• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 29 خرداد 1400
کد مطلب : 133471
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/QW8Vq
+
-

بازار ماکارونی فعلا آرام است

سوپرمارکت
بازار ماکارونی فعلا آرام است

درحالی‌که بازار پراسترس کشور هرلحظه منتظر شوک‌های جدیدی برای صعودی شدن قیمت‌هاست، این شوک در میانه هفته گذشته به بازار ماکارونی وارد شد و خبر کمبود دروم - گندمی که برای تولید آرد سمولینا استفاده می‌شود - شایعه افزایش قیمت ماکارونی را کلید زد. با این حال لااقل تا آخرین روز هفته گذشته قیمت‌ها تکان نخورد و بازار آرام بود.
اردیبهشت و خرداد و نهایتا تیرماه هرسال به‌طور معمول بازه سنتی تغییر قیمت کالاها در بازار کشور محسوب می‌شود و سال گذشته نیز در چنین روزهایی قیمت ماکارونی افزایش یافته بدون اینکه آن زمان شایعه‌ای درباره کمبود گندم سر زبان‌ها باشد. با اینکه تا امروز هیچ خبری درباره افزایش قیمت این ماده غذایی محبوب و پرطرفدار برای امسال مطرح و منتشر نشده، به‌نظر می‌رسد با طرح شایعه درباره کمبود گندم، بازار خود را برای افزایش قیمت، شاید با شروع تابستان، آماده می‌کند.
درحال حاضر قیمت هر کیلو ماکارونی به‌طور میانگین 14.500تومان است و بسته‌های یک کیلوگرمی برندهای معروف بسته به فاکتورهایی مثل افزودنی‌ها، قطر رشته و شکل ماکارونی، بین ۱۱ تا ۱۸هزار تومان قیمت دارند. پرفروش‌ترین ماکارونی‌ها در سوپرمارکت‌ها همان برندهای نامدار و پرتبلیغات اند؛ تک، زرماکارون، مانا، رشد، سمیرا، جهان، انسی و چند برند دیگر. با اینکه نامدارهای صنعت تولید ماکارونی در بیش از یک دهه اخیر ثابت کرده‌اند چیزی از همتایان خارجی خود از لحاظ کیفیت، طعم و تنوع کم ندارند، با این حال در بعضی از سوپرمارکت‌ها در مناطق خاصی از تهران، هنوز رد پای ماکارونی‌ها ترک را می‌توان دید که برندهای آنکارا و باریلا ازجمله آنها هستند. این ماکارونی‌ها طبیعتا از انواع ایرانی گران‌ترند و هر بسته ۵۰۰گرمی آنها بین ۲۰ تا ۲۵هزار تومان قیمت دارد که ۳ تا ۴برابر قیمت بهترین برندهای ایرانی است.
قطر رشته‌های ماکارونی ملاک خوبی برای تنوع این محصول محسوب می‌شود. بیشتر ماکارونی‌های موجود در بازار 1.2، 1.5 و 1.6 هستند و قطرهای بالای ۲میلی‌متر که اتفاقا طرفداران زیادی هم دارند، تنها در یکی، دو برند مشاهده می‌شود. طی چندسال اخیر محبوبیت ماکارونی‌های شکلی، بسیار بیشتر از قبل شده و این مدل ماکارونی‌ها در کنار انواع پاستاهای نواری و لازانیا جای خوبی در سفره خانواده‌ها، به‌ویژه میان بچه‌دارها پیدا کرده و باعث افزایش تنوع غذایی خانوارها شده‌اند؛ اما با این حال به‌نظر می‌رسد از لحاظ محبوبیت، برد همچنان با ماکارونی‌های رشته‌ای باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید