• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 18 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130050
+
-

توسعه دریامحور در «پسابندر»

یادداشت
توسعه دریامحور در «پسابندر»

عادل عفتی‌- فرماندار دشتیاری

نگاه دریامحور، یک نگاه راهبردی برای توسعه همه‌جانبه است که در تدوین برنامه هفتم توسعه کشور مورد توجه قرار گرفته. در این رویکرد باید همه جنبه‌ها ازجمله دفاعی، تجاری، استقرار صنایع در سواحل، زیرساخت‌های دریا، مهندسی سواحل و پسکرانه‌های آنها، تدوین قوانین و مقررات مربوطه و به‌ویژه چگونگی مشارکت ساحل‌نشینان و سایر عناصر نامحسوس قدرت دریایی را باهم و به‌طور متوازن دید.
روستای «پسابندر» در بخش مرکزی شهرستان دشتیاری در فاصله 90کیلومتری جنوب شرقی بندر شهید بهشتی چابهار و ۱۸مایلی شهر جیوانی پاکستان از ظرفیت‌های رویکرد دریامحور است که باید مورد توجه قرار گیرد.
فعالیت اقتصادی مردم پسابندر صید و صیادی است. بازارچه مرزی آبی این روستا تنها بازارچه مرزی آبی در سیستان و بلوچستان است که شهریور سال گذشته با تصویب هیأت وزیران به‌عنوان بازارچه مرزی آبی مشترک ایران و پاکستان شناخته شد و مجوز گرفت. ‌این بازارچه در زمینی به وسعت ۱۴هکتار ایجاد شده است و هم‌اکنون همه تاسیسات مورد نیاز آن تکمیل شده تا به‌زودی افتتاح شود و به بهره‌برداری برسد.
صادرات و واردات انواع کالاها با حمل‌ونقل دریایی از اهداف مهم راه اندازی بازارچه است. هم‌اکنون ظرفیت ‌اسکله‌های صیادی موجود در بندر صیادی پسابندر تحت نظر اداره‌کل شیلات مناسب است، اما قطعا ساخت و توسعه اسکله‌های جدید تجاری برای پهلوگیری کشتی‌ها پیگیری می‌شود تا همزمان با توسعه فعالیت‌های صیادی و گردشگری، عملیات تجاری و ترانزیت کالا و خدمات نیز به سهولت انجام شود. ظرفیت‌های موجود در پسابندر در تحقق اهداف اقتصادی دریامحور کشور اهمیت زیادی دارد و امید است با گسترش فعالیت‌های اقتصادی از 2مرز خشکی ریمدان و مرز آبی پسابندر در سواحل مکران، گنج پنهان ایران شاهد اشتغال پایدار، تولید ثروت ملی، توسعه عدالت اجتماعی و در نهایت بهبود کیفیت زندگی و ماندگاری جمعیت در منطقه و به‌ویژه مردمانی که در اطراف این مرزها هستند، شود.
بنابراین در نخستین گام متوجه کردن نخبگان، سیاستگذاران و افکار عمومی به ضرورت‌ها و منافع متصور بر اقتصاد دریامحور اهمیت زیادی دارد. مطالعات و بررسی‌های راهبردی هم نشان می‌دهد تامین امنیت دریا و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ضرورت اصلی تحقق اهداف مدنظر اقتصاد دریامحور است و باید توسعه منابع انسانی کارآمد و توانمند برای تحقق همه ابعاد این اقتصاد را مدنظر قرار داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :