• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 3 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13264
+
-

28گزینه برای انتخاب شهردار

جلسه شورای شهر با موضوع انتخاب نامزدهای شهرداری تهران برگزار شد

شورا
28گزینه برای انتخاب شهردار

حامد فوقانی|خبرنگار:

حدود ساعت 9:30 دیروز بود که اعضای شورای شهر تهران با اندکی تأخیر به صحن آمدند تا پنجاه و هفتمین جلسه خود را آغاز کنند. این تأخیر به‌علت نشست هم‌اندیشی آنها برای آخرین تصمیم‌گیری‌ها در مورد گزینه‌های مطرح شهرداری تهران بود.

سخنگوی شورا نتیجه نشست هم‌اندیشی صبح دیروز را خیلی زود و پیش از آنکه جلسه رسما شروع شود، اعلام کرد. علی اعطا برگه‌ای را در دست داشت که روی آن نام 28فرد به‌عنوان گزینه‌های مدنظر اعضا نوشته شده بود. او در جمع خبرنگاران گفت که در یک‌رأی‌گیری استمزاجی، اعضای شورای شهر تهران تصمیم گرفتند هاشمی در شورا بماند. سیدمحدعلی افشانی، علی اوسط هاشمی، انصاری لاری، مرتضی بانک، حبیب‌الله بیطرف، پنجه‌فولادگران، تبادار، ترک نژاد، تقی‌زاده، محمدمهدی تندگویان، محمود حجتی، سیدمحمود حسینی، محمد حقانی، پیروز حناچی، خواجه نصیر، مصطفی سلیمی، محمدرضا عارف، فرشید گلزاری، سمیع‌الله حسینی مکارم، محسن مهرعلیزاده، محمدحسین مقیمی، مناف هاشمی، حجت‌الله میرزایی، سیدجعفر موسوی، رضا ویسه، مرعشی، واعظ مهدوی و محسن هاشمی افرادی بودند که اعطا نام آنها را از روی لیست بیان کرد. به گفته او البته عارف درخواست داشته که نامش در این لیست نوشته نشود.
این موارد در حالی بیان شد که محسن هاشمی پس از پایان جلسه اعلام کرد برای انسجام، ماندنش در شورا بهتر است ولی چنانچه اعضا فرد کارآمدی را پیدا نکردند و بازهم به سراغ او رفتند، این بار کاندیدای شهردار شدن را خواهد پذیرفت.

روز گذشته چند عضو شورای شهر تهران در جلسه هم تصمیم محسن هاشمی برای باقی ماندن را قابل تقدیر دانستند و منش او را به پدرش آیت‌الله رفسنجانی نسبت دادند. ازجمله سیدحسن رسولی که با اشاره به انسجام بسیار خوب میان اعضای شورا برای انتخاب شهردار آینده تهران، گفت: «2نکته وجود دارد؛ نخست آنکه به موکلین چند ده‌میلیونی لیست امید شورای پنجم خود اطمینان می‌دهم که مصمم هستیم تا انتها شورایی را که به‌صورت یکپارچه تشکیل داده‌ایم، همچنان به‌صورت منسجم نگه‌ داریم. نکته دوم هم اینکه از طرفداران مهندس محسن هاشمی اعم از احزاب و اشخاص حقیقی که براساس حقشان خواهان قرار گرفتن او در جایگاه شهرداری بودند، تشکر و عذرخواهی می‌کنم.» سپس محمد سالاری هم این تصمیم محسن هاشمی را احترام به اعضا دانست و گفت که در عین حال عملکرد 8ماهه گذشته کارآمدی او و توانایی‌اش را در اداره شهر نشان می‌دهد. اینطور که مشخص است نشست‌های هم‌اندیشی غربال گزینه‌ها تا رسیدن به 7نفر با بیشترین رأی ادامه می‌یابد. پس از این 7گزینه مطرح برنامه‌های خود را برای شهرداری ارائه می‌کنند تا سرانجام 2گزینه نهایی انتخاب شود. سرانجام این 2کاندیدا نیز در صحن شورای شهر حضور پیدا کرده و از برنامه‌های خود پیش از رأی‌گیری دفاع می‌کنند. حال به گفته اغلب اعضای شورای شهر،  سعی بر آن است کاندیدای نهایی مشخص و 23اردیبهشت هفدهمین شهردار تهران تعیین شود.

پیشنهاد  تشکیل کمیته دفاع از حقوق شهروندی

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران هم دیروز یک پیشنهاد داشت. احمد مسجدجامعی بر این نظر بود که در پی اتفاق برخورد مأموران گشت ارشاد با یک دختر در پارک، کمیته دفاع از حقوق شهروندی در شورا تشکیل شود. او با بیان اینکه نمی‌توان پلیس را طرف تأمین‌کننده امنیت دانست،  گفت: «باید حقوق متقابل مردم و پلیس رعایت شود و گرنه کار از کار پیش نمی‌رود. نمی‌توان پلیس امنیت اخلاقی داشته باشیم زیرا اخلاق امنیتی نیست و با رفتار پلیسی نمی‌شود اخلاق را نهادینه کرد. چندین دستگاه دیگر نیز در این امر دخیل هستند و نمی‌شود به‌خاطر اینکه قانون اجرا نمی‌شود به هرشیوه کار کنیم.»

مسجدجامعی از پلیس تشکر کرد چراکه سخنگوی پلیس این رفتار را مورد تأیید قرار نداده و مأمور خاطی را تعلیق کرد. او افزود: «نگرانی بابت افزایش فعالیت پلیس امنیت اخلاقی است و من نگرانم در جشنواره بین‌المللی کتاب و فیلم فجر نیز پلیس امنیت اخلاق حضور داشته باشد. شنیده‌ام در پارک شهر که محل تردد هرروزه ماست،  پلیس امنیت اخلاقی حضور دارد. ضرورت حضور پلیس امنیت اخلاقی چیست؟» این عضو شورا با بیان اینکه ما باید به تفاهمی برای این راهکار در شهر تهران برسیم،  گفت: «پیشنهاد می‌کنم در شورای شهر یک کمیته دفاع از حقوق شهروندی برای ورود به مسائل اینچنینی از دیدگاه حقوقی،  اجتماعی و...تشکیل شود و از آنجا که این کمیته در شوراهای قبل نبوده خوب است که دراین شورا با این ترکیب کمیته‌ای برای حفظ حقوق شهروندی و ممانعت از اینگونه رفتار تشکیل دهیم.» ناهید خداکرمی دیگر عضو شورا هم در تذکر پیش از دستور خود به این مورد پرداخت. او گفت: «در فیلم مربوط به برخورد گشت ارشاد با یک دختر جوان،  دختر فریاد می‌زند که زندگی ما را نابود کردید و این تکان‌دهنده‌ترین کلام برای یک جوان است.» به گفته او امروزه زنان در عرصه‌های مختلف حضور دارند و حتی در آزمون‌های سخت همچون دستیار پزشکی فعال هستندو زنانی که در کوچه و خیابان دیده می‌شوند فرهیخته هستند اما در مدیریت مردانه شهر جایی برای آنها دیده نشده است که باید تمهیداتی انجام شود که صدای زنان و خواسته‌هایشان شنیده شود.

زهرا نژاد‌بهرام، عضو هیأت رئیسه شورای شهر  تهران  نیز از حسینی مکارم، سرپرست شهرداری و میرزایی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری که تأکید بر حضور زنان و جوانان در پست‌های مدیریتی شهرداری دارند، تشکر کرد. 

بررسی طرح الزام شهرداری تهران، شناسایی گره‌های کور ترافیکی و رفع نواقص هندسی معابر و بزرگراه‌ها نخستین دستور جلسه دیروز شورا بود؛ موضوعی که با صحبت‌های افشین حبیب‌زاده به بحث گذاشته شد. او توضیح داد که در طرح جامع ترافیکی و برنامه دوم شهرداری به بهبود شبکه‌های ارتباطی اشاره شده و این طرح در همان راستاست. محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اما پشت تریبون اعلام کرد که لزومی به تصویب این طرح نیست زیرا مشابه آن در اسناد بالادستی وجود دارد. پورسیدآقایی به همین دلیل پیشنهاد کرد که اعضای شورا در قالب مصوبه‌ای از شهرداری بخواهند گزارش کار ارتقای ترافیکی و رفع گره‌های کور را ارائه کند. در این بین رئیس شورای شهر تهران گفت: «می‌توانیم 80درصد گره‌های کور ترافیکی را با صرف 20درصد هزینه رفع کنیم ولی معاونت حمل‌ونقل لیستی از این گره‌ها ارائه نکرده است. بهتر است گزارشی جامع در این زمینه تهیه می‌شد و وقتی ما معاونت حمل‌ونقل را ملزم می‌کنیم به تهیه این گزارش، مخالفت کردن با این طرح به صلاح نیست. اینکه با طرحی که می‌تواند موجب همبستگی شود مخالفت کنند درست نیست.» هاشمی در ادامه گذری زد به هزینه‌هایی که می‌توانست در گذشته برای رفع گره‌های کور ترافیکی صرف شود اما نشد. او گفت: «چرا باید در دوره‌ای چند هزار میلیارد تومان برای پل صدر هزینه کنند ولی به رفع 80گره کور ترافیکی نپردازند؟  بنابراین شناسایی این گره‌ها از ضروریات است.» البته مجید فراهانی نیز پیشنهاد داد به جای 40تکه شدن لایحه جامع ترافیکی با تصویب چنین طرح‌هایی، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، ملزم شود هرچه سریع‌تر لایحه دوم طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک را که مشمول این موضوع است به شورا ارائه کند. با وجود این، در نهایت این طرح با موافقت اعضای شورا به تصویب رسید.

