• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
یکشنبه 30 خرداد 1400
کد مطلب : 133622
+
-

رکوردشکنی مصرف برق ادامه دارد

مصرف برق در حال تکرار رکوردشکنی‌های خطرناک است و طبق آخرین آمار در پنجشنبه گذشته و به اوج تقاضای مصرف به 61هزار و 800مگاوات رسید. این اتفاق بی‌سابقه و البته نگران‌کننده در تاریخ صنعت برق ایران در حالی است که وزیر نیرو می‌گوید: هنوز اوج بار مصرف را پشت سر نگذاشته‌ایم و با گرمای زودرس هوا، روزهای پرچالشی را پیش رو داریم.
به گزارش همشهری، اوج مصرف برق ایران در سال گذشته در ۳۱ تیرماه با شدت ۵۸ هزار و ۲۵۴ مگاوات ثبت شده اما امسال، یک‌ماه است که این رکورد مکرر شکسته شده و میزان مصرف تا 3هزار و 500مگاوات نسبت به سال قبل رشد کرده است. سخنگوی صنعت برق ایران می‌گوید: توان تولید نیروگاه‌های کشور ۵۴هزار مگاوات است و برقراری پایداری شبکه با میزان تولید و مصرف این روزها فقط با اجرای برنامه‌های مدیریت امکان‌پذیر بوده است.
 براساس اظهارات مصطفی رجبی مشهدی، ۲۴ هزار مگاوات از مجموع مصرف برق در ساعت‌های گرم روز به وسایل سرمایشی اختصاص دارد و در کنار این موضوع، پدیده جدید استخراج‌های غیرمجاز نیز باعث فشار بیشتری به شبکه برق شده و همین مسئله پایداری توزیع برق را به مخاطره انداخته است. او می‌گوید: طی چند روز گذشته در چندین نوبت، عملیات متعددی برای شناسایی و جمع‌آوری مراکز استخراج غیرمجاز رمز ارز به اجرا درآمده که حاصل آن رساندن آمار دستگاه‌های غیرمجاز استخراج رمزارز به ۱۸۴هزار و ۶۷۵دستگاه در یک سال اخیر بوده است. به‌گفته رجبی مشهدی، مصرف برق این دستگاه‌ها معادل ۵۴۴مگاوات است.
وزیر نیرو نیز، ضمن اینکه همراهی مشترکان خانگی و صنعتی در مدیریت مصرف برق را در پایداری شبکه مؤثر می‌داند، از فعالیت استخراج‌کنندگان غیرقانونی رمزارز گلایه مند است و از برخورد شدید مراجع قانونی با این افراد خبر داده است. رضا اردکانیان می‌گوید: با همکاری مردم، به‌ویژه در مصرف برق دستگاه‌های سرمایشی و تنظیم دمای برودت آن در محدوده 25درجه، مشکلی در توزیع برق ایجاد نخواهد شد؛ با وجود این وزارت نیرو برنامه خاموشی‌های احتمالی را اعلام می‌کند تا اگر به ناچار خاموشی رخ داد، مردم از قبل برای آن آمادگی ضمنی داشته باشند. پیرو این برنامه‌ریزی‌ها، دیروز شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، جدول زمانبندی خاموشی‌های احتمالی برق پایتخت را از ۲۹خرداد لغایت ۳ تیرماه ۱۴۰۰ منتشر کرده است.
در اطلاعیه این شرکت، با تأکید بر اینکه تمام ظرفیت‌های فنی و کارشناسی این شرکت به‌منظور جلوگیری از بروز هرگونه خاموشی به‌کار گرفته شده، آمده است: این مهم جز با همکاری همه جانبه مشترکان، امکان‌پذیر نیست و درصورت بروز هرگونه مشکل در تأمین برق پایتخت به‌منظور جلوگیری از بروز قطعی گسترده، طبق برنامه خاموشی، نسبت به اعمال قطع برق کنترل شده اقدام خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید