• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 5 تیر 1400
کد مطلب : 134131
+
-

کریس در کنار دایی

رونالدو چگونه به رکورد 109گل ملی علی دایی رسید؟

کریس در کنار دایی

همانطور که می‌دانید و در این دوسه‌روزه اخبار آن را پیگیری کرده‌اید، کریستیانو رونالدو سرانجام موفق شد با رکورد 109گل ملی علی دایی برابری کند. او زننده هر دوگل پرتغال به فرانسه در آخرین دیدار مرحله گروهی و هر دو از روی نقطه پنالتی بود. جالب اینکه کریستیانو تا پیش از آغاز این رقابت‌ها هرگز به تیم ملی آلمان و فرانسه گل نزده بود که هر دو طلسم را باطل کرد.

    او با این 2‌گل تعداد گل‌هایش در این دوره را هم به عدد5 رساند و در صدر جدول گلزنان قرار گرفت، البته بعد از گل به‌خودی‌ها که با 2گل بازیکنان اسلواکی به‌خودشان در جریان باخت 5 بر صفر مقابل اسپانیا به 8‌گل رسید. جالب است بدانید در دوره قبلی تنها 3‌گل به‌خودی ثبت شد و در یورو2012 هیچ بازیکنی به تیم خودش گل نزد! روملو لوکاکو، پاتریک شیک، جورجینیو واینالدوم، امیل فورسبرگ و لواندوفسکی 3‌گله هستند.
    از بحث رونالدو دور نشویم. رونالدو با گلزنی در بازی اول مقابل مجارستان به رکورد 9گل میشل پلاتینی در جام ملت‌ها رسید اما در 2 بازی بعدی هم به آلمان و فرانسه گل زد و حالا با 13گل بهترین گلزن ادوار یورو و جام ملت‌هاست. کریستیانو در این فصل روی 53گل در باشگاه و تیم ملی تأثیر مستقیم داشته است.
    درحالی‌که خیلی‌ها به رونالدو لقب پنالدو داده‌اند و به گل‌هایش از روی نقطه پنالتی گیر می‌دهند، این را هم بدانید که ۲۳درصد گل‌های ملی مسی پنالتی بوده درصورتی که فقط ۱۲درصد گل‌های ملی کریستیانو از روی نقطه پنالتی به ثمر رسیده است. مسی مدت‌هاست در جریان بازی برای آرژانتین گل نزده و گل‌هایش یا پنالتی بوده یا ضربات آزاد که البته اینها هم هنر است.
   لیتوانی و سوئد محبوب‌ترین حریفان کریستیانو بوده‌اند که هر کدام 7گل از این ستاره خورده‌اند. مجارستان هم در کنار آندورا و لوکزامبورگ 6گل از او دریافت کرده و ارمنستان و لتونی 5گل. او یک گل هم در جام جهانی2006 به ما زد و یک پنالتی هم در سال2018 خراب کرد.
    محبوب‌ترین حریفان دایی هم مالدیو و لائوس بوده‌اند که 8گل از مهاجم ایرانی خورده‌اند و در رده‌های بعدی نام لبنان (6گل)، سریلانکا و نپال (5گل) دیده می‌شوند اما کشورهایی که 4گل از او خورده‌اند جایگاه بالاتری در فوتبال داشته‌اند؛ عربستان، کره‌جنوبی، عراق، ژاپن، کویت، بحرین، عمان، قطر، سوریه در کنار تایوان و گوام.
    نرخ گلزنی دایی خیلی بهتر از همتای پرتغالی‌اش بوده است. دایی 109‌گل را در 148بازی ملی به ثمر رساند و رونالدو این تعداد گل را در 173بازی. دایی میانگین 74/0گل در هربازی ملی داشت و کریستیانو 63/0 گل در هر بازی.
    علی دایی در 23‌سالگی نخستین بازی ملی‌اش را انجام داد و پس از 148بازی به رکورد 109‌گل ملی رسید. این در حالی است که رونالدو در سن 17‌سالگی نخستین بازی ملی‌اش را انجام داده و از آن مهم‌تر اینکه پس از 178‌بازی به رکورد 109‌گل ملی رسیده است. علی دایی تنها 13‌سال در تیم ملی ایران حضور داشته و در مقابل رونالدو هجدهمین سال حضورش در تیم ملی پرتغال را پشت سر می‌گذارد.
    رونالدو در تورنمنت‌های بزرگ بالاتر از کلوزه 19گله (16‌گل در جام جهانی و 3‌گل در یورو) با 21گل در صدر گلزنان ادوار است؛ 7‌گل در جام جهانی و 14‌گل در یورو.
   رونالدو حالا به برترین تیم‌های رنکینگ فیفا شامل آرژانتین، فرانسه، آلمان، هلند و اسپانیا درمجموع 14گل در دیدارهای رسمی زده. این چهارمین بازی پیاپی بود که او برای تیم ملی گل می‌زد.

این خبر را به اشتراک بگذارید