• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 18 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130088
+
-

توافق نزدیک است

  دور چهارم مذاکرات وین با جلسه یک ساعت ونیمه کمیسیون مشترک برجام آغاز شد. دیپلمات‌ها خبر دادند که زمان کار روی پیش‌نویس متون توافق فرارسیده و قرار است دوباره مذاکرات خط به‌خط پیش برود. رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین با بیان اینکه آمریکایی‌ها تاکنون اعلام آمادگی کرده‌اند که بخش بزرگی از تحریم‌ها علیه ایران را بردارند، گفت: مذاکرات وین هیچ ارتباطی با موضوعات دیگر در تهران ازجمله موضوع انتخابات ندارد. عباس عراقچی افزود: آنچه در جلسه اول می‌توان استنباط کرد، این است که جدیت در همه طرف‌ها برای رسیدن به یک راه‌حل و احیای مجدد برجام وجود دارد و این را هیأت‌ها هرکدام به نوعی در جلسه امروز بیان کردند. اخباری که از سمت آمریکایی‌ها به ما منتقل می‌شود بیانگر این است که آنها نیز برای بازگشت به برجام جدیت دارند و تا الان اعلام آمادگی کرده‌اند که بخش بزرگی از تحریم‌ها را بردارند. طبق روال گذشته رئیس هیأت روسیه در وین نخستین دیپلماتی بود که نتیجه مختصری از نشست را در توییتر خود منتشر کرد. میخائیل اولیانوف پس از نشست دیروز نوشت که «به‌نظر می‌رسد هیأت‌ها تا زمانی که برای رسیدن به هدف نیاز باشد آماده ماندن در وین هستند». نماینده روسیه اضافه کرد که این نشست دور جدید از گفت‌وگوها درباره احیای کامل توافق هسته‌ای را باز کرد. در آستانه دور چهارم برخی رسانه‌های آمریکایی از نزدیک بودن توافق خبر داده بودند و حتی حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران نیز وعده داد که «تحریم‌ها شکسته شده است». اخباری که به‌نظر می‌رسد با فضای وین و مذاکرات 4+1در گراندهتل همسو باشد.

یک میلیارد دلار دارایی ایران آزاد می‌شود؟
همزمان با اظهارنظرهای رسمی برخی رسانه‌های خارجی گزارش‌هایی به نقل از منابع آگاه منتشر کردند. پربازتاب‌ترین آن نیز گزارش سی‌ان‌ان درباره احتمال آزادسازی یک میلیارد دلار دارایی توقیف‌شده ایران از سوی آمریکا برای  نشان دادن حسن‌نیت بود. این رسانه آمریکایی نوشت که یک میلیارد دلار دارایی ایران از مسیر سوئیس و به وسیله خرید غذا و دارو به ایران بازگردانده می‌شود. اما ساعتی پس از انتشار گزارش ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در توییتی نوشت که گزارش‌های منتشر شده درباره اینکه ما در حال ارزیابی آزادسازی دارایی‌های ایران به‌عنوان اقدامی یکجانبه هستیم، درست نیست. پرایس تأکید کرد که هرگونه اقدام اساسی آمریکا باید بخشی از روند اقداماتی باشد که هر دوطرف انجام می‌دهند.
مذاکرات وارد‌ ماه دوم شده است اما هنوز دیپلمات‌های ایرانی و آمریکایی از پاسخ به زمان توافق اجتناب می‌کنند. دیروز اما خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی درباره احتمال توافق در چند هفته آینده نوشت: «ممکن است و تنها زمان آن را نشان خواهد داد؛ به این خاطر که نهایتا تحقق این موضوع منوط به تصمیم سیاسی ایران است.» حال باید دید که 3 کارگروه هسته‌ای، تحریم و ترتیبات اجرایی چه زمانی بر سر متن نهایی توافق به تفاهم می‌رسند.

این خبر را به اشتراک بگذارید