• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 5 تیر 1400
کد مطلب : 134120
+
-

یک سهمیه و یک شانس مدال از دست رفت

با مثبت شدن تست دوپینگ یک قهرمان کاراته، ورزش ایران یکی از مدعیان گرفتن مدال در المپیک توکیو را از دست داد

یک سهمیه و یک شانس مدال از دست رفت

شوک به ورزش ایران در آستانه المپیک توکیو؛ تست دوپینگ یکی از شانس‌های مدال ایران در این بازی‌ها مثبت است. بعد از مصدومیت احسان حدادی، این دومین خبر بد برای کاروان المپیکی ایران است. هر چند دیروز شایعه شد یک ورزشکار زن هم به‌خاطر دوپینگ، المپیک را از دست داده است. هنوز هیچ خبری رسمی منتشر نشده است، اما خبرگزاری‌ها می‌گویند 2 رزمی‌کار، یک مرد کاراته‌کا و یک زن تکواندوکار دوپینگ‌کرده‌اند و به المپیک نمی‌روند. منابع خبری نزدیک به این دو فدراسیون، مثبت بودن تست دوپینگ هر دو ورزشکار را تأیید می‌کند، اما گفته می‌شود تکواندوکار زن جزو سهمیه‌های المپیکی نیست.
ناهید کیانی، تنها تکواندوکاری است که برای ایران سهمیه المپیک گرفته است. او ‌ماه گذشته در اردن سهمیه المپیک گرفت و هفته پیش هم در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت کرد. شواهد نشان می‌دهد خطری او را تهدید نمی‌کند و ورزشکار دوپینگی، شخص دیگری است. با این حال تسنیم دیروز خبر داد تکواندوکار دوپینگی قرار بوده در ترکیب مسابقات تیمی برای ایران مبارزه کند. مسابقات تیمی تکواندو برای نخستین بار و آزمایشی برگزار می‌شود. نفراتی که برای مسابقات تیمی به توکیو می‌روند، جزو سهمیه‌های رسمی نیستند و فدراسیون مشکلی برای جایگزینی نفر جدید ندارد.
اما مشکل اصلی کاروان، تست مثبت کاراته‌کای مرد است. با این اتفاق ایران به جای 65نفر با 64نفر به المپیک می‌رود. فدراسیون جهانی کاراته به فدراسیون ایران اعلام کرده که تست دوپینگ ورزشکارش مثبت است. طبق خبر ایسنا، فدراسیون ایران به فدراسیون جهانی اعتراض می‌کند، اما انتظار نمی‌رود این اعتراض حتی اگر به نتیجه هم برسد به حضور این کاراته‌کا در المپیک کمک کند. جریمه دوپینگ، محرومیت 4 ساله از میادین است و اگر اعتراض ایران را قبول کنند، محرومیت به 2سال کاهش پیدا می‌کند.
شهرام هروی، سرمربی تیم ملی کاراته تأیید کرد ورزشکار دوپینگی ورزشکار او است. هروی به ایسنا گفت که دوپینگ این کاراته‌کا بر سر یک اشتباه اتفاق افتاده است: «اواخر سال گذشته او برای مشکلی به پزشک خانوادگی‌شان مراجعه می‌کند و پزشک قرصی را تجویز می‌کند و می‌گوید قرص به هیچ‌وجه جزو موارد دوپینگ نیست.‌ ای کاش این ورزشکار قبل از مصرف قرص با تیم پزشکی فدراسیون مشورت می‌کرد و ما را در جریان می‌گذاشت.»این کاراته‌کا که به‌عنوان یک ورزشکار با اخلاق معروف است، 18ماه پیش سهمیه المپیک گرفت و اواخر فروردین در تورنمنت پرتغال مسابقه داد و تستی که در این مسابقات داده بود، مثبت شده است. به‌گفته هروی این ورزشکار در 2سال اخیر 30بار تست دوپینگ داده است و همیشه نتیجه منفی بوده است. دوره‌های قبل کشتی و وزنه‌برداری امیدهای اصلی کاروان ایران برای رفتن به سکو بودند، اما این بار با وضعیتی که این دو رشته دارند، انتظار مدال از کاراته و تکواندو بیشتر بود. کاراته امسال برای نخستین بار به المپیک می‌رود و شاید این حضور در دوره‌های بعد تکرار نشود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید