• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 29 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 131029
+
-

کشتار سرخ‌پوست‌ها به روایت مارتی

آسیب‌دیدگی رابرت دنیرو ساخت پروژه را با مشکل مواجه کرد

کشتار سرخ‌پوست‌ها به روایت مارتی

آرش نهاوندی- روزنامه‌نگار

آسیب‌دیدگی پای رابرت دنیرو هنگام ساخت فیلم «قاتلان ‌ماه گل» آخرین ساخته مارتین اسکورسیزی، تاریخ اتمام ساخت فیلم را با ابهام مواجه کرده. به‌نظر می‌رسد پس از بهبودی دنیرو ساخت این پروژه دوباره آغاز شود و در نهایت فیلم «قاتلان ‌ماه گل» تا پایان سال‌2021 آماده اکران شود. مارتین اسکورسیزی 78ساله از 19آوریل‌2021، آغاز ساخت یکی از جاه‌طلبانه‌ترین پروژه‌های سینمایی دوران حیات حرفه‌ای خود با نام «قاتلان ‌ماه گل» را کلید زده است. به گزارش ایندی وایر، این فیلم جدی‌ترین پروژه سینمایی اسکورسیزی پس از ساخت فیلم «مرد ایرلندی» است که در 10رشته نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود. اسکورسیزی این فیلم را با همکاری کمپانی ‌اپل فیلمز‌ می‌سازد. ‌قاتلان‌ ماه گل، نخستین فیلم اسکورسیزی در ژانر وسترن است. در این فیلم او دوباره در حال همکاری با تعدادی از بازیگران پر‌کار دیگر فیلم‌های خود و تعدادی از عوامل قدیمی فیلم‌هایش است.‌ تلما شومایکر‌ ازجمله این همکاران است که تدوین فیلم ‌قاتلان ‌ماه گل‌ را به‌عهده خواهد داشت. لئوناردو دی‌کاپریو و رابرت دنیرو از بازیگران اصلی ‌قاتلان ‌ماه گل‌ هستند. این فیلم با استفاده از فیلمنامه اریک راث‌ با اقتباس از کتاب ناداستان «دیوید گرن» ساخته می‌شود.

تلاش برای ارائه تصویر دقیق تاریخ
اسکورسیزی در زمان آغاز روند ساخت فیلم در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: از اینکه بالاخره روند ساخت فیلم ‌قاتلان ‌ماه گل‌ را در ‌اوکلاهما آغاز کرده‌ایم، هیجان‌زده هستیم. اینکه ما قادر هستیم داستان این فیلم را در سرزمین محل وقوع رویدادهای اصلی روایت کنیم، خیلی اهمیت دارد و برای ما بسیار مهم است که بتوانیم زمان وقوع حوادث و افراد درگیر در آن را با دقت بسیار بالا به تصویر بکشیم. ما قدردان «اپل»، دفتر فیلم و موزیک اوکلاهما و دولت محلی «اوسیج نیشن» هستیم. ما از این مسئله نیز خشنود‌یم که می‌توانیم با بازیگران و عوامل محلی همکاری کنیم تا بتوانیم داستان ‌قاتلان ‌ماه گل‌ را به بهترین و واقعی‌ترین نحو به تصویر بکشیم و دوره‌ای از تاریخ آمریکا را که نباید آن را به فراموشی سپرد در یادها جاودانه کنیم. این فیلم اسکورسیزی در اصل با اقتباس از کتاب ناداستان «قاتلان ‌ماه گل: قتل‌های اوسیج و تولد اف بی‌آی» اثر ‌دیوید گرن‌ ساخته می‌شود. این سومین کتاب ‌دیوید گرن‌، خبرنگار آمریکایی است. گرن در این کتاب که در سال‌2017 آن را نگاشته، به علل و عوامل کشتار ‌مردم اوسیج‌(از قبایل بومی آمریکا) ساکن اوکلاهما پرداخته است. او در این کتاب به تحقیقات انجام‌شده ‌اف‌بی‌آی‌ روی کشتار ‌مردم اوسیج‌ در اوسیج‌کانتی پرداخته است. در سال‌های دهه‌1920 پس از اکتشاف نفت در زمین‌های ‌مردم اوسیج‌، آنها توانستند در دادگاه حق دریافت سود از نفت‌های استخراج‌شده در زمین‌هایشان را دریافت کنند. این مسئله آنها را به هدفی برای گاوچرانان حریص منطقه تبدیل کرد. این قتل‌ها در زمره یکی از نخستین جنایاتی است که ‌اف‌بی‌‌آی‌ تازه‌تاسیس تحقیقات خود را روی آن متمرکز کرد. در این فیلم انتظار می‌رود به‌طور ویژه به موضوع تحقیقات اف‌بی‌آی در‌باره قتل‌عام ‌مردم اوسیج‌ نیز پرداخته شود.
اسکورسیزی پیش‌تر در مصاحبه‌ای درباره این فیلم به این مسئله اشاره کرد که ‌قاتلان‌ماه گل، در ژانر وسترن ساخته خواهد شد. البته در این فیلم کابوی‌ها تنها اسب‌سوار نخواهند بود و تعدادی کابوی خودروسوار نیز در آن  نشان داده خواهد شد. اسکورسیزی اعلام کرده بود که در فیلم در اصل قصد دارد به قبیله ‌اوسیج‌ بپردازد؛ قبیله سرخ‌پوستی که به آنها سرزمینی با ظاهری خشک و خشن و وحشتناک داده شده بود، اما آنان این سرزمین را عاشقانه دوست داشتند چرا‌که بر این باور بودند سفیدپوستان هیچ‌گاه از این زمین‌ها خوششان نخواهد آمد و آنها خواهند توانست بدون مزاحمت سفیدها در این سرزمین زندگی کنند. اما در ادامه ما در زمین‌های آنها نفت پیدا کردیم و به‌مدت 10سال مردم‌ اوسیج‌ تبدیل به ثروتمند‌ترین مردم دنیا شدند. اما بعد مانند آنچه بر سر مناطق معدن‌خیز «یوکان» و «کلرادو» نیز رفته بود، بخت از سرخ‌پوستان قبیله ‌اوسیج‌ نیز رو‌برگرداند و مردان سفیدپوست و اروپایی‌ها به سرزمین ‌مردم اوسیج‌ آمدند و همه آنچه این مردم داشتند، از چنگشان درآوردند. در آن مناطق پستی و رذالت چنان رواج یافت که اگر یک سرخ‌پوست را می‌کشتید، به‌احتمال زیاد زندانی نمی‌شدید اما درصورت کشتن یک سگ امکان داشت با حکم زندان مواجه شوید.
اسکورسیزی در ادامه افزوده بود: فکر‌کردن درباره ذهنیتی که ما را به چنان ورطه‌ای دچار می‌کند، جذاب بود. تاریخ تمدن به بین‌النهرین بازمی‌گردد. سرزمین هیتی‌های باستان نیز پس از مدتی توسط دیگران تسخیر شد و آنها از تاریخ برای همیشه محو شدند. گفته می‌شود آنها جذب فرهنگ و تمدن اقوام فاتح شده‌اند. جالب است که چنین ذهنیتی در فرهنگ‌های دیگر در جریان دو جنگ جهانی نیز بازتولید شده است و به‌نظر می‌رسد برای این ذهنیت و این نگاه تاریخی نمی‌توان پایانی متصور بود. بر این باورم فیلمی که ما در حال ساخت آن هستیم، به‌طور ویژه به این ذهنیت و این شیوه تفکر می‌پردازد

این خبر را به اشتراک بگذارید