• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
دو شنبه 20 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130275
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/XDln8
+
-

گرینویچ/ دردسر‌لاک‌پشتی

گرینویچ/ دردسر‌لاک‌پشتی

سپیده فاتح نعمتی

زنگ خطر یک بیماری جدید ویروسی با قابلیت انتقال به انسان با در معرض انقراض قرار گرفتن یک گونه نادر از لاک‌پشت‌های‌ لولا‌دار box turtl‌ به صدا درآمد. این خبر از زاویه دیگری هم مورد توجه رسانه‌های جهان قرار گرفت؛ زیرا 10قلاده سگ تربیت شده مسئول پیدا کردن این گونه در حال انقراض و حیاتی برای تحقیقات دانشمندان بودند.
با افزایش شمار مرگ‌ومیر لاک‌پشت‌های لولا‌دار محققان با بررسی اجساد آنها که عمدتا بر اثر خونریزی معده تلف شده بودند، پی به‌وجود یک ویروس خطرناک با قابلیت احتمال انتقال آن از محیط و حیوانات به انسان بردند.
 در پی این تحقیقات در شهر ایلینوی واقع در ایالات‌متحده آمریکا گروهی از دانشمندان و دامپزشکان با انجام یک عملیات میدانی از این سگ‌های تربیت شده برای یافتن این لاک‌پشت‌ها کمک گرفتند. سگ‌ها مساحتی چند هکتاری را در مزارع به‌دنبال این لاک‌پشت‌ها گشتند تا محققان بتوانند با آزمایش این ویروس که رانا ranavirus نام دارد، خطر انتقال آن به انسان را بررسی کنند. مت آلندر، مدیر بخش اپیدمیولوژی (همه‌گیرشناسی) دانشگاه ایلینوی در مورد میزان اهمیت این پروژه می‌گوید: با توجه به طول عمر بالای این لاک پشت‌ها ما با بررسی سیر زیستی آنها می‌توانیم میزان تغییرات آب و هوایی و آلایندگی محیط‌زیست را دریابیم. وی با جمع‌آوری یک گروه ویژه توانسته است در مجموع ۴۴لاک‌پشت نوزاد و بالغ را از خطر مرگ نجات دهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید