• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 13 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129805
+
-

پیروزی بزرگ برای پایان جنگ یمن

ادامه پیشروی‌های جنبش انصارالله برای فتح کامل استان استراتژیک مارب می‌تواند به جنگ 6ساله یمن خاتمه دهد

گزارش
پیروزی بزرگ برای پایان جنگ یمن

 استان مارب در شمال یمن شـــاهـد شــدیدترین درگیری‌های نظامی میان جنبش انصارالله و ائتلاف مورد حمایت عربستان سعودی است؛ درگیری‌هایی که می‌تواند سرنوشت جنگ 6ساله یمن را روشن کند. طی روزهای گذشته نیروهای انصارالله موفق شدند با پیشروی بی‌سابقه در محورهای غربی این استان، بخش مهمی از خطوط دفاعی ائتلاف را در‌هم‌شکسته و گامی دیگر به‌سوی فتح شهر مارب نزدیک شوند. همزمان با این تحولات، حملات نیروی هوایی عربستان به مواضع انصارالله در نزدیکی مارب نیز شدت گرفته است. به گزارش شبکه الجزیره، دولت منصور هادی نسبت به سقوط احتمالی مارب طی روزهای محدود آینده هشدار داده و از متحدان خود خواسته است تمام توانشان را برای حمایت از نیروهای زمینی مستقر در مارب به‌کار گیرند. به‌گفته خبرنگار الجزیره، میزان حملات جنگنده‌های سعودی طی روزهای گذشته به 24سورتی پرواز در روز رسیده؛ آماری که دست‌کم ظرف درگیری‌های نظامی  3سال گذشته یمن بی‌سابقه است. معادلات میدانی نشان می‌دهد تشدید حملات هوایی، فرصتی هر چند محدود در اختیار نیروهای زمینی ائتلاف برای بازیابی خطوط دفاعی و مقابله با انصارالله قرار داده است؛ با این حال نمی‌توان سرنوشت نبرد مارب را در سایه پیشروی‌های مستمر انصارالله به حملات هوایی گره زد!
دولت منصور هادی، عزیز صغیر، رئیس ستاد ارتش مورد حمایت سعودی را برای فرماندهی مستقیم به شهر مارب اعزام کرده است. صغیر در نخستین اقدام، با برگزاری نشستی رسانه‌ای میان فرماندهان میدانی منطقه خطاب به حامیان ائتلاف گفت: «تمام آزادگان و هر آن‌کس که ساده‌ترین توانی برای پیوستن به نیروهای نظامی دارد اکنون باید به صفوف نبرد بپیوندد. ما در کانون نبردی ملی هستیم که سرنوشت و شرافت ملی‌مان به آن گره خورده است.» این اظهارات در حالی بیان می‌شود که اکثریت مقامات دولت هادی در عربستان سعودی مستقر بوده و به ندرت از مراکز زیرنظر خود در یمن بازدید می‌کنند. به نوشته واشنگتن‌پست، شخص منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن طی 6سال گذشته در یکی از هتل‌های شهر ریاض زندگی کرده و مجموعا کمتر از 10بار برای بازدید از شهرهای عدن و مارب عازم یمن شده است.
همزمان با افزایش نگرانی‌های ائتلاف درباره سقوط مارب، رایزنی‌های دیپلماتیک سعودی‌ها در مجامع بین‌المللی و منطقه‌ای برای دستیابی به آتش‌بس و توقف درگیری‌ها دوچندان شده است. به نوشته روزنامه العربی‌الجدید، وزارت خارجه عربستان در هفته اخیر دومین طرح مورد‌نظر خود برای آتش‌بس و مصالحه در یمن را تقدیم شورای امنیت سازمان ملل کرده است. اگرچه تا‌کنون جزئیاتی از این طرح در سطح رسانه‌ها منتشر نشده است، اما با توجه به واکنش منفی انصارالله می‌توان آن را ناکارآمد دانست. محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله در واکنش غیرمستقیم به این طرح در صفحه توییتر خود نوشت: «اگر دشمنان ما به‌دنبال صلح هستند می‌توانند مارب را به‌طور مسالمت‌آمیز در اختیار مردم یمن قراردهند. ما  این اقدام را تصمیمی شجاعانه و قابل‌احترام می‌دانیم. خروج مسالمت‌آمیز تجاوزگران از مارب می‌تواند آغاز مرحله‌ای مثبت برای جلوگیری از درگیری‌های بیشتر و حرکت به‌سوی آتش بس دائمی باشد». از سوی دیگر پایگاه انگلیسی زبان میدل‌ایست‌آی نیز با رد فرضیه مذاکره ایران و عربستان بر سر یمن نوشت: روابط تهران و ریاض در مرحله‌ای نیست که در مورد موضوع بزرگی همچون جنگ یمن بر سر میز مذاکره بنشینند و شایعات مطرح شده در این زمینه نیز عمدتا توسط رسانه‌های سعودی منتشر شده است.
تلاش‌های بی‌نتیجه عربستان با هدف دستیابی به راه‌حل سیاسی برای نبرد مارب در حالی صورت می‌گیرد که سعودی‌ها در آغاز جنگ یمن، نه‌تنها حاضر به مذاکره مستقیم با جنبش انصارالله نبودند بلکه از سقوط صنعا ظرف مدتی محدود سخن می‌گفتند. عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رأی‌الیوم در این‌باره می‌نویسد: انصارالله طی 6سال گذشته و به لطف حماقت‌های مکرر عربستان، از گروهی شبه‌نظامی کمتر شناخته شده به بازیگری بین‌المللی تبدیل شده که برای شرکت در مذاکرات ژنو یا مسکو هیأت‌های نمایندگی اعزام می‌کند.

قدرت‌نمایی موشکی بر فراز پایگاه ملک خالد
به موازات تمرکز نیروهای زمینی انصارالله بر جبهه‌های نبرد در مارب، حملات موشکی و پهپادی این گروه به پایگاه هوایی ملک خالد در خمیس مشیط (از شهرهای جنوبی عربستان) افزایش یافته است. ملک خالد از جمله مهم‌ترین پایگاه‌های سعودی است که مبداء حملات هوایی به نقاط مختلف یمن به شمار می‌رود. به گزارش شبکه الجزیره، این پایگاه در‌ ماه گذشته بیش از 20بار مورد حملات موشکی قرار گرفته است. به‌نظر می‌رسد هدف از این حملات، ایجاد اخلال در برنامه دفاع هوایی سعودی از خطوط نظامی ائتلاف مقابل انصارالله است. به ادعای شبکه العربیه، بخش عمده حملات مذکور توسط موشک‌های اسکاد با قدرت تخریبی بسیار بالا صورت گرفته است. پایگاه ملک خالد در سال 1960توسط ارتش آمریکا ساخته شده و برای نخستین بار در جریان جنگ یمن مورد حملات موشکی قرار گرفته است. هم‌اکنون پایگاه ملک خالد علاوه بر تعداد محدودی از نیروهای نظامی، میزبان جنگنده‌های  اف-15آمریکایی و سوخوی روسی است که برای حمله به مواضع انصارالله به‌کار گرفته می‌شوند. پیش از این ملک خالد یکی از نقاط تمرکز مستشاران نظامی آمریکا بود که در جنگ یمن به فرماندهان سعودی کمک می‌کردند اما پس از روی کار آمدن دولت بایدن، تمامی این حمایت‌ها متوقف شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید