• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 25 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130573
+
-

اولین پرواز مداری استارشیپ؛ از تگزاس به هاوایی

به‌سوی آینده
اولین پرواز مداری استارشیپ؛ از تگزاس به هاوایی

عمادالدین قاسمی‌پناه- خبر‌نگار

شرکت اسپیس ایکس قصد دارد نخستین پرواز آزمایشی استارشیپ به مدار را به اجرا بگذارد. استارشیپ در این پرواز آزمایشی از تگزاس پرتاب می‌شود و در آب‌های سواحل جزیره‌ای در هاوایی فرود خواهد آمد.
به‌گزارش ورج، براساس سندی که این شرکت به کمیسیون ارتباطات فدرال ارائه کرده، استیج اول یک موشک سوپرهوی(superheavy)، استارشیپ را از منطقه بوکاچیکای تگزاس پرتاب خواهد کرد و تقریبا 3دقیقه پس از پرواز در هوا، از آن جدا می‌شود. حدود 5دقیقه بعد، استیج اول این موشک به زمین برمی‌گردد و در خلیج مکزیک فرود می‌آید تا برای استفاده‌های بعدی آماده شود.
در همین حال، استارشیپ مسیر خود را به‌سمت مدار ادامه می‌دهد و تقریبا قبل از بازگشت به جو و قرار گرفتن در آسمان هاوایی یک سفر کامل به دور زمین انجام می‌دهد. این سفر پس از پرتاب از تگزاس تقریبا 90دقیقه زمان می‌برد. استارشیپ قصد دارد یک «فرود هدفمند و قدرتمند» را در اقیانوس و در حدود 100کیلومتری ساحل شمال غربی جزیره کایوای انجام دهد.
در سند مذکور، تاریخ مشخصی برای پرواز مداری استارشیپ ذکر نشده است. ایلان ماسک به‌عنوان مدیرعامل و گوین شات‌ول به‌عنوان رئیس شرکت اسپیس ایکس گفته‌اند که این اتفاق ممکن است در پایان سال2021 رخ دهد، اما ایمیلی که حاوی این سند بوده نشان می‌دهد که این پرواز مداری ممکن است در سال آینده و البته قبل از اول مارس2022 انجام شود. در این ایمیل همچنین آمده است که حداکثر ارتفاعی که استارشیپ تجربه می‌کند 115کیلومتر است که ارتفاع مداری بسیار کمی محسوب می‌شود؛ نقطه‌ای در شمال مرز بین فضا و جو زمین. فضاپیمای استارشیپ شرکت اسپیس ایکس اصلی‌ترین هدف ایلان ماسک برای ممکن‌کردن سفرهای معمول بین‌سیاره‌ای است و برای فرستادن انسان و حداکثر 100تن بار به ‌ماه و مریخ طراحی شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید