• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 26 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130674
+
-

گشت و‌گذاری بهاری در باغ کتاب پس از تعطیلی یک‌ماهه

پاتوق 12ساعته برای کتابخوان‌ها

پاتوق 12ساعته برای کتابخوان‌ها

سعیده مرادی- خبرنگار

پنجشنبه نوزدهم فروردین‌ماه بود که با توجه به مصوبه دولت و ستاد ملی مبارزه با کرونا درهای باغ کتاب بسته و این پاتوق محبوب کتابخوان‌ها در اراضی عباس‌آباد تعطیل شد. بزرگ‌ترین مرکز عرضه کتاب ایران پس از تعطیلی تقریباً یک‌ماهه از شنبه هفته پیش- هجدهم اردیبهشت- دوباره بازگشایی شد و فعالیتش را از سر گرفت. باغ کتاب در نخستین هفته پس از تعطیلات کرونایی نسبتاً خلوت و آرام بود و استقبال زیادی از آن صورت نگرفت. البته بازگشایی و بی‌خبری و اطلاع نداشتن بسیاری از این موضوع و پرهیز بسیاری از شهروندان از حضور در مراکز شلوغ در این روزهای کرونایی می‌تواند عمده دلایل این کم استقبالی در هفته نخست باشد. هم مخاطبان و هم فروشندگان باغ کتاب از رونق دوباره این پاتوق کتابخوان‌ها در روزهای آینده اطمینان دارند و معتقدند که طی روزهای آینده شاهد استقبال خوب و حضور گسترده مردم خواهیم بود. سری به باغ کتاب زده‌ایم و حال و هوای آن را از فروشندگان و مراجعه‌کنندگان جویا شدیم.

تا وقتی کتابخوان‌ها هستند، کتاب هم هست

دانیال جعفرزاده، 17سال سن دارد و برای خرید کتاب به باغ کتاب آمده است. می‌گوید با وجود یک ‌ماه تعطیلی به‌دلیل شیوع ویروس کرونا باغ کتاب نسبت به گذشته تغییری نکرده است و این تعطیلات تأثیری بر کمیت و کیفیت این مجموعه نداشته است؛ «باغ کتاب نسبت به قبل از تعطیلی‌ها تغییری نکرده است و هر کتابی که می‌خواهیم در اینجا پیدا می‌شود. قیمت‌ها هم آنچنان افزایش نداشته است. انتظار داشتم بعد از این وقفه طولانی وقتی به باغ کتاب می‌آیم با فضایی خالی از تازه‌های نشر مواجه شوم، اما خوشبختانه برخلاف تصور و انتظاری که داشتم تنوع و تعداد کتاب‌ها همچنان زیاد و به‌روز است. از نگاه من اگرچه ویروس کرونا، همه ازجمله خودم را سردرگم و کلافه کرده است، اما واقعاً نتوانسته‌ام کتاب خواندنم را تعطیل کنم. این ویروس همه کارها را سخت کرده است و شاید بسیاری از کارها در آستانه تعطیلی است، اما تا وقتی کتابخوان‌ها هستند کتاب هم خواهد بود.»

رعایت پروتکل‌ها در باغ کتاب

باغ کتاب نسبت به قبل تاحدودی خلوت‌تر شده است، اما هنوز مانند گذشته پر از کتاب است و فکر می‌کنم می‌تواند پاسخگوی مخاطبان خود با هر سلیقه‌ای باشد. مریم امیرخانی، با بیان این مطلب به همشهری می‌گوید: «قبل از این تعطیلی یک‌ماهه بارها به باغ کتاب آمده بودم و همیشه در این فضا جمعیت شلوغی را می‌دیدم که با علاقه مشغول تماشا و خریداری کتاب‌های مورد نیازشان بودند، اما امروز که پس از وقفه یک‌ماهه باغ کتاب به اینجا آمده‌ام دیگر خبری از آن جمعیت نیست! البته شاید چون روزهای ابتدایی بازگشایی باغ کتاب بعد از تعطیلی یک‌ماهه است و بسیاری از این موضوع خبر نداشته‌اند تعداد مخاطبان کاهش داشته است. به‌نظرم باید چند روز از بازگشایی باغ کتاب بگذرد تا آن‌وقت با قاطعیت بتوان از کاهش یا افزایش مخاطبان باغ کتاب صحبت کرد. همچنین خوشبختانه نسبت به قبل بر تعداد قفسه‌های کتاب افزوده شده و تعداد کتاب‌های جدید هم قابل توجه است. تا آنجایی هم که بررسی کردم، پروتکل‌های بهداشتی به‌خوبی در باغ کتاب رعایت می‌شود».

امیدوارم دیگر باغ کتاب تعطیل نشود

مظاهر حسینی که خود زمانی فروشنده کتاب بوده است از حال و هوای لذتبخش باغ کتاب در هفته اول بازگشایی می‌گوید: «محیط باغ کتاب واقعاً عالی است. به‌ویژه اینکه امکانات خوبی برای کودکان مهیا شده است. در این مدت که باغ کتاب بسته بود، برای من که به کتاب علاقه زیادی دارم روزهای خوبی نبود، چون اینجا نه‌تنها فضای مناسب برای خریداری کتاب است بلکه محیطی امن و آرام برای مطالعه دارد و امیدوارم دیگر شاهد تعطیلی این پاتوق خوب کتابخوان‌ها نباشیم. در باغ کتاب همیشه انواع مختلف کتاب با موضوعات مختلف پیدا می‌شود و من هیچ‌وقت دست خالی از آن خارج نشده‌ام. حتی حالا که پس از یک‌ماه تعطیل، بازگشایی شده است و انتظار می‌رفت که شاید از تعداد کتاب‌ها و کیفیت آنها کم شده باشد. اما خداروشکر که باغ کتاب را مانند گذشته دیدم». این مخاطب حرفه‌ای و پروپاقرص کتاب از نحوه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در باغ کتاب رضایت دارد؛ «پروتکل‌های بهداشتی هم در اینجا به‌خوبی رعایت می‌شود. به مشتریان و مخاطبان دستکش داده می‌شود و به‌طور مرتب همه جا را ضدعفونی می‌کنند. من به‌عنوان دوستدار کتاب علاقه‌مندم فضاهایی مانند باغ کتاب با رعایت پروتکل‌های بهداشتی همیشه باز باشد و هیچ‌وقت تعطیل نشود، چون لذتی که خرید کتاب به‌صورت حضوری دارد در خرید اینترنتی و مجازی نیست.»

باغ کتاب دوباره شلوغ می‌شود

باغ کتاب بعد از حدود یک ‌ماه تعطیلی شروع به‌کار کرده است و به‌زودی شاهد استقبال خوب کتاب‌دوستان از این مجموعه خواهیم بود. محمد بابایی از فروشندگان باغ کتاب با بیان این جمله خوش‌بینانه نسبت به رونق گرفتن دوباره این مجموعه به همشهری می‌گوید: «‌هنوز خیلی‌ها اطلاع ندارند که باغ کتاب بازگشایی شده است. اطمینان دارم که به‌زودی دوباره باغ کتاب شلوغ خواهد شد، چون در این مدت هم استقبال مردم از کتاب بهتر شده است و ما این موضوع را در تعطیلات نوروز به‌خوبی درک کردیم. جمعیت زیادی که در روزهای ابتدایی سال به این فضا آمدند خود گویای این حقیقت است. حتی در این مدت فروش اینترنتی هم بسیار خوب بود. ما در اینجا کتاب‌هایی را با موضوعات مختلف که جوابگوی نیاز تمام شهروندان باشد داریم، اما عمده درخواست و فروش ما کتاب‌های رمان است. مخاطبان باغ کتاب هم شامل همه گروه‌های سنی می‌شوند و نمی‌توان گفت که فقط گروه سنی جوان یا نوجوان به اینجا می‌آیند. افراد مسن و سالخورده هم از مخاطبان خوب ما در باغ کتاب هستند».
این فروشنده کتاب معتقد است باغ کتاب همیشه مخاطب خود را دارد؛ «بازدید و استقبال مخاطبان از کتاب و فضای باغ کتاب، به‌ویژه در اوایل سال آنقدر خوب بوده است که حتی یک ‌ماه تعطیلی هم نمی‌تواند در عملکرد این فضا تأثیر‌گذار باشد. البته یک ‌ماه تعطیلی بسیار زیاد است، اما خوب در مقابل این سیل استقبال آثار آن به چشم نمی‌آید، حتی اگر یک‌بار یا حتی چندبار دیگر هم اینجا تعطیل شود، چون این قبیل فضاها که برای علاقه‌مندان جامع و کامل است هیچ‌وقت فراموش نمی‌شود.»
باغ کتاب همه روزه حتی روزهای تعطیل از ساعت 9صبح تا 9شب پذیرای علاقه‌مندان به کتاب است.

این خبر را به اشتراک بگذارید