• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 28 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130938
+
-

دیپلماسی ضدتحریم ظریف در واتیکان

سیاست خارجی
دیپلماسی ضدتحریم ظریف در واتیکان


وزیر امور خارجه در دومین مقصد سفر اروپایی خود، روز گذشته با وزیر امور خارجه ایتالیا و مقامات واتیکان دیدار و گفت‌وگو کرد. محمدجواد ظریف در گزارشی توییتری درباره دیدارهایش با پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان و همچنین نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه واتیکان نوشت که دیداری فوق‌العاده با پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان داشته است. او همچنین افزود که دیدارهای خوبی با کاردینال «پارولین» نخست‌وزیر و اسقف اعظم «گالاگر» وزیر خارجه واتیکان داشته و درباره اهداف و چالش‌های مشترک و همچنین گفت‌وگوی بین ادیانی، فلسطین، تحریم‌های آمریکا و همکاری‌های دوجانبه و بین‌المللی به بحث و تبادل نظر پرداخته است. به گزارش خبرگزاری فارس، ظریف در دیدار با پاپ فرانسیس با ارائه تصویری از شرایط ناشی از تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه ایالات متحده آمریکا علیه مردم ایران به‌ویژه در حوزه دارو و واکسن، از مواضع سازنده پاپ در قبال این تحریم‌ها قدردانی کرد. او همچنین ضمن تشریح شرایط سخت تحمیلی بر مردم فلسطین از ادیان مختلف، از مواضع پاپ فرانسیس در این خصوص تشکر کرد.
در دیدار وزیر امورخارجه با کاردینال پارولین،نخست‌وزیر و اسقف اعظم گالاگر وزیر امورخارجه واتیکان، آخرین تحولات روابط دوجانبه با واتیکان و همچنین اوضاع منطقه مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت. ظریف در این دیدار‌‌ نخست وزیر و وزیر امورخارجه واتیکان را در جریان دیدگاه جمهوری اسلامی ایران درخصوص تحولات برجام، منطقه خلیج‌فارس، فلسطین، غرب آسیا و افغانستان قرار داد. نخست‌وزیر واتیکان نیز در این دیدار نسبت به رایزنی بیشتر با جمهوری اسلامی ایران در مورد موضوعات مورد علاقه مشترک در حوزه‌های مختلف ابراز امیدواری کرد.
وزیر امورخارجه همچنین پیش از این ملاقات با مقامات واتیکان در دیدار همتای ایتالیایی بر رفع موانع و ایجاد آمادگی برای ازسرگیری ارتباطات بین بخش‌های اقتصادی ایران و ایتالیا تأکید کرد. ظریف در این دیدار با توجه به نشست اضطراری مجازی روز یکشنبه وزرای امور خارجه سازمان همکاری اسلامی و محکومیت شدید اقدامات نژادپرستانه و جنگ‌طلبانه رژیم صهیونیستی در حق مردم سرزمین‌های اشغالی و غزه و همچنین نشست با رهبران گروه‌های فلسطینی مقیم دمشق، ‌ دیدگاه اصولی جمهوری اسلامی ایران در زمینه برگزاری رفراندوم با حضور همه فلسطینی‌ها از هر دین و آیین در این خصوص را تشریح و یک‌بار دیگر اقدامات رژیم صهیونیستی در حملات ددمنشانه به مردم فلسطین را محکوم کرد.
لویی‌جی‌دی‌مایو، وزیر امورخارجه و همکاری‌های بین‌المللی ایتالیا نیز در این دیدار تمایل کشورش برای گسترش همکاری‌های دوجانبه با کشورمان، به‌خصوص در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را مورد تأکید قرار داد. او ضمن حمایت از اجرای کامل برجام از سوی همه طرف‌ها، خواستار تبادل نظر و مشورت‌های فعال با جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی شد.
موضوعات مربوط به همکاری با کشورهای حوزه خلیج‌فارس و ترتیبات منطقه‌ای توسط کشورهای این حوزه، مسائل مربوط به یمن، افغانستان، عراق و آخرین تحولات مرتبط با گفت‌وگوهای وین، از دیگر محورهای مورد گفت‌وگو و تبادل نظر از سوی وزیر امورخارجه کشورمان در این دیدار بود. ظریف پیش از این به اسپانیا سفر و با وزرای خارجه و صنعت این کشور دیدار و گفت‌و‌گو کرده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :