• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 27 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130833
+
-

شهرهای جهان در کنار فلسطین

همزمان با ادامه حملات هوایی رژیم صهیونیستی به نوار غزه و به شهادت رساندن شهروندان فلسطینی مردم در نقاط مختلف جهان فریاد حمایت از فلسطین سر دادند

گزارش
شهرهای جهان در کنار فلسطین

جواد نصرتی- روزنامه‌نگار

 بمباران بی‌پروای غزه توسط اسرائیل، دیروز وارد هفتمین روز شد؛ روزی که دست‌کم 26فلسطینی در حملات هوایی ارتش اسرائیل به شهادت رسیدند.
به گزارش الجزیره، ارتش اسرائیل دیروز همچنین خانه یحیی السنوار یکی از رهبران ارشد حماس را هم مورد هدف قرار داد. در تل‌آویو هم مردم به‌دنبال به صدا درآمدن آژیر خطر به‌خاطر حمله راکتی از غزه، به پناهگاه‌ها پناه بردند.
به گزارش بی‌بی‌سی، تا بعدازظهر دیروز دست‌کم 181نفر در غزه به شهادت رسیده‌اند که 52تن از آنها کودک و 31نفر زن بوده‌اند. بیش از 1300نفر هم مجروح شده‌اند. در اسرائیل هم 10نفر، ازجمله 2کودک، جان خود را در حملات راکتی نیروهای مقاومت فلسطینی از دست داده‌اند.
درگیری‌ها بعد از آن شدت گرفت که تنش‌های بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها در قدس شرقی در هفته‌های اخیر به اوج رسیده بود. اسرائیلی‌ها با سرکوب مسلمانان وارد مساجد و مکان‌های مقدس آنها در این بخش از قدس شدند و آنها را اشغال کردند. حماس هم به اسرائیل ضرب‌الاجل داد که از این مکان‌ها خارج شود و بعد از بی‌توجهی اسرائیل به این هشدارها، حملات راکتی و موشکی را شروع کرد.
درگیری‌ها بین یهودی‌ها و اعراب ساکن در اسرائیل هم اوج گرفته و چهره شهرهای مختلف در اسرائیل ناآرام شده‌ است.
حملات اسرائیل به متراکم‌ترین نقطه مسکونی دنیا و شهادت تعداد بسیار زیادی کودک و زن، خشم جهانی به همراه داشته است و مردم در کشورهای مختلف به نشانه همبستگی با مردم فلسطین و اعتراض به حملات بی‌رحمانه اسرائیل، دست به اعتراض زده‌اند. همه ساله در روز نکبت، مردم با فلسطینی‌ها ابراز همدردی می‌کردند اما امسال همزمانی این روز با حملات اخیر، باعث خشم بیشتر مردم جهان شده و انگیزه‌های بیشتری به آنان برای راهپیمایی در حمایت از مردم غزه داده است. روز نکبت سالگرد اخراج صدها هزار فلسطینی از خانه‌هایشان توسط اسرائیل در 73سال پیش است.
این اعتراض‌ها در روز شنبه به‌خصوص در لندن و پاریس چشمگیر بوده است و برگزارکنندگان گفته‌اند هفته آینده هم به‌صورت ملی در فرانسه و انگلیس در حمایت از مردم فلسطین به خیابان‌ها خواهند آمد.
انگلیس: یکی از بزرگ‌ترین اعتراض‌ها در حمایت از مردم فلسطین در لندن انجام شد. راهپیمایی‌های لندن شاهد درگیری‌های زیادی هم بین پلیس و معترضان بود و 13نفر از معترضان توسط پلیس بازداشت شدند. 9نفر از افسران پلیس لندن هم در زد و خورد با معترضان مجروح شده‌اند. هزاران نفر در پایتخت انگلیس در مرکز شهر راهپیمایی کرده و در نهایت در مقابل سفارت اسرائیل تجمع کردند. برگزارکنندگان این راهپیمایی از دولت انگلیس خواسته‌اند سریعا برای پایان خشونت در غزه اقدام کند. جرمی کوربین، رهبر پیشین حزب کارگر انگلیس در بین مردم به آنها گفت که اعتراض‌های جهانی می‌تواند به مردم غزه کمک کند که به حقوق انسانی خود برسند.
فرانسه:به گزارش یورونیوز، در پایتخت فرانسه، تظاهرات علیه اسرائیل، با مقابله شدید پلیس ضدشورش مواجه شد و نیروهای پلیس با ماشین آبپاش و گاز اشک‌آور سعی در متفرق کردن معترضان داشتند. هزاران نفر می‌خواستند تظاهرات را از نقطه‌ای در شمال پاریس شروع کنند اما با مقابله پلیس مواجه شدند. یک دادگاه نگران از اینکه ممکن است این تظاهرات مثل چند سال پیش به خشونت کشیده شود، برگزاری آن را ممنوع کرده بود. 4200نیروی پلیس به‌کار گرفته شد تا جلوی این تظاهرات گرفته شود. با این حال معترضان با نیروهای امنیتی به مقابله برخاستند و پایتخت فرانسه محله به محله به صحنه درگیری دو طرف تبدیل شد. در مارسی و استراسبورگ، دیگر شهرهای بزرگ فرانسه، هم گروه‌های بزرگی از حامیان فلسطین راهپیمایی مسالمت‌آمیز داشتند.
اسپانیا: بیش از 2هزار و 500معترض به حملات اسرائیل در پایتخت اسپانیا راهپیمایی کردند و شعار دادند که «این جنگ نیست، نسل‌کشی است» و برخی از آنها پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن‌ نوشته بود: «جان مسلمانان مهم است».
آلمان: در برلین، تجمع بیش از 3هزار و 500نفر از حامیان فلسطینی با مقابله پلیس مواجه شد، چرا که به‌خاطر شرایط همه‌گیری کرونا، تجمع بدون رعایت فاصله اجتماعی ممنوع شده است. در مقابل، معترضان هم با پرتاب سنگ و بطری به پلیس پاسخ دادند. مردم در اشتوتگارت هم علیه اسرائیل راهپیمایی کردند.
هلند:مردم در لاهه هلند، با وجود سرما و باران به میدان اصلی شهر آمدند و در کنار ساختمان پارلمان تجمع کردند تا به سخنرانی‌ها درباره وضعیت مردم فلسطین گوش دهند و حمایت خود را از آنها نشان دهند. عصر جمعه هم پلیس هلند حدود 100حامی فلسطین را در اوترخت به‌خاطر اینکه قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کنند موقتا بازداشت کرد.
لبنان :صدها لبنانی و فلسطینی در طول مرز لبنان و اسرائیل دست به اعتراض زده‌اند. برخی از معترضان از دیوار مرزی بالا رفته و علیه اسرائیل شعار دادند. نیروهای مرزی اسرائیل به سمت مردم شلیک کردند که در اثر این تیراندازی یک نفر مجروح شده است.
عراق:صدها معترض در شهرهای مختلف در این کشور به نشانه همبستگی با فلسطینی‌ها راهپیمایی کردند. در بغداد، حامیان فلسطین در میدان تحریر تجمع بزرگی ترتیب دادند. شمار زیادی از طرفداران مقتدی‌صدر در میان تظاهرات‌کنندگان بودند.
قطر:در دوحه، هزاران نفر پرچم‌های فلسطین را تکان دادند و با نشان دادن پیام‌هایی در حمایت از مردم فلسطین، علیه اقدامات ظالمانه اسرائیل شعار دادند.
هند: در کشمیر تحت کنترل هند، پلیس به معترضان حامی فلسطین حمله کرد. دست‌کم 29نفر بازداشت شده‌اند. بعد از نماز جمعه هم، تعداد زیادی از نمازگزاران با در دست داشتن پرچم فلسطین به خیابان ‌رفته بودند. پلیس نسبت به تجمع‌های مردم به‌شدت هشدار داده است.
آفریقای‌جنوبی:صدها نفر از مردم در کیپ تاون پایتخت آفریقای جنوبی، در مقابل ساختمان پارلمان تجمع کردند و علیه حملات اسرائیل به غزه شعار دادند و با مردم فلسطین اعلام همبستگی کردند.
آمریکا:معترضان در شهرهای مختلف علیه جنایت‌های اسرائیل موضع گرفتند و همبستگی خود را با مردم فلسطین نشان دادند. در نیویورک، صدها نفر به خیابان‌ها ریختند و با در دست داشتن پرچم فلسطین با مردم این کشور و غزه ابراز همدردی کردند. در واشنگتن، معترضان با حضور در مقابل کنگره خواستار اقدام نمایندگان برای تحت فشار قرار دادن رژیم صهیونیستی شدند. در لس‌آنجلس، صدها نفر از معترضان، حملات اسرائیل را محکوم کردند و با بندآوردن خیابان‌ها، خواستار پایان آن شدند. در شیکاگو و کلرادو هم گروه‌های طرفدار فلسطین دست به اعتراض زدند. خبرنگار الجزیره گفته که تعداد معترضان در واشنگتن چشمگیر بوده است.
ترکیه:مردم و به‌خصوص زنان در آنکارا به خیابان‎ها ریختند و در حمایت از مردم فلسطین شعار دادند.
بلژیک:صدها معترض در بروکسل، پایتخت بلژیک و همینطور مقر اتحادیه اروپایی در مرکز شهر تجمع و از مردم فلسطین حمایت کردند. برخی از معترضان پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته بود: «اسرائیل تروریست است.»
نیوزیلند:هزاران معترض حامی فلسطین در شهرهای بزرگ این کشور در حمایت از مردم فلسطین راهپیمایی کردند.

روی خط خبر
  پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان خواستار پایان خشونت‌ها در خاورمیانه شد.
  وزیر خارجه ترکیه اعلام کرده که در نشست اضطراری کمیته اجرایی سازمان کنفرانس اسلامی، حملات اسرائیل به غزه محکوم شده است.
  خبرنگار الجزیره گزارش داده که از بیم حملات یهودی‌های افراطی، ورود غیرمسلمانان به مسجدالاقصی ممنوع شده است. تنش بین مسلمانان و راست‌های افراطی یهودی به‌شدت بالا گرفته است.
  هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان خواستار پایان خشونت‎‌ها در خاورمیانه شده و از فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها خواسته است مذاکرات را از سر بگیرند.
  فیصل‌بن‌فرحان آل سعود، وزیر خارجه عربستان «خشونت‌های آشکار» اسرائیل علیه حقوق فلسطینی‌ها را محکوم کرده و خواستار پایان فوری عملیات نظامی اسرائیل شده است.
  جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که وزرای خارجه این اتحادیه سه‌شنبه برای بررسی وضعیت خاورمیانه، نشستی فوری برگزار خواهند کرد.
  الکساندریا اوکازیو کورتز، نماینده مجلس آمریکا از دولت جو بایدن به‌خاطر اینکه با اسرائیل مقابله نمی‌کند به‌شدت انتقاد کرده و گفته است که اسرائیل، نظامی آپارتاید است.
  وزیر خارجه چین دیروز از شورای امنیت سازمان ملل خواست به‌دنبال توقف درگیری‌ها در خاورمیانه باشد و آمریکا را به‌خاطر ایجاد انفعال در این شورا سرزنش کرد.
  بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفته که حملات نظامی به غزه، تا زمانی که نیاز باشد ادامه پیدا خواهد کرد.
  ارتش اسرائیل دیروز اعلام کرد در یک هفته اخیر، با بیشترین میزان حملات موشکی مقاومت فلسطین مواجه بوده است. از دوشنبه، بیش از 3هزار موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شده است.
  فرانس پرس، دیروز اعلام کرد که در پی بمباران دفتر رسانه‌های الجزیره و آسوشیتدپرس و انهدام کامل برجی که دفاتر این 2رسانه در آن قرار داشت، دفتر خود در ساختمانی دیگر را در اختیار تیم‌های خبری این 2رسانه قرار می‌دهد.
  کابینه امنیتی اسرائیل جلسه تشکیل داده است. برخی منابع خبری گفته‌اند برخی اعضای این کابینه خواستار قطع فوری حملات هستند چون بیم دارند با طولانی‌تر شدن درگیری‌ها، جنگ وسیع‌تر شده و تلفات بیشتری به اسرائیل تحمیل شود.
  جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تلفنی صحبت کرده است. او به نتانیاهو گفته که کشورش حامی اسرائیل است و در گفت‌وگو با عباس از تقویت روابط دوطرف صحبت کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید