• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 29 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 131055
+
-

آغاز پویش ملی «ایران، دیار نفس»

25هزار بیمار نیازمند پیوند عضو در لیست انتظار


همزمان با فرا رسیدن روز ملی اهدای عضو، کشور همگام با طرح پویش ملی «ایران، دیار نفس» به استقبال تقدیر از خانواده‌های بخشنده و نوعدوست  می‌رود. خانواده هایی که با  تصمیم به اهدای اعضای عزیزان مرگ مغزی شان در آن لحظات بحرانی، تا‌کنون موجب نجات جان بیش از 70.000بیمار نیازمند به پیوند شده‌اند. 
این طرح از تاریخ ۲۵ تا۳۱ اردیبهشت در سراسر کشور و با همکاری انجمن اهدای عضو ایرانیان، مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت، صدا و سیما، معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان‌‎های مرتبط شهرداری تهران و کلانشهرهای ایران برگزار می‌شود.«یکی بود، هنوزم هست» کلیدی‌ترین شعار پویش کشوری «ایران، دیار نفس» است. پویش کشوری «ایران، دیار نفس» تلاش می‌کند با فرهنگسازی مناسب به هموطنان نیازمند پیوند، کیفیت زندگی بالاتری را هدیه کند. نباید فراموش کرد، زمان رضایت به اهدای عضو نیز از معیار‌های بسیار مهم این فرایند است؛ چرا که روزبه‌روز و ساعت به ساعت، از تعداد و کیفیت اعضا و نسوج قابل پیوند، کاسته می‌شود. 
سالانه به‌دلیل عدم‌رضایت خانواده‌های افراد مرگ مغزی به اهدای عضو، بیش از ۷۰۰۰ عضو پیوندی رهسپار خاک می‌شوند و این در حالی است که از 25000بیمار نیازمند پیوند عضو در لیست‌های انتظار کشور، روزانه 7تا 10نفر (هر دو تا 3ساعت یک نفر) و یا به‌عبارتی سالانه ۳۰۰۰ نفر جان خود را از دست می‌دهند.   اصلی‌ترین عامل در خاکسپاری این اعضای با ارزش و عدم‌رضایت خانواده‌ها و آگاهی ناقص جامعه از  قطعی‌بودن مرگ مغزی است. شما نیز می‌توانید با دریافت کارت اهدای عضو از طریق ارسال کد ملی خود به سامانه پیامکی 3432و یا مراجعه به سامانه ملی دریافت کارت اهدای عضو به آدرس www.ehdacenter.ir و همچنین با پیوستن به طرح سفیران اهدای عضو، در این پویش ملی شرکت کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید