• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 25 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130576
+
-

ضربه غیرمنتظره تسلا به بیت‌کوین

توییت ایلان ماسک درباره توقف فروش غیرمنتظره خودرو با بیت‌کوین باعث ریزش بازار رمزارزها شد، اما این ماجرا می‌تواند آینده ارزهای دیجیتال را شکل دهد

ضربه غیرمنتظره تسلا به بیت‌کوین

ساسان شادمان منفرد- خبر‌نگار

اعلام روز چهارشنبه ایلان ماسک، مبنی بر اینکه تسلا دیگر بیت‌کوین را به‌عنوان پرداخت در معاملات خرید وسایل‌نقلیه خود قبول نمی‌کند، باعث ایجاد شوک در میان سرمایه‌گذاران بازارهای پررونق ارزهای دیجیتال شد. به گزارش وب‌سایت سی‌بی‌اس نیوز، ماسک گفت که تصمیمش مربوط به افزایش نگرانی‌های زیست‌محیطی بیت‌کوین است. اما برخی این پرسش در ذهن‌شان مطرح شد که آیا واقعا چنین است؟ البته باید درنظر داشت که محصولات اصلی تسلا، خوروهای برقی سازگار با محیط‌زیست و دارای صفحه‌های انرژی خورشیدی هستند و هیچ رمز و رازی هم در این نیست که استخراج بیت‌کوین نیازمند برق بسیار زیادی است. اما در هر صورت نتیجه، یک سقوط سریع در قیمت ارزهای دیجیتال بوده که برابر با صدها میلیارد دلار ضرر برای سرمایه‌گذاران و همچنین دارندگان این ارزها بود. با وجود اعلام ماسک، تسلا اعلام کرده است که قصد دارد سرمایه‌گذاری خود را در بیت‌کوین که در پایان‌ ماه مارس حدود یک‌میلیارد و500میلیون دلار ارزش داشت، ادامه دهد. سود تسلا در سه‌ماه اول سال2021 به 438میلیون دلار رسیده است؛ یعنی بیشترین سود شرکت در چنین بازه زمانی. اما نزدیک به یک‌چهارم از این سود که 101میلیون دلار می‌شود، از فروش بخشی از بیت‌کوین‌های این شرکت در بازار رمزارزها حاصل شده است.

سقوط همه‌جانبه
 قیمت بیت‌کوین اندکی پس از اعلامیه ماسک، تقریبا 9هزار دلار سقوط کرد و به بیش از 46هزار دلار رسید. سایر ارزهای دیجیتال نیز افت کردند. در مجموع، توییت ایلان ماسک با توجه به محاسبات انجام‌‎شده، باعث پاک‌شدن حدود 365میلیارد دلار از بازار رمزارزها شد. البته برخی از این خسارات به‌سرعت جبران شدند اما اعلامیه ماسک یک خطر آشکار را برای سرمایه‌گذاران بیت‌کوین مشخص کرد. این اواخر قیمت بیت‌کوین با توجه به شکل‌گیری این باور که شرکت‌های بزرگ به‌زودی ارز دیجیتال را نه‌تنها به‌عنوان وسیله پرداخت، بلکه به‌عنوان مکانی امن برای ذخیره پول نقد درنظر دارند، حسابی افزایش پیدا کرد.
اوایل فوریه هنگامی که ماسک سرمایه‌گذاری شرکت خود در بیت‌کوین را اعلام کرد، قیمت این رمزارز کمی بیش از 37هزار دلار بود. این قیمت فقط در مدت شش‌هفته حدود 70درصد افزایش یافت و به بالاترین سطح خود که کمی بیش از 63هزار دلار بود، رسید. در آن زمان دن ایوز، تحلیلگر شرکت خدمات مالی «ودبوش»، اقدام تسلا را «تغییر بازی» برای بیت‌کوین دانست. ایوز اظهار داشت که سایر خودروسازان برای رقابت باید مجبور به پذیرش بیت‌کوین شوند. او استدلال کرد که این اقدام تسلا حتی می‌تواند «تأثیر موجی در شرکت‌های سراسر جهان» داشته باشد زیرا شرکت‌های بیشتری بیت‌کوین را به‌عنوان مکانی امن برای ذخیره پول نقد خود درنظر خواهند گرفت. ضمن آنکه در زمانی که مردم نگران تورم هستند، به‌نظر می‌رسد ایده ذخیره پول نقد شما در چیز دیگری غیر از دلار که احتمالا ضد‌تورم نیز است، منطقی خواهد بود.
با این حال عقب‌نشینی ماسک مسیری را تغییر نمی‌دهد زیرا بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال به‌طور کلی در حال رشد هستند.
وب‌سایت کانورسیشن نیز در تحلیلی درخصوص عقبگرد ماسک نوشته: باور اینکه ماسک و تسلا در ابتدای سال از این مسائل مطلع نبودند، دشوار است. این واقعیت که تسلا هنوز قصد دارد بیت‌کوین را در ترازنامه خود نگه دارد، باعث آشفتگی بیشتر این خبر می‌شود؛ هم به‌دلیل اینکه با ترس ماسک در مورد انتشار کربن متناقض به‌نظر می‌رسد و هم اینکه به‌دلیل کاهش قیمت بیت‌کوین به سرمایه‌گذاری تسلا آسیب می‌رساند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید