• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 1 تیر 1400
کد مطلب : 133845
+
-

رئیسی در نخستین نشست مطبوعاتی با رسانه‌ها وعده داد

کابینه فراجناحی در داخل دیپلماسی فعال با خارج

گزارش
کابینه فراجناحی در داخل دیپلماسی فعال با خارج


اولین نشست خبری سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب در محل فعلی ماموریت او در قوه قضاییه برگزار شد. مجتمع شهید بهشتی قوه قضاییه در قیطریه تهران میزبان مدیران رسانه‌ای داخلی و خبرنگاران داخلی و خارجی بود.
8سال قبل حسن روحانی، رئیس‌جمهور این نشست را در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار کرده بود. فضای نشست خبری به همراه تیم جدید رسانه‌ای و همراهان رئیس‌جمهور منتخب ترک عادت مالوف خبرنگاران پس از 8سال ارتباطات رسانه‌ای با دولت مستقر محسوب می‌شد. نشست خبری رئیسی سر ساعت مقرر شروع شد و سخنان ابتدایی او رویکردهای کلی‌اش در مسائل داخلی و خارجی را هدف قرار داده بود. رئیسی قبل از هر چیز جهت‌گیری اول و محوری دولت خود را عدالت عنوان کرد. اظهارات او با شعارهای انتخاباتی‌اش فاصله چندانی نداشت. به گزارش همشهری، رئیس‌جمهور منتخب در سخنان ابتدایی خود در حوزه داخلی تنها از معیشت و اقتصاد مردم سخن گفت و در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی اعلام موضع نداشت. او پاسخگویی کوتاه، تک‌جمله‌ای و نهایتا چند جمله مختصر را در پاسخ به سؤالات خبرنگاران انتخاب کرده بود. 380نماینده از 88رسانه داخلی و 113رسانه خارجی در این نشست حضور داشتند. رسانه‌های زیادی برای طرح سؤال ثبت نام کرده بودند و درنهایت به سؤالات 16نفر از خبرنگاران رسانه‌ها پاسخ داده شد. با اینکه اطلاع داده شده بود این نشست 2ساعت است، پس از یک ساعت مجری برنامه اعلام کرد نشست به پایان رسیده است. ابراهیم رئیسی نیز مجبور شد طرح برخی دیدگاه‌هایش درخصوص ایرانیان خارج از کشور و بحث سرمایه‌گذاری را خارج از سؤالات در پایان نشست توضیح دهد. طرح این عبارت که دیپلماسی ما از برجام شروع نمی‌شود و به برجام هم ختم نمی‌شود، رویکردهای کلی او نسبت به روابط خارجی متوازن با کشورهای دنیا را روایت می‌کرد. نشست خبری آخرین روز خردادماه   ابراهیم رئیسی نخستین نشست خبری او در مسئولیت‌های مختلفش   طی 40سال گذشته نیز محسوب می‌شد. او در عین حال روز گذشته وعده داد ارتباط خود را با رسانه‌ها  حفظ کند و با مردم نیز به‌صورت هفته‌ای و ماهانه ارتباط داشته باشد. رئیسی در این‌باره گفت: آنچه ملت بزرگ ما از دولت می‌خواهند فراموش نکردن عمل به وعده‌های خود است و ما این وعده‌ها را پیش روی همه دولتمردان قرار خواهیم داد و نه فقط در 100 روز نخست بلکه در تمام مدت سختگیری‌ها در جهت تحقق وعده‌ها به کار گرفته می‌شود. من در ابتدا شاید هفته‌ای یک‌بار و بعد ماهی یک‌بار ارتباط با مردم را به‌عنوان یک نعمت و زمینه‌ای بسیار خوب برای رفع مشکلات حفظ خواهم کرد. نشست امروز ما با رسانه‌ها نشست آغازین خواهد بود و حتما این نشست‌ها می‌تواند به دولت و رسانه‌ها به‌عنوان پل ارتباطی مردم کمک کند؛ رسانه‌ها باید دغدغه‌های مردم را دنبال کنند و دولت دیدگاه‌ها و نظرات خود را تبیین کند تا مردم در جریان پیشرفت کارها و اقدام و عمل قرار بگیرند. رئیسی با بیان اینکه ارتباط مردم با من از طریق اقوام، خویشان و بستگان نباید باشد، گفت: در این زمینه به جز حضور در اجتماعات مردمی سامانه‌ای برای ارتباط دائمی با مردم و همه سطوح اجتماعی طراحی خواهیم کرد. امیدوارم بتوانم ارتباطی بادوام را با همه سطوح جامعه به‌عنوان خادم جمهور داشته باشم. برای همه دولتمردان و مدیران نیز ارتباط با مردم یکی از شاخص‌های مهم ماموریت و مسئولیت آنها خواهد بود.