تذکرات و پیشنهادهای اعضای شورای شهر تهران



به‌دنبال صدور رأی کمیسیون ماده5 و راهیابی طرح ساماندهی پردیس دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران به شورای‌عالی شهرسازی و پس از سالیان سال سردرگمی و تضییع حقوق شهروندان ساکن محدوده اجرای طرح، بیم آن می‌رود شهر تهران و شهروندان آن به‌عنوان صاحبان اصلی شهر دچار آسیب‌های جدی و جبران ناپذیری شوند. تک بعدی کردن این طرح تبعات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در بر خواهد داشت. تصمیم‌گیری درخصوص طرح دانشگاه تهران به‌عنوان نماد آموزش عالی کشور از انحصار هیأت امنای دانشگاه تهران، شهرداری و دولت خارج شود و بازنگری آن در دستورکار نمایندگان شورای شهر تهران و در قالب جلسه‌‌ای علنی قرار گیرد. طرح در راستای احراز منافع عمومی مجددا بازنگری شود. همچنین در فرایند امکان سنجی آن تهیه پیوست‌های مطالعات اجتماعی و فرهنگی مورد توجه قرار گیرد.



امروز امید به زندگی در بین زنان و مردان به بیش از 70سال رسیده و با این افزایش نیازهای جامعه دستخوش تغییر خواهد شد که همه باید در سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها این امر را مورد توجه قرار دهیم. مهم‌ترین مسئله و مولفه مرتبط به کیفیت سلامت و امید هم، امید اجتماعی است. از طرفی سلامت اجتماعی و روانی زنان اثرگذارترین عامل در بهبود سبک زندگی و هدایت خانواده و جامعه در مسیر پویایی است. از کلیه سازمان‌ها و نهاد‌ها تقاضا دارم تا خواسته‌های زنان را محترم بشمارند. بنابراین شیوه اجرایی طرح تامین امنیت اجتماعی به‌خصوص در حوزه زنان باید بازنگری شود و ما در شورا آماده همکاری با نمایندگان مجلس و نهادهای تأثیرگذار در این حوزه و در مسیر اعتلای نقش زنان هستیم.



در دوره چهارم به پیشنهاد جناب آقای مسجدجامعی، طرح «الزام شهرداری تهران به تبدیل خانه هنرمندان(۲) به خانه معمار (خانه استاد لرزاده)» را تصویب کرده است. به موجب این مصوبه شهرداری تهران مکلف شد لایحه تبدیل خانه استاد لرزاده را به خانه معمار  ظرف مدت ۳‌ماه به شورای شهر ارائه کند.  براساس مصوبه، شهرداری مکلف شد تا ارائه لایحه تبدیل خانه استاد لرزاده به خانه معمار، از هرگونه ساخت‌وساز در بنای موصوف جلوگیری کند و ضمن توقف پروژه ساختمانی سرای محله که در مجاورت بنای در حال احداث بوده است، مدارک و مستندات ساختمان در حال احداث را برای همگامی با اهداف مصوبه به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کند. متأسفانه مدیران وقت در برابر مصوبه شورا مقاومت کرده و مانع اجرای آن شدند و نه‌تنها مدارکی برای شورا ارسال نکرده‌اند، بلکه روند ساخت‌وساز پروژه ساختمانی در حال احداث را متوقف نکردند. امروز پس از گذشت نزدیک به یک‌سال از تاریخ ابلاغ مصوبه شهرداری منطقه ۷ برابر تحویل خانه استاد لرزاده مقاومت می‌کند. انتظار می‌رود معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، به وظایف خود به‌عنوان رئیس هیأت مؤسس خانه معمار عمل کرده و هر چه زودتر نسبت به تشکیل هیأت مؤسس و راه‌اندازی خانه معمار اقدام کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید