• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 21 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130399
+
-

لزوم همه‌جانبه نگری مجلس در طرح رمزارزها

دیدگاه
لزوم همه‌جانبه نگری مجلس در طرح رمزارزها

عباس آشتیانی‌- رئیس کمیسیون رمزارز و بلاکچین سازمان نصرکشور

آن‌طور که گفته می‌شود، قرار است طرح مجلس شورای اسلامی در مورد رمزارزها به‌زودی در صحن علنی مطرح شود. اگرچه این طرح در برخی موضوعات، به‌ویژه در مورد صنعت استخراج رمزارز، با طرح ارائه‌شده یک سال پیش کمیسیون رمزارز و بلاکچین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور اشتراکاتی دارد، اما از آنجا که این طرح با عنوان «طرح جامع» تدوین شده، هنوز از شمول کافی برخوردار نیست.
پس از فراخوان کمیسیون رمزارز و بلاکچین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، نظرات کارشناسی و طرح‌های مختلفی از سوی دلسوزان و فعالان این حوزه به این کمیسیون ارسال شده است. اکنون هم این کمیسیون با همکاری سایر فعالان در حال انجام اصلاحات و درنهایت ارسال آن به مجلس شورای اسلامی است تا پس از قرائت طرح فعلی، در فرصتی که در کمیسیون تخصصی مربوطه ایجاد می‌شود، بتوان این اصلاحات را اعمال کرد.
از جمله انتقادات به طرح فعلی، می‌توان به کامل‌نبودن آن در شمول همه ابعاد حوزه تکنولوژی بلاکچین و رمزارز اشاره کرد. از دید کمیسیون رمزارز و بلاکچین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، موضوعات مختلفی مانند نقش سازمان بورس در رمزدارایی‌ها، رمزپول بانک مرکزی، حوزه تبادلات رمزارز، حوزه استارت‌آپ‌ها، فعالان و کسب‌وکارهای مبتنی بر بلاکچین، حوزه توکنایز کردن و ایجاد توکن‌های خصوصی، حوزه امنیت نگهداری اطلاعات مشتریان و همچنین حوزه آموزش مغفول مانده است. همچنین دستگاه‌های اجرایی تکالیف خود را در طرح فعلی به‌طور کامل دریافت نمی‌کنند. یکی دیگر از انتقادات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به پیش‌نویس فعلی مجلس، اشاره به نام مناطق محروم و همچنین امکان اعطای وام از صندوق توسعه ملی به این صنعت است. این در حالی است که صنعتگران استخراج رمزارز، در صورت رفع تبعیض در مورد حامل‌های انرژی و کاهش موانع در مسیر تولید این صنعت، به‌تنهایی می‌توانند تجهیزات مورد نیاز خود را تامین کنند.
همچنین با برداشته‌شدن موانع مذکور، فعالان این صنعت نسبت به پرداخت مالیات و توسعه‌ کل کشور از این محل، تمایل خواهند داشت. از سوی دیگر، موضوع محرمانه بودن این طرح و اینکه طرح فعلی مجلس شورای اسلامی از سوی نهاد خاصی، مانند کمیسیون بلاکچین و رمزارز سازمان نصر کشور ارائه شده، کذب محض است. با این حال، نقش سازمان نظام صنفی یارانه‌ای کشور به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان صنفی مربوط به این حوزه و متولی این حوزه، انکارناپذیر است. بنابراین اشاره به نام سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با توجه به مصوبه مجلس و دولت درباره سازمان نصر کشور در طرح‌های مربوط به حوزه بلاکچین و رمزارز‌ها، امری بدیهی است.
از آنجا که همچنان فرصت برای اصلاح و ارائه‌ پیشنهاد به مجلس شورای اسلامی، به‌منظور جامع‌تر شدن این طرح و نگاه کلان به حوزه بلاکچین و رمزارزها باقی است، از همه علاقه‌مندان، متخصصان و کارشناسان درخواست می‌شود که نظرات کارشناسی خود را طی هفته جاری از طریق دبیرخانه سازمان نصر کشور به کمیسیون بلاکچین و رمزارز نصر کشور ارسال کنند تا بتوان از همه ظرفیت‌ها برای ارائه اصلاحیه‌ای جامع به مجلس شورای اسلامی استفاده کرد.
همچنین رایزنی‌ها برای ارائه طرح نهایی کمیسیون بلاکچین و رمزارز نظام صنفی رایانه‌ای کشور به‌عنوان یک طرح جامع و کامل و دربرگیرنده همه حوزه‌های مورد اشاره، با نهاد‌های مختلفی غیراز مجلس در حال انجام است و امید می‌رود که رگولاتور و قانونگذار با چابکی و با دقت نظر اهمیت این موضوع و همه ابعاد آن را احساس و با پویایی تمام، به قانونگذاری در این حوزه ورود کند. آنچه در این میان اهمیت دارد این است که هرگونه قانونگذاری در این حوزه بهتر است خارج از چهارچوب مجوز‌دهی و ایجاد رانت و انحصار انجام شود، چراکه مکانیزم خودتنظیم‌گری با نظارت نهاد‌های قانونی فعلی کشور، از‌جمله سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، راهگشای این موضوع خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید