• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 28 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130940
+
-

شهردار تهران در نشست‌ خبری همراه با معاونان‌ مالی و امور اقتصادی و برنامه‌ریزی و منابع انسانی تاکید کرد

اطلاعات شهرداری در دسترس شهروندان

پیروز حناچی: قبلا حتی دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی هم به اطلاعات شهرداری دسترسی نداشت

نشست خبری
اطلاعات شهرداری در دسترس شهروندان


دومین نشست‌خبری شهردارتهران در اردیبهشت ماه، روزگذشته برگزار شد.
پیروز حناچی  با 2 معاون ‌برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی و معاون مالی اقتصادی شهرداری تهران در جمع خبرنگاران حاضر شد.
در نشست خبری دیروز همچون جلسه گذشته ، ارقام متعددی درباره بودجه، درآمد، مخارج، بدهی‌ها و شرایط مالی و کارکنان شهرداری پایتخت ارائه شد که از سیاست انقباضی و کاهش هزینه‌ها در این نهاد طی 3سال اخیر حکایت می‌کند. پرسش‌های خبرنگاران نیز بر فعالیت‌های سازمانی و اقتصادی شهرداری متمرکز بود. 
به گزارش همشهری، شهردار تهران درباره فعالیت‌های مرتبط با انتخابات تاکید کرد: «به مدیران تذکر داده شده که اگر می خواهند در لیست انتخاباتی وارد شوند باید از سمت خود استعفا دهند و کسی حق ندارد از امکانات شهرداری برای انتخابات استفاده کند. کارمندان آزاد هستند در خارج از ساعت اداری فعالیت انتخاباتی داشته باشند اما درباره مدیران حساسیت بیشتری وجود دارد.»
پیروز حناچی در نشست خبری گفت: «یکی از اقدامات عمومی که در این دوره در شهرداری صورت گرفته ارائه اطلاعات در فضای عمومی است. من قبلا به عنوان دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی نمی‌توانستم اطلاعات شهرسازی تهران را از شهرداری بگیرم اما این اطلاعات امروز در اختیار شماست و اگر شهر دچار بحران باشد، می‌شود آن‌را پیدا کرد. اقدامات شهرداری در حوزه‌های مختلف به شکل ارائه گزارش و نشست خبری و رجوع به سامانه ها و داشبوردهایی که با فضای فناوری اطلاعات فراهم شده در اختیار همه است در حالی که قبلا چنین  نبوده است.»
او سپس در پاسخ به پرسشی درباره اتهامات کارکنان شهرداری‌ بیان کرد: «افتخار می‌کنیم که تخلفات این دوره در همین دوره بررسی و برخوردها انجام می‌شود؛ نه 10 یا ۱۵سال بعد. نکته دیگر این است که اگر تخلفی در این سازمان بزرگ رخ داد نباید چشم روی آن ببندیم. بنابراین نسبت به این موضوع حساس هستیم و ابزار بررسی و برخورد تخلفات هم دادگاه تخلفات‌ شهرداری و قوه قضاییه است. درباره تخلف تزریق واکسن‌های کرونا در یکی از مناطق هم به محض انتشار خبر، بررسی شد و متخلفان ‌به دادگاه تخلفات اداری معرفی شدند.»
شهردار تهران درباره برخورد با دستفروشان توضیح داد: «اولا که هیچ کس حق ضرب و شتم دستفروشان را ندارد. دوما شهرداری تهران بر اساس قانون شهرداری‌ها وظایف قانونی درباره رفع سد معبر دارد اما اینکه چگونه این وظیفه انجام شود ظرافت زیادی لازم دارد که در مکان‌هایی مانند چهار‌راه ولیعصر، اطراف امامزاده صالح و شاه‌عبدالعظیم به کار گرفته می‌شود. در شرایط کنونی که شهروندان با مشکلات مالی و اقتصادی مواجه هستند، بخشنامه‌ای ابلاغ شده که اگرجایی سخت گرفته می شود یا ضابطه‌مند شود یا مکان دیگری برای دستفروشان انتخاب شود و موضوع منطقه ۲۰ هم بررسی و با متخلفان برخورد شد.»
حناچی درباره منابع مالی خط ۱۰ مترو گفت: «در قالب ۲۵ درصد قرارداد با پیمانکار اول بسته شده و منابع خط ۱۰  از محل اعتبارات حوزه حمل و نقل است.»
او درباره انتخاب مشاوران شهرداری گفت: «من مشاوران زیادی منصوب نکردم. برخی از معاونان یا روسای سازمان‌ها که جابجا شدند به دلیل تجربه حکم مشاوره گرفتند. مشاور حقوقی و امور مجلس یا معاون امور مناطق که علی الابد نیستند. برخی از مشاوران هم از قبل حکم دارند که چون کارمند شهرداری بودند، تغییری ایجاد نکردیم. درباره پرداخت پاداش به مدیران در دوره مدیریت شهری پنجم هم باید بگویم که مبالغ پرداخت شده ماده 17 ( مستقیما از دفتر شهردار) شامل دو بند یک و دو است که بر اساس بند یک پرداخت‌های انجام شده به اشخاص حقیقی ۱۵ میلیون تومان و آن هم به مواردی مانند قهرمانان ورزشی یا بیماران صعب العلاج یک بار در سال پرداخت می‌شود. این مبالغ برای اشخاص حقوقی تا سقف ۵۰ میلیون تومان است که بیشتر به  خیریه‌ها و سمن ها می‌رسد و تا کنون 30 میلیارد تومان بوده است. بند دوم این ماده هم درباره عملکرد متمایز مدیران نواحی و سازمان‌هاست و یا مناسبت‌هایی مانند روز زن، آتش نشانی و برای تقدیر از کارکنان است و هیچ‌کدام از اینها به معنی پاداش‌های میلیاردی به مدیران نیست.  در این دوره وام غیرمتعارف، اهدای مسکن و پاداش ویژه به مدیران داده نشده است. در دوره گذشته مدیرانی داشتیم که 2 واحد مسکونی در طول کار خود دریافت کرده بودند.»
او به طنز افزود: «از این جهت شرمنده تیم ‌مدیریتی که با بنده کار می‌کنند، هستم!» 
حناچی همچنین در مورد پدیده شهرفروشی و مقابله با آن طی این دوره گفت: «شهرداری از ملاکان بزرگ شهر تهران است که ممکن است مدام املاکی را بخرد و بفروشد اما شهرفروشی به معنای عدول از ظرفیت‌های برنامه‌ریزی‌شده شهر تهران است. ماموریت مهم این است که ارزش‌های شهر را به فروش نگذاریم. اکنون خانه نیما را در تهران مرمت می کنیم که قراربوده است ساخته و تبدیل به موزه شود. اینکه شهرداری از شهر در مقابل ساخت و ساز جلوگیری کند جلوگیری از شهر فروشی است. در این دوره در این معنا بسیار متمایز عمل کردیم.» شهردار تهران درباره بازنشستگی برخی مدیران هم گفت: «بنای کلی این است که مدیرانی که بیش از ۳۰ سال سابقه کار دارند حتما بازنشسته شوند اما فقط در مورد یک نفر انجام نشده است و استثنا دیگری هم وجود ندارد. در برخی موارد دیگر هم سوابقی مانند ایثارگران با مدرک فوق‌لیسانس می‌توانند تا 35 سال به کار ادامه دهند.»  حناچی درباره سهم شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده گفت: «سهم شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده 3 درصد از ۹ درصد سهم مالیات محلی است. در لایحه جدید این به ۴ درصد افزایش می‌یابد و از شش ماهه دوم امسال اعمال می‌شود و هر یک درصد بیش از دو هزار میلیارد سهم شهرداری را افزایش می دهد. شهرداری این افزایش به ۴ درصد را پیگیری کرد.»  او درباره بدهی دولت به شهرداری گفت: «برآورد اولیه ما برای میزان بدهی دولت30 هزار میلیارد تومان است که عمدتا به دلیل  تعهدات ساخت و ساز های دولت در بخش های لشکری و کشوری است که توافق نداشته اند و انجام داده اند و حجم آن کم نیست. در بخش تسویه بدهی ها ۵ هزار میلیارد تومان از بدهی شهرداری به دولت را از این محل با دولت و با هماهنگی با وزارت اقتصاد تسویه کردیم.» شهردار تهران درباره ساماندهی املاک شهرداری تهران، توضیح داد: «سازمان املاک و مستغلات شهرداری با سازمان ثبت املاک تفاهم نامه امضا کرد و همه املاک در سامانه‌های مربوطه بارگذاری شده است درواقع از منظر صیانت، جلوی تعدی گرفته شده اما مسیر سند زدن همه ۱۰ هزار  ملک و زمین کمی دشوار است. با این حال در سال گذشته نزدیک به هزار مورد دریافت سند انجام شده است. در این دوره ۳۸۶ فقره سند مالکیت به متراژ ۲۴۲ میلیون و ۴۷۲ هزار ۱۴ متر مربع و به ارزش  ریالی ۴۱ هزار و ۲۸۵ میلیارد تومان سند صادر شده به نام شهرداری تهران انجام شده است.»

   استخدام‌های شهرداری در آستانه انتخابات ۹۶ افزایش یافت

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران نیز در نشست دیروز با ارائه یک نمودار گفت: «همیشه در هنگام انتخابات تعداد زیادی به نیروهای شهرداری اضافه می‌شد. بدترین جذب نیرو در سال‌های ۹۵ و ۹۶ اتفاق افتاد که حدود ۱۲‌هزار نفر به این سازمان اضافه شده است. به صورت متوسط نیروی شهرداری که در طی سال‌ها وجود داشته و می‌تواند با آن شهر را اداره کند به ۵۴ هزار نفر می‌رسد. از سال ۹۶  از طریق بازنشستگی های تشویقی و انتقال نیرو‌ها تعداد کارکنان را به زیر ۶۰ هزار نفر رسانده‌ایم و این اقدام بدون نارضایتی و تعدیل انجام شده است.» حامد مظاهریان به هوشمندسازی سیستم های اطلاعاتی اشاره کرد و توضیح داد: «در شروع دوره پنجم کسی در مورد تعداد نیروهای شهرداری نمی توانست دقیقا پاسخ بدهد و هر سازمانی برای خود پرونده‌هایی داشته است. خوشبختانه اکنون سامانه ای داریم که در لحظه می‌توانید افزایش و کاهش نیروها و فهرست کامل کارکنان شهرداری را ببینید. در ازای هر دو نیرو که از شهرداری خارج شده یک نیرو گرفتیم اما با یک روند شفاف این اتفاق افتاده است.» او سپس درباره شفافیت گفت: «سازمان شهرداری که در ارتباط مستقیمی با مردم قرار دارد بلافاصله مورد قضاوت مردم قرار می گیرد. حتما در سازمان بزرگی مانند شهرداری تخلف و فساد وجود دارد اما اگر جاهایی تخلف می شود  مماشاتی نیست و آشکارا با مردم در میان می گذاریم. اینکه شهرداران مناطقی که مرتکب فساد می شوند در همان دوره مورد برخورد قرار می گیرند و برکنار می شوند از افتخارات این دوره است. چابک سازی سازمان نیز بحث مهمی است. شهرداری سازمان متورمی است. تورم سازمانی در همه سازمان‌ها وجود دارد اما چون شهرداری بودجه ندارد و مردم مستقیم هزینه پرداخت می کنند، باید چابک شود. در این دوره به جای تعدیل به صورت طبیعی اجازه دادیم سازمان سبک تر شود.» مظاهریان با اشاره به نموداری که میزان بودجه شهرداری را نشان می‌داد گفت: «دیده می‌شود که به طرز ساده انگارانه ای اعداد بودجه را جمع می‌کنند و با دوره قبل مقایسه می کنند در حالی که باید تورم را از آن حذف کرد تا ارقام قابل مقایسه به دست آید. سال ۹۵ را میانگین گرفتیم و تورم را حذف کردیم که همین نشان می دهد اکنون معادل با بودجه سال ۸۵ شهرداری یعنی به مبلغ واقعی 14 هزار میلیارد تومان (و نه 49 هزار میلیارد تومان) شهر را اداره می‌کنیم.»
مظاهریان افزود: «۱۹ هزار میلیارد تومان برای بودجه مشارکتی در نظر گرفتیم که در گذشته این طور نبود  و اکنون هزینه های شهرداری در پایان سال انتشار عمومی می‌یابد. همچنین بودجه حمل و نقل و ترافیک که یکی از دومعضل شهرداری است ۳۹ درصد از بودجه را به خود اختصاص داده است و در شرایط کرونا این حرکت بزرگی است. ۱۰ درصد از بودجه را به پرداخت دیون اختصاص دادیم که خودمان متولی نبودیم و ۷ درصد از بودجه نیز مربوط به دیون پیمانکاران بود که دیون قبلی بوده است.»

   بدهی‌های بانکی 50 هزار میلیارد تومان است

 معاون مالی و امور اقتصادی شهری شهرداری تهران هم درنشست دیروز با اعلام اینکه در دوره جدید 7 هزار میلیارد تومان تسهیلات گرفته شده در حالی که 8 هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است، گفت: «در دوره جدید مدیریت شهری نه فقط بدهی ها اضافه نشده که یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان هم از بدهی ها کاهش پیدا کرده است.» عبدالحمید امامی افزود: «قسمتی از بدهی‌ها ارزی است و نرخ تبدیل آن‌ها اختلاف ایجاد می‌کند و باعث اعلام ارقام متفاوت می‌شود اما می‌توان گفت کل بدهی های بانکی شهرداری رقمی معادل ۵۰ هزار میلیارد تومان است. این را هم باید گفت که این بدهی‌ها در شرایطی است که دارایی‌های شهرداری بیش از اینهاست. میزان املاکی که فروخته شده ۱۵ برابر بیشتر از وسعت و دو برابر قیمت خریداری و یا تهاتر شده است. طلب از دولت در گذشته محاسبه نشده اما اکنون ۳۰ هزار میلیارد تومان احصا شده و ۲۵ هزار میلیارد تومان هم به قیمت روز میزان بدهی رسا تجارت به شهرداری تهران است.» معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه حتی یک ریال تسهیلات و وام برای پرداخت حقوق کارکنان، دریافت نشده است، گفت: «در ابتدای دوره جدید مدیریت شهری بخشنامه مدیریت هزینه برای کاهش هزینه‌ها ابلاغ شد. در حوزه منابع انسانی هم مدیران بر اساس آزمون انتخاب شدند و تاکید شد تا معاونان مالی حتما باید در رشته تخصصی  خودشان باشند و کمیته انتصابات آنان را انتخاب می کند.»   امامی با بیان اینکه همه گزارش‌های مالی، ماهانه به اعضای شورای شهر ارائه و در سامانه شفافیت منتشر می شود. اودرباره اثرات کرونا بر بودجه نیزتوضیح داد: «هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان عدم نفع کرونا بر بودجه بوده است. در پنج ماهه اول دوران کرونا، حدود ۴۲ میلیارد تومان برای اقلام بهداشتی هزینه شده است. بهترین وضعیت در حوزه بهداشتی بوده و هیچ صرفه جویی مالی در این زمینه نشده است. میزان ابتلا و آمار تلفات شهرداری به نسبت موقعیت آن، بسیار پایین بوده است. با بانک شهر هماهنگ کردیم که اگر درآمدها در دوران کرونا جبران نشد، از بانک شهر وام بگیریم و حقوق‌ها را بدهیم اما اینکار را نکردیم و حتی یک ریال تسهیلات و وام برای پرداخت حقوق کارکنان، دریافت نشده است.» امامی همچنین از انعقاد تفاهم نامه با وزارتخانه‌های نیرو در حوزه برق و تصفیه آب و وزارت جهاد کشاورزی درباره واگذاری ۱۶ پارک جنگلی به شهرداری مانند سرخه حصار برای ۳۰ سال به شهرداری، انتقال بخش توزیع گوشت میادین میوه و تره‌بار به این وزارتخانه و همین‌طور تفاهم نامه‌های دیگری با سازمان‌های تامین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی خبر داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید