• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 2 تیر 1400
کد مطلب : 133902
+
-

گزارش/ محیط زیست ایران با 4میلیون محیط‌بان هم حفظ نمی‌شود

زهرا رفیعی- خبرنگار

روزملی محیط‌بان به‌دلیل برگزارنشدن جلسه شورای‌عالی فرهنگ، امسال به تقویم رسمی کشور وارد نشد. اما در این روز از محیط‌بانان نمونه ملی و فرماندهان یگان حفاظت و خانواده 2 محیط‌بان شهید زنجان تقدیر شد.
به گزارش همشهری، عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درحالی‌که ‌ماه آینده پُست خود را تحویل می‌دهد، در مراسم بزرگداشت روز ملی محیط‌بان با اعلام افزایش 115درصدی دریافتی محیط‌بانان در 3سال اخیر، گفت: محیط‌زیست بدون کار فرهنگی قابل حفاظت نیست و اگر همه ملت محیط‌بان نباشند با حدود ۴میلیون محیط‌بان هم نمی‌توان محیط‌زیست را حفظ کرد. او اعلام کرد؛ امروز در محیط‌زیست امضای طلایی نداریم چون موضوع محرمانه‌ای وجود ندارد.
او گفت: رئیس‌جمهور از من خواست این سمت را بپذیرم. چون خسته شده بود که دستگاه‌های اجرایی سال‌ها برای پروژه‌های بزرگ منتظر دریافت جواب از سازمان حفاظت محیط‌زیست بودند. ما نیز 260طرح بلاتکلیف را ظرف 4‌ماه تعیین تکلیف کردیم. ۱۵ تا ۲۰درصد این طرح‌ها نیز رد و با اجرای مابقی موافقت مشروط شد. از همکاران نیز خواستم بدون توجه به مسائل سیاسی طرحی که در راستای توسعه پایدار و حفظ محیط‌زیست باشد را در کمترین زمان بررسی و دلایل موافقت یا مخالفت را شفاف اعلام کنند. کلانتری معتقد است؛ اگر مدیران کشور10درصد از تفکرات مقام معظم رهبری را داشتند، مشکل محیط‌زیستی در کشور وجود نداشت. او می‌گوید: به‌دلیل همین مشکل نمایندگان مجلس در سال 90، قانونی به تصویب رساندند که معدنکاوان، بدون مجوز در مناطقی غیر از مناطق چهارگانه، هر بلایی خواستند بر سر سرزمین بیاورند و پاسخگو هم نباشند. درحالی‌که هیچ جای دنیا چنین نیست و اگر فرهنگ و آگاهی عمومی بالا بوده و شهروندان از حقوق شهروندی مطلع باشند، چنین اتفاقی نمی‌افتاد.
عیسی کلانتری مهم‌ترین چالش نسل آینده را نبود آب اعلام کرد و گفت: با ادامه این روند از سال 1415آب برای نسل بعد باقی نخواهد ماند. اگر هوا آلوده باشد، می‌توان با برنامه‌ریزی مشکل را طی 6‌ماه رفع کرد. اما اگر آب تمام شود کاری نمی‌توان کرد.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از تلاش محیط‌بانان برای آبرسانی به آبشخورها در مناطق حفاظت شده از ۱۰۰کیلومتر دورتر خبر داد و گفت: آب آنها را نیز برداشته‌ایم. او به پروژه احداث 2 جاده در البرز مرکزی بدون مجوز زیست‌محیطی اشاره کرد و گفت: برخی نمایندگان با نفوذ در مجلس بودجه‌هایی را برای احداث جاده در نقاطی که محلی از اعراب ندارد می‌گیرند و آن مدیرکل محیط‌زیست که اجازه چنین کاری داده است باید محاکمه شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید