطقه‌ای در جایگاه خوبی قرار می‌گیرد.
نیروی دریایی این بار عزم خود را در جهت راهبردی‌سازی‌ جزم می‌کند؛ با آماده‌سازی مکران و سهند، مقصد آنها اقیانوس اطلس اعلام‌شده و ناوگان نیروی دریایی در کمال ناباوری کشورهای منطقه با سرعت مسیر خود را پیموده و مقتدرانه در حیات خلوت ایالات‌متحده حضور پیدا می‌کند.
مکران و سهند با 4روز پیشی‌گرفتن از برنامه سفر، بدون پهلوگیری مجدد از سواحل ایران وارد اقیانوس اطلس می‌شوند؛ اقیانوس اطلس که به توفان‌های عظیم خود معروف بوده و هیچ ناوگانی به‌سادگی به آن ورود نمی‌کند، حال شاهد حضور ناوگروه نیروی دریایی راهبردی ایران به شکل کاملا مجهز است.
پیامدهای این سفر و واکنش‌ها به اقدام نیروی دریایی راهبردی ارتش نشان از چند نکته است که به آن اشاره خواهم کرد. با توجه به انجام 90درصد تجارت ایران از دریا و همچنین وجود شریان نفتی به نام تنگه هرمز، حضور یک ناوگروه ایرانی در اقیانوس اطلس شمالی و جنوبی نه‌تنها به‌معنای ایجاد خط اقتصادی جدید برای ایران و بلکه افزایش اعتبار دریایی ناوگان نیروی دریایی در امر حفاظت و دریانوردی دریایی در سطح بین‌الملل خواهد بود؛ این اتفاق بار دیگر با سفر خارک به کانال سوئز رقم خورده بود اما این بار با حضور 2ناو بومی، بدون پهلوگیری و جلو‌بودن از برنامه مدون معادلات در منطقه طور دیگر رقم خواهد خورد. 
اقیانوس اطلس به تعبیری حیات خلوت ایالات‌متحده، حال شاهد حضور ناوگانی بومی، مسلح و باتجربه از ایران خواهد بود که با حفاظت کامل دریایی از کریدور اقتصادی خود بخش عظیمی از تحریم‌های حاصله را بی‌اثر کرده و امنیت دریایی را بیش‌ازپیش گسترش خواهند داد؛ این اتفاق حاوی پیامی بسیار مهم در دنیای نظامی است؛ از امروز هیچ دشمنی در هیچ کجا خارج از تیررس نیروی دریایی راهبردی ایران نخواهد بود.
حضور ناوگروه تماما ایرانی، بدون پهلوگیری در مسیر خود به سمت اقیانوس اطلس، نه‌تنها سیاست‌ها و معادلات نظامی ایالات‌متحده را -چه در تحریم و چه در عرصه نبرد دریایی- به‌هم‌ریخته، بلکه با شکستن رکورد دریانوردی ایران و ثبت یک سفر دریایی بی‌نقص با ناوگانی تماما ساخته دست متخصصان ایرانی، نشان افتخار راهبردی‌شدن نیروی دریایی را نیز با خود به ارمغان آورد.

این خبر را به اشتراک بگذارید