پیام ملت در انتخابات
رئیسی با اشاره به پیام‌های مختلف حضور مردم در انتخابات گفت: یک پیام، پیام وحدت و انسجام ملی بود. پیام دیگر ضرورت تغییر در وضعیت و شرایط اقتصادی و زندگی مردم بود. پیام ملت ایران مبارزه با فساد، فقر، تبعیض و در یک جمله اجرای عدالت در تمام شئون زندگی مردم بود. پیام ملت ایران، پافشاری بر ارزش‌های انقلاب شکوهمند اسلامی و تداوم راه امام(ره) و شهدا به‌ویژه سردار دل‌ها شهید سردار قاسم سلیمانی بود. مردم با حضور خود وفاداری‌شان را به خون مطهر شهدا اعلام کرده و به پیام رهبر معظم انقلاب لبیک گفتند.

دولت جناحی نخواهیم داشت
رئیس قوه قضاییه و رئیس‌جمهور منتخب درباره ترمیم سرمایه اجتماعی گفت: امیدواریم اقدامات ما گره‌گشایی از مردم کند و امید را به مردم بازگرداند و اعتماد مخدوش شده به مردم و جوانان ما برگردد و احساس همه این باشد که دولت، امیدآفرین و اعتمادآور است و دولت مربوط به جناح خاصی نخواهد بود و کسانی هستند که وطن‌دوستند و دغدغه انقلاب و دغدغه رفع مشکلات مردم را دارند. هر کسی دلش برای مردم و انقلاب بتپد همکار ما در دولت خواهد بود. وی با اشاره به سیاست‌های دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی گفت: دنیا باید بداند که وضعیت با حضور حماسه‌ساز مردم عزیز تغییر کرده است و شرایطی جدید پیش روی دنیاست؛ دنیا باید بداند که تا امروز فشار حداکثری بر ملت ما کارساز نشده است و باید تجدیدنظر کنند و بازگردند؛ ملت ما نشان دادند که در مقابل فشارها مقاومت و ایستادگی دارد و باید بدانند که سیاست خارجی دولت ما از برجام شروع نمی‌شود و به برجام نیز محدود نخواهد شد، بلکه ما تعاملی گسترده و متوازن را در سیاست خارجی دنبال خواهیم کرد. هر مذاکره‌ای که منافع ملی در آن تضمین شود حتما مورد حمایت ما خواهد بود اما ما وضعیت اقتصاد و شرایط مردم را به مذاکرات گره نخواهیم زد و اجازه نخواهیم داد که مذاکره برای مذاکره و مذاکرات‌فرسایی باشد، بلکه هر نشستی باید همراه با نتیجه باشد و برای ملت بزرگ ایران آورده‌ای داشته باشد. رئیسی در پاسخ به سؤال یورونیوز مبنی بر اینکه چه پیامی به آمریکا و اروپا درباره برجام دارید، گفت: کشورهای اروپایی و آمریکا باید نگاه کنند که در قبال برجام چگونه اقدام کردند، آمریکا برجام را نقض کرد و اروپا به تعهدات خود عمل نکرد. من به آمریکا می‌گویم شما براساس برجام موظف به رفع تحریم‌ها بودید، ولی این کار را نکردید و اکنون به تعهدات خود بازگردید و آنها را اجرایی کنید. به اروپا هم می‌گویم تحت فشار آمریکا قرار نگیرید و به آنچه متعهد شدید عمل کنید. مطالبه مردم ایران این است که شما به تعهدات خود عمل کنید. خواسته مردم احقاق حق آنهاست و ما حق آنها را دنبال می‌کنیم ان‌شاءالله.

 اقداماتم در جهت دفاع از حقوق بشر بوده است
 رئیسی در ادامه در پاسخ به پرسش شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی آمریکا مبنی بر اینکه آیا برای مؤثر واقع شدن برجام باید همه تحریم‌های اعمالی از سوی آمریکا ازجمله تحریم‌های دوران دونالد ترامپ برداشته شود و آیا قصد دارید که تیم فعلی مذاکره‌کننده هسته‌ای را حفظ کنید؟ گفت: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کار را دنبال می‌کنند و گزارش‌هایی را به من دادند و تیم سیاست خارجی من در حال بررسی این گزارش‌هاست.
رئیس‌جمهوری منتخب در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه الجزیره درباره تحریم‌هایی علیه وی و طرح اتهاماتی مبنی بر نقش او در اعدام‌ها و تأثیر این وضعیت در نحوه تعامل با رهبران کشورهای جهان به‌ویژه کشورهای غربی و اینکه آیا او قصدی برای سفر به کشورهای غربی دارد، گفت: من به‌عنوان یک حقوقدان همواره مدافع حقوق مردم بوده‌ام و حقوق بشر محوری‌ترین نکته‌ای بوده که در همه مسئولیت‌هایم دنبال کرده‌ام. به آنهایی که اتهام می‌زنند باید گفت که امروز ما در جایگاه مدعی قرار داریم؛ تمام اقداماتی که من در مدت مسئولیتم انجام دادم همواره در جهت دفاع از حقوق بشر بوده است. با کسانی که اخلال در حقوق انسان‌ها ایجاد کردند و دست به حرکات داعشی و اقدامات ضد‌امنیتی زدند همواره در دستگاه قضایی به‌عنوان یک حقوقدان و قاضی مدعی حقوق انسان‌ها و در جایگاه دفاع از حقوق بشر برخورد کرده‌ام.

پاسخ منفی به دیدار با بایدن
رئیسی در پاسخ به سؤال رسانه راپلی روسیه که آیا در شرایط رفع تحریم‌ها حاضر به دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا هستید،گفت: خیر.  خبرنگار سی‌ان‌ان درباره موضع جدید دولت ایران درباره توافق جامع‌تر ایران و آمریکا و مذاکره درباره مسائل موشکی و منطقه‌ای سؤال کرد که رئیسی در پاسخ گفت: مسائل منطقه‌ای و موشکی قابل مذاکره نیست. موضوعی که مذاکره و توافق شد را عمل نکردند؛ چطور می‌خواهند وارد مسائل جدید شوند؟

محوریت شایسته سالاری در دولت مردمی
رئیس‌جمهوری منتخب در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه «این روزها لیست‌های متعددی برای کابینه شما اعلام می‌شود. با توجه به حمایت گروه‌های مختلف از شما، ملاک‌تان برای تعیین اعضای کابینه و به‌دست آوردن رضایت همه گروه‌ها چیست؟ آیا به تشکیل کابینه فراجناحی معتقدید؟   برای جنابعالی شایستگی و کارآمدی فارغ از گرایش‌های سیاسی مهم است یا گرایش‌های سیاسی به همراه کارآمدی؟» گفت: همانطور که من بارها اعلام کردم به‌صورت مستقل وارد انتخابات شدم و از همه احزاب و اشخاصی که از من حمایت کردند صمیمانه تشکر می‌کنم، اما من برای تشکیل دولت خود را در مقابل خداوند متعال مسئول می‌دانم و فقط وامدار مردم خواهم بود؛ در تشکیل دولت نگاهم به انقلابی بودن، کارآمد بودن، فسادستیز بودن و مردم‌دار بودن است. رئیسی افزود: توصیه من به رسانه‌ها این است که گمانه‌زنی نکنند؛ ما سامانه‌ای در اختیار آحاد مردم می‌گذاریم و شاخص‌هایی را در آن سامانه قرار می‌دهیم که هر کسی در هر کجای کشور احساس می‌کند می‌تواند به‌عنوان یک مدیر و خدمتگزار در دولت مؤثر باشد معرفی شود. من از نگاه مردم و نخبگان استقبال می‌کنم. در دولت مردمی شایسته سالاری محور خواهد بود.

اولویت؛ ارتباط با همسایگان
رئیسی همچنین درباره سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران درباره رابطه با عربستان سعودی گفت:  ما روابط با تمام کشورهای دنیا و تعامل با آنها   به‌ویژه کشورهای همسایه را اعلام کرده‌ایم. اولویت ما ارتباط با همسایگان خواهد بود و نسبت به کشور عربستان هم بازگشایی سفارت 2 کشور هیچ مانعی از سوی جمهوری اسلامی ندارد و این سیاست را پیش‌تر هم اعلام کرده‌ایم؛ الان هم اعلام می‌کنیم که روابط و گفت‌وگو با عربستان و همه کشورهای منطقه برای جمهوری اسلامی با هیچ مانعی مواجه نیست. او در بخش دیگری از نشست خبری خود با رسانه‌های داخلی و خارجی با تأکید بر اینکه در دولت سیزدهم همه زمینه‌ها را برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم خواهیم کرد، گفت: دولت همچنان که خود را  نسبت به تامین امنیت و حقوق مردم در داخل  مسئول می‌داند، نسبت به ایرانیان خارج از کشور نیز خود را مسئول می‌داند؛ چرا که آنها ایرانی هستند و ما نسبت به آنها هم مسئولیت داریم؛ لذا باید زمینه ورود ایرانیان خارج از کشور به داخل   از طرف همه دستگاه‌های مربوطه تسهیل شود.

 3 پیام تبریک جدید برای رئیسی 

 شی جین پینگ رئیس جمهور چین،میشل عون، رئیس جمهور لبنان و ام نات کوویند، رئیس جمهور هند دیروز در پیام هایی انتخاب ابراهیم رئیسی  به ریاست جمهوری را تبریک گفتند.در روزهای گذشته سران برخی کشورها پیام‌های تبریکی برای رئیسی  ارسال کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید