• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 20 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130266
+
-

جشنواره‌ای با بودجه تولید نصف فیلم؟!

محمدمهدی عسگرپور از لزوم برگزاری جشنواره، بودجه آن و بازار جهانی فیلم فجر گفت

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

در هیاهوی تعطیلی سالن‌های نمایشی و توقف تولید پروژه سینمایی، برگزاری جشنواره جهانی فجر که چند سالی است به شکل مستقل از فیلم فجر برپا می‌شود، مورد نقد سینماگران و برخی منتقدان قرار گرفته است. اما عسگرپور، دبیر این دوره از جشنواره در واکنش به نقدها می‌گوید: «بودجه برپایی جشنواره سی‌وهشتم آنقدر کم است که به هزینه تولید یک فیلم هم نمی‌رسد.» به گزارش همشهری، نشست خبری جشنواره جهانی فجر به شکل مجازی و با حضور محمدمهدی عسگر‌پور برگزار شد. در این نشست، دبیر جشنواره به سوالات خبرنگاران پاسخ داد که  بیشترین سوال‌ها درباره لزوم برگزاری جشنواره، اکران فیلم‌ها و بودجه جشنواره بود. عسگرپور به اکران فیلم‌های اصغر فرهادی و وحید جلیلوند نیز اشاره کرد که در حال مذاکره با صاحبان فیلم بوده، اما نتیجه نهایی و خبر قطعی حضور تمام فیلم‌ها در روزهای آتی اعلام می‌شود. این فیلمساز درباره بودجه جشنواره بدون اشاره به رقم آن گفت: «بودجه معمول جشنواره در سال‌های قبل به اندازه ساخت یک یا 2 فیلم معمولی بود و امسال بودجه به اندازه ساخت نیم‌فیلم است. اگر این نیم‌فیلم خیلی زیاد است می‌توان درباره آن با جزئیات صحبت کرد.» وی در ادامه به لزوم برگزاری جشنواره در وضعیت کنونی نیز گفت: «جشنواره‌های بسیاری برگزار شدند و ندیده‌ام در کشوری پرسیده شود که چرا جشنواره برگزار می‌کنید یا چرا بودجه آن را در جایی دیگر خرج نمی‌کنید به عنوان جشنواره‌ عضو فیاپ، باید بگوییم به دلیل فقر نمی‌خواهیم جشنواره را برگزار کنیم؟ ضمن اینکه صرف بودجه یک بخش در جایی دیگر همان مشکل قدیمی را در طی روند اداری و ورود سازمان بازرسی دارد.» این کارگردان ادامه داد: «به عنوان دبیر جشنواره و فیلمسازی که سابقه مدیریت صنفی هم داشتم، یکی از مشکلات تاریخی‌ کشور را این می‌دانم که اکوسیستم یک موضوع را متوجه نمی‌شویم. این مشکل بسیاری از کشورهایی است که شاید در رده‌بندی کشورهای جهان سوم باشند. گرچه ما در بسیاری از موضوعات جهان سوم نیستیم، ولی هر موضوعی یک اکوسیستمی دارد. وقتی می‌گوییم که سینما چیست، بعضی از دوستان به تولید و عرضه اشاره می‌کنند و هر فردی از دید خود جریان را می‌بیند. وقتی می‌خواهیم به عنوان خبرنگار، مدیر، پخش‌کننده یا هرچیز دیگری وارد موضوع شویم باید متوجه این اکوسیستم باشیم. جشنواره‌ها در طول سال‌ها شکل گرفته‌اند، آیا این جشنواره‌ها فقط مهمانی‌اند؟» عسگرپور درباره اینکه برخی می‌گویند جشنواره یک دورهمی است، توضیح داد: «این تفکر روزنامه‌های زرد است. ممکن است یکی به جشنواره کن رفته  و فقط یک چیزی دیده باشد، اما اکوسیستم یک رویداد فقط همین نیست.  بخشی نمایش فیلم است و بخشی بازار است. در این شرایط باید ببینیم کرونا کدام بخش از اکوسیستم را نابود کرده است. رسانه‌ها تحقیق کنند کرونا چه کرده. هنوز متوجه نیستیم با چه چیزی در چه سطحی مواجهیم. کرونا به سینما آسیب جدی زده، در این سال‌ها آثاری تولید شده که در صف اکران هستند. اما آیا سینماها باز هستند؟ یکی از راه‌های اکران اینها همین جشنواره‌هاست.» وی با بیان این مطلب که نمی‌توانیم بگوییم به دلیل فقر اهالی خانه سینما جشنواره را تعطیل کنیم، توضیح داد: «جشنواره عواید مادی برای ما ندارد و اگر سریال می‌خواستم خیلی بیشتر برایم عایدی داشت. سال گذشته جشنواره جهانی فجر اولین جشنواره‌ای بود که برگزاری آن لغو شد و در این دوره خیلی از جشنواره‌ها راه‌های جدیدی پیدا کردند و ما هم در این مدت تجربه‌هایی را به دست آوردیم؛ پلتفرم‌هایی طراحی کردیم تا برخی فعالیت‌های ما به شکل مجازی برگزار شود. از تجارب جشنواره‌های دیگر استفاده کردیم چون تعدادی از رویدادهای جهانی با تغییر در زمان برگزار شد.»
وی از بازار فیلم این دوره گفت: «جشنواره جهانی فجر در منطقه جزو معدود محل‌هایی است که بقیه می‌توانند از آن استفاده کنند. مهم‌ترین تصمیم  این بود که این بخش به شکل مجازی با یک پلتفرم امن برگزار شود. بازار فیلم کن از پلتفرم سیناندو استفاده می‌کند و برخی مشکلات آن برطرف شده و الان به یک پلتفرم امن تبدیل شده؛ به همین دلیل با آن قرارداد  بسته‌ایم. برای این بخش ۶۰ پکیج را در نظر گرفته‌ و ۴۰۰ ظرفیت استفاده‌کننده هم خواهد داشت. نحوه استفاده از این پلتفرم کاملاً تخصصی است، اما مخاطبان عادی نمی‌توانند وارد آن شوند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید