• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 13 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129754
+
-

سیلاب بهاره در 4 استان

بارش شدید باران و جاری‌شدن سیلاب در آذربایجان‌غربی هرمزگان، سیستان‌و‌بلوچستان و کرمان خسارت‌‌هایی به بار آورد

اقلیم
سیلاب بهاره در 4 استان

حمیده پازوکی  - خبرنگار

‌بارش‎های فصلی هر سال موجب خوشحالی مردم می‌شود، اما گاهی بر اثر شدت بارش در ‌زمانی کوتاه، گاه به‌دلیل لایروبی‌نشدن رودخانه‌ها و بعضی اوقات هم به‌دلیل ساختن منازل و باغ‌ در مسیر آب‌های جاری، سیلاب جاری می‌شود و خسارت به بار می‌آورد؛ اتفاقی که در 2روز گذشته مردم 4استان آذربایجان غربی، هرمزگان، سیستان‌و‌بلوچستان و کرمان را به دردسر انداخت. خوشبختانه این سیلاب‌ها خطر جانی به همراه نداشت، اما باعث از بین رفتن زیرساخت‌ها و تلف‌شدن دام‌ها شد.

آبگرفتگی 50واحد مسکونی در آذربایجان غربی
مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی درباره خسارت سیلاب در این استان به همشهری می‎گوید: «بارندگی 47میلی‌متری در پیرانشهر و بارندگی 45میلی‌متری در چایپاره موجب بروز سیلاب در و آبگرفتگی در 13روستا شد. بر اثر این حادثه 50واحد مسکونی دچار آبگرفتگی شدند، اما خسارت سازه