• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 28 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130930
+
-

چشم‌ها به تماشاخانه‌ها

20نمایش روی صحنه است که درصورت ادامه اجراها بلیت‌فروشی بهتری خواهند داشت

تئاتر
چشم‌ها به تماشاخانه‌ها

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

از هفته گذشته درهای تماشاخانه‌ها روی تماشاگرانش باز شده است. در یک هفته گذشته، نزدیک به ۲۰ نمایش، اجرای خود را شروع کردند که به‌گفته مدیران سایت‌های فروش با توجه به روزهای اول فعالیت سالن‌ها، فروش بلیت‌ها بد نیست و به‌طور حتم با اجراهای مستمر، فروش بیشتری پیش‌بینی می‌شود.

تئاتر با تماشاگرش زنده است
در ماه‌های گذشته و افت‌وخیزهایی که شیوع ویروس کرونا در کشور داشته،  براساس ستاد ملی مقابله با کرونا سالن‌های نمایشی بیش از ۵ بار تعطیل شدند و هر بار گروه‌هایی که آماده اجرا بودند با اینکه بلیت‌فروشی هم داشتند،  مجبور شدند تا برای اجرا نروند و هر بار دچار خسارت‌های مالی شدند. هر چند در یک سال گذشته طرح‌های حمایتی ارشاد به شکل  اطلاعیه از مرکز هنرهای نمایشی منتشر می‌شد، اما گروه‌ها زیاد  راضی از چگونگی این حمایت‌ها نبودند؛ با این حال مدیر مرکز  هنرهای نمایشی از تمدید طرح‌های حمایتی تا شهریور‌ماه  خبر داده است.

طرح حمایتی از ۵۰ درصد صندلی‌های خالی
قادر آشنا، مدیرکل هنرهای نمایشی درباره تمدید طرح حمایتی عنوان کرده: «طرح حمایت از ۵۰ درصد صندلی‌های خالی اجراهای نمایشی با توجه به اینکه براساس پروتکل‌های بهداشتی اجراهای تئاتری با ۵۰ درصد ظرفیت باید روی صحنه بروند تا پایان سال ۹۹ انجام شد و آنچه در این خصوص به گروه‌های تئاتری که آثارشان را اجرا کردند تعهد داشتیم، انجام دادیم.» وی همچنین یادآور شد:«منابع مالی مورد نیاز در این خصوص را تأمین کردیم و این طرح حمایتی در استان‌ها در قالب تفاهمنامه با مدیرکل ارشاد استان و در تهران براساس فروش آثار و دستورالعملی که شهریور سال ۹۹ منتشر کردیم اجرا می‌شود.»
هفته سوم اردیبهشت‌ماه بود که خبر بازگشایی سالن‌های تئاتر به گوش رسید. گروه‌های نمایشی که بازبینی‌شان توسط مرکز انجام شده و در نوبت اجرا بودند و یا گروه‌هایی که اجرای نمایش آنها به پایان نرسیده، درصدد اجرای نمایش خود شدند. نمایش‌هایی که اجرای برخی از آنها بیش از 5 بار کنسل شده است.

قیمت‌ها تغییری نکردند
با این حال نزدیک به ۲۰ نمایش این روزها در تالار‌های نمایشی روی صحنه می‌رود. نمایش‌هایی که در بلیت‌فروشی با وجود نبود زمان و تبلیغات کافی، چندان موفق نیستند؛ اما پیش‌بینی می‌شود که درصورت استمرار، فعالیت سالن‌های نمایشی بلیت فروشی وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد. نمایش‌هایی که با کف قیمت ۳۰ هزار تومانی و سقف قیمت ۶۰ هزار تومانی اجرای خود را شروع کردند که تقریبا افزایش قیمتی در میان آثار نمایشی دیده نمی‌شود. با نگاه اجمالی به سایت‌های فروش با توجه به تعداد صندلی‌های یک سالن و رعایت ظرفیت ۵۰ درصدی سالن،  این روزها برای یک نمایش بین ۱۰ تا ۱۵ بلیت به فروش می‌رسد.

تخفیف‌هایی برای تماشاگران
با نگاهی به یکی از سایت‌های فروش بلیت نمایش‌ها؛ اکثر نمایش‌ها برنامه‌ریزی اجرای خود را تا اواخر خرداد‌ماه دارند که این ادامه اجرا، مستلزم تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا بوده؛ چرا که اگر ستاد تصمیم به تعطیلی بگیرد بار دیگر نمایش‌های اجراهای خود را موکول به بازگشایی مجدد سالن‌ها خواهند کرد؛ موردی که در یک سال اخیر برای گروه‌های نمایشی اتفاق افتاده است.
 بیشتر گروه‌های نمایشی با توجه به قیمت بلیت‌های خود، تخفیف چند درصدی را هم برای تماشاگران درنظر گرفته‌اند. مجموعه تئاترشهر، تالار مولوی، ایرانشهر و تماشاخانه‌هایی چون شهرزاد، ‌مهرگان، نوفل‌ لوشاتو، دیوار چهارم و هنر از جمله تالارهای فعال در روزهای پایانی اردیبهشت ‌ماه هستند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید