• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 22 خرداد 1400
کد مطلب : 132807
+
-

افزایش نظارت‌ها در پی کمبود نان در آذربایجان غربی

سید مرتضی احمدپور -خبرنگار

مشکل کمبود نان و ازدحام مقابل نانوایی‌ها چند روزی است که دوباره دامن گیر ارومیه شده و تعدادی از نانوایان هم از پخت نان ممانعت می‌کنند. این موضوع شایعه کمبود نان  در این شهر را افزایش داده است.

ذخیره نان برای یک ماه
 بهرام نوایی ، یکی از شهروندان ارومیه‌ای که در حال خرید نان است به خبرنگارهمشهری می‌گوید: گفته می شود در روزهای آینده نان در شهر پیدا نمیشود برای همین  100قرص نان لواش خریداری می‌کنم تا حداقل برای یک ماه نان در خانه داشته باشیم. وی ادامه می‌دهد: تعدادی از نانوایی‌های لواش پز هم در ارومیه تعطیل شده‌اند و نگرانی مردم بیشتر شده است.
این شهروند ارومیه‌ای خاطر نشان می‌کند: در سال‌های قبل نیز چندین بار کمبود نان در این شهر رخ داده و مردم نگران تکرار کمبود نان هستند.

بازرسی نانوایی به نانوایی در ارومیه  
رئیس اتحادیه نانوایی‌های ارومیه با بیان اینکه مردم نگران کمبود نان در این شهر نباشند، می‌گوید: هیچ تغییری در سهمیه نانوایی‌ها به وجود نیامده و ازدحام مقابل نانوایی‌ها بی مورد است.
الله ‌وردی حسن‌ زاده در پاسخ به این سوال خبرنگارهمشهری که صف مقابل نانوایی‌ها در ارومیه بر چه اساسی شکل گرفته خاطر نشان می‌کند: شایعاتی در میان مردم در مورد وضعیت کمبود آرد به وجود آمده بود که اکنون این نگرانی با توزیع به موقع آرد و اطلاع رسانی رفع شده و صف مقابل نانوایی‌ها هم کمتر شده است. وی تصریح می‌کند: برخی نانوایی‌ها خودسرانه اقدام به تعطیلی کرده بودند که اکنون با بازرسی موردی و تک به تک نانوایی‌ها با این موضوع برخورد می کنیم.
رئیس اتحادیه نانوایی‌های ارومیه خاطر نشان می‌کند: دولت هیچ کمبود نانی را ندارد و باز هم نانوایی‌های شهر براساس گذشته به کار و فعالیت پرداخته و تعطیل هم نبوده‌اند.
حسن‌ زاده با اشاره به اینکه ارومیه و حومه دارای یک میلیون نفر جمعیت است ، بیان می‌کند:  این در حالی است که روزانه 32 میلیون قرص نان تولید می‌شود و حتی بیشتر از برخی شهرهای بزرگ استان‌های همجوار نانوایی داریم و بنابراین هیچ مشکلی وجود ندارد. وی ادامه می‌دهد:  متاسفانه برخی مردم نان مصرفی یک ماهشان را یک جا خریداری می‌کنند بنابراین دچار کمبود نان در نانوایی‌ها می‌شویم در حالی که در انبارهای سطح شهر ارومیه، آرد و گندم به اندازه کافی وجود داشته و بنابراین از لحاظ نان نیز هیچ مشکلی وجود ندارد.
رئیس اتحادیه نانوایی‌های ارومیه خاطر نشان می‌کند: با همکاری سازمان صمت استان هیچ نانوایی تعطیل نشده و توزیع آرد هم رصد می‌شود.

قطع سهمیه نانوایان متخلف ارومیه
رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت آذربایجان غربی هم از تشدید نظارت‌ها خبر داده و می‌گوید:  در روزهای اخیر مشاهده شده برخی  نانوایان بدون دلیل اقدام به تعطیلی نانوایی خود می کنند که  این خلاف قانون است و سهمیه آرد  نانوایان متخلف قطع می‌شود. غلام رضا بابایی ادامه می‌دهد: تیم های بازرسی  با همکاری اتحادیه نانوایان با حضور در محل نانوایی مراحل پخت و عرضه نان را کنترل می‌کنند.
وی دلیل اصلی وجود صف‌های طولانی مقابل نانوایی‌های  استان را افزایش تقاضای نان در فصول کاری استان بیان کرد و ادامه می‌دهد: بازرسان این سازمان بر کیفیت، کمیت و قیمت نان نظارت می‌کنند تا مشکلی در بحث توزیع نان در استان وجود نداشته باشد. رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان غربی بیان می‌کند:  افزایش قیمت سایر عوامل در تولید نان و افزایش دستمزد کارگر، افزایش اجاره ها و افزایش حامل‌های انرژی  در آمد نانوایان را کاهش داده و آنان انگیزه کمتری برای کار کردن دارند. وی عنوان می‌کند: لازم  است تجدید نظر در مورد قیمت نان توسط دولت صورت گیرد و البته در سال‌های اخیر هم قیمت نان افزایش کمی در این استان داشته است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید