• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 18 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130102
+
-

مرمت رمی

مرمت رمی

مهدیا گل محمدی

 درحالی‌که آثار باستانی بسیاری از کشور‌های جهان در حال فروریختن است کولوسئوم ایتالیا به‌عنوان محبوب‌ترین جاذبه گردشگری ایتالیا در حال بازسازی است. آن هم با هزینه‌ای بیش از 22میلیون دلار. نکته قابل تأمل در این بازسازی، «دست نخورده باقی ماندن» اصل اثر است. به این معنی که شرکتی که برنده مزایده بازسازی کولوسئوم شده است، قصد ندارد با مصالحی شبیه آنچه در رم باستان به‌کار برده‌اند یا مصالح ساختمان مدرن، بخش‌های مخروبه آن‌را بازسازی کند. بلکه قرار است طبقه‌ای چوبین و چرخان به آن اضافه شود که بازدیدکننده‌ها دید بهتری به مرکز این بنای تاریخی داشته باشند. بنابراین از مرمت‌های غیرکارشناسانه و غیرتخصصی که در برخی کشور‌های جهان دیده می‌شود و طی آن، دیگر اثری از اصل بنای تاریخی باقی نمی‌ماند در این مورد خاص خبری نیست.
در ساخت این اثر که جزو عجایب هفت‌گانه جهان است در فونداسیون از بتون، در ستون‌ها و طاق‌ها از سنگ آهک و برای دیوار‌ها از سنگ متخلخلی به نام توفا استفاده شده است. هیچ‌یک از این مصالح سه‌گانه و نمای آنها قرار نیست با مصالح ساختمانی جدید پوشانده یا بازسازی شوند. فقط همان طبقه چوبین گردان اضافه خواهد شد.
این سازه در رم باستان یعنی بیش از 2هزار سال پیش میزبان جنگ‌های گلادیاتوری و کاربری دیگر آن نمایش تئاتر بوده است. البته با گنجایش 70هزار تماشاچی‌هایی که برای دیدن جنگ گلادیاتور‌ها و هنر بازیگر‌ها روی صندلی‌های سنگی می‌نشستند. این تماشاخانه سنگی چنان طراحی مهندسی دقیقی داشت که گاهی در آن آب انداخته و با انداختن قایق در آن مردم نظاره‌گر جنگ‌ها و تمرین‌های نیروی دریایی رم بودند. حالا میلان اینگنریا در راس یک شرکت مهندسی ایتالیایی پروژه بازسازی بخشی از این شاهکار معماری را به‌عهده گرفته است تا آن را در سال2023 تحویل دهد. با احداث این سکوی چوبی که با صدها شیار ساخته می‌شود و قابل چرخیدن است نور طبیعی به اتاق‌های زیرزمین می‌تابد.
فقط در سال2019 میلادی 7میلیون‌و600هزار گردشگر از بزرگ‌ترین آمفی‌تئاتر امپراتوری رم باستان دیدن کردند و انتظار می‌رود با کم‌رنگ شدن شیوع کرونا کرور کرور به این میزان در سال‌های آینده افزوده شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید