• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 26 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130683
+
-

میز خبر/ سبد واکسن کرونای ایرانی متنوع‌تر می‌شود

رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا از ورود واکسن‌های جدید ایرانی مقابله با کرونا به مرحله کارآزمایی بالینی خبر داد. مصطفی قانعی با بیان اینکه 4واکسن جدید در مرحله دریافت کد اخلاق و ورود به کارآزمایی بالینی قرار دارند، به ایسنا گفت: «واکسن نوترکیبی توسط دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله در حال گرفتن مجوز است. واکسن مشترک شرکت پایافن‌یاخته ‌و داروسازی اسوه با تکنولوژی ویروس غیرفعال احتمالا تا اواخر خرداد‌ماه مجوز کد اخلاق بگیرد و واکسن شرکت رناپ با تکنولوژی  MRNA(مشابه واکسن مدرنا) هم تا پایان خرداد و اوایل تیر مجوز اخلاق خواهد گرفت.» او با بیان اینکه کارآزمایی بالینی این واکسن‌ها از خرداد تا تیر آغاز می‌شود افزود: «یک واکسن مشترک سیناژن با کشورهای ژاپن و استرالیا را نیز داریم که در حال اخذ مجوز کد اخلاق است. این واکسن با فناوری نوترکیب ساخته شده و از خرداد یا تیر کارآزمایی بالینی آن آغاز خواهد شد. فاز اول این واکسن در کشورهای دیگر صورت گرفته و مانند واکسن اسپوتنیک به‌صورت تحت لیسانسِ کشوری دیگر در ایران تولید خواهد شد. بنابراین ۳ یا ۴ واکسن دیگر به واکسن‌های موجود اضافه می‌شود که اینها تا مهر امسال می‌توانند سبد واکسن کشور را متنوع‌تر کنند.» قانعی درباره مراحل کارآزمایی بالینی 3واکسن فخرا، کووپارس و کنژوگه (تولید مشترک انستیتوپاستور ایران و کشور کوبا) هم توضیح داد: «واکسن فخرا فعلا در فاز اولیه تزریق مشکلی نداشته و سلامت و امنیت واکسن در ۲۰نفر تزریق اول مورد تأیید و قابل‌قبول بوده است ولی باید فاز یک تکمیل شود که احتمالا یک‌ماه زمان ببرد. واکسن‌های تولید انستیتوپاستور- کوبا و واکسن کووپارس نیز هردو در مراحل تست بالینی هستند و هنوز نتایج دقیق آن اعلام نشده است.»

کرونا امسال کشنده‌تر است
سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرد دومین سال شیوع همه‌گیری کرونا در سال‌جاری میلادی (۲۰۲۱) بسیار کشنده‌تر خواهد بود. تدروس آدهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت در این‌باره گفت: «ما در سال دوم شیوع بیماری کووید-۱۹ هستیم و امسال از سال نخست شاهد موارد بیشتری از فوتی خواهیم بود. از زمان آغاز همه‌گیری کروناویروس در جهان تاکنون بیش از ۳.۳میلیون نفر جان خود را از دست داده‌اند.»

ابتلای ۱۳هزار آلمانی به کرونا بعد از تزریق واکسیناسیون
مقامات بهداشتی آلمان می‌گویند: حدود ۱۳هزار نفر از مردم این کشور که هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌ بودند پس از آزمایش، کرونامثبت اعلام شده‌اند. دویچه‌وله در این‌باره گزارش داد: تست کرونای حدود ۱۶/۰   بیش از 8میلیون نفری که در آلمان دومین دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، مثبت شده، همچنین ۱۵/۰ از ۲۸میلیون و ۵۰۰هزار نفری که نخستین دوز این واکسن را تزریق کرده‌اند به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند. وزارت بهداشت آلمان در این‌باره اعلام کرده که هنوز روشن نیست آیا این ابتلا بعد از مصونیت کامل (بعد از بیش از ۱۴روز پس از تزریق دومین دوز) رخ داده یا پیش از آن ابتلا صورت گرفته است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید