• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 19 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130141
+
-

بازگشایی ‌راه‌های مسدود سیلابی

پیگیری
بازگشایی ‌راه‌های مسدود سیلابی

جاری‌شدن سیلاب در استان‌های مختلف موجب بروز مشکلات بسیاری شده است. سیلاب علاوه بر ایجاد خسارت در واحدهای مسکونی و زمین‌های کشاورزی به راه‌های شهری و روستایی نیز آسیب بسیار وارد کرده و گاه موجب بسته‌شدن آنها شده است.
به‌گفته سرهنگ «احمد شیرانی» رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا، برخی محورهای کشور ازجمله محور معلمان- شاهرود و مسیر جندق-معلمان در سمنان، آزادراه سردار حجازی (کنارگذر شرقی اصفهان)، راه شهداد- نهبندان در استان‌های کرمان و خراسان جنوبی و محور خرم‌آباد-پلدختر در لرستان مسدود شده بودند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان درباره بسته بودن راه‌ها در این استان به همشهری می‌گوید: «مسیر شهداد- نهبندان بین کرمان و خراسان جنوبی قرار دارد که پیش از این در سیل سال 98آسیب دیده بود و آن زمان به‌طور موقت ترمیم شد. با وقوع سیل در روزهای گذشته کیلومتر 25به بعد این راه دوباره با مشکل مواجه شد که به بازسازی اساسی نیاز دارد. برای این مسیر راه جایگزینی ایجاد شده است که عبور و مرور مردم با مشکل مواجه نشود.»
«مجید سعیدی» ادامه می‌دهد: «در 2سال گذشته برای پیشگیری از آسیب به راه‌ها کارهایی مثل لایروبی زیر پل‌ها انجام شد ولی سیل اخیر شدتی بیش از پیش‌بینی ما داشت و به همین دلیل آسیب ایجاد کرد. هم‌اکنون همه شهرستان‌های استان جلسه مدیریت بحران تشکیل داده‌اند و آماده‌باش هستند تا اقدامات محافظتی را درصورت ادامه بارش انجام دهند و پس از بررسی نقاط ضعف آنها را برای پیشگیری از آسیب بیشتر رفع کنند.»
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز درباره بسته‌بودن بعضی راه‌ها در این استان توضیح می‌دهد: «مسیر جندق به معلمان که بین اصفهان و سمنان واقع شده است به‌دلیل مشکلات ناشی از سیلاب بسته شده بود که اکنون بازگشایی شده است. همچنین محور نطنز به اصفهان آزادراه سردار حجازی نیز مسدود شده که دلیل آن سیلاب نیست، بلکه به‌علت فرونشست زمین بسته شده است. این مسیر در حال تعمیر است و بازسازی آن تا هفته آینده طول خواهد کشید.»
«منصور شیشه‌فروش» با بیان اینکه در سیل روزهای گذشته بعضی دیگر از راه‌های استان هم مسدود شده بود که همه آنها اکنون باز هستند، درباره آسیب‎های این سیل به اصفهان اظهار می‌‎کند: «سیلاب ناشی از بارندگی در نوار شمالی و شرقی 120میلیارد تومان خسارت به بخش‎های مختلف وارد کرد. 253واحد مسکونی، 36رشته قنات، 80هکتار باغ، 55کیلومتر راه و بخش‌های دیگری در استان آسیب دید که باید خسارت آنها جبران شود. نیروهای مدیریت بحران تا دوشنبه که بارش‌ها و تندباد ادامه دارد آماده‌باش هستند.»
وی با بیان اینکه بارش باران بر زمین‌های خشک و سفت مناطق خشک و نیمه‎خشک باعث بروز سیلاب می‎شود، می‌گوید: «سیلاب روی دیگر خشکسالی است و سال‌هاست به زیرساخت‎های کشور آسیب وارد می‌کند. به‌نظر من یک‌بار برای همیشه در کشور باید با تخصیص بودجه موضوع سیلاب را حل کرد و با اجرای طرح‎های پیشگیرانه جلوی خسارت‌های بیشتر را گرفت. اجرای سیل‌بندها، اجرای طرح‌های آبخیزداری و لایروبی رودخانه‌ها باید انجام شود. از سوی دیگر وقتی بسیاری از نقاط کشور مانند اصفهان با خشکسالی مواجه هستند آب این سیلاب‎ها باید استحصال شده و از تلف شدن آن جلوگیری شود.»
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان می‌افزاید: یکی دیگر از نکات مهم که می‎تواند به پیشگیری از سیلاب کمک کند آزادسازی حریم رودخانه‎هاست که وزارت نیرو باید برای آن بودجه اختصاص دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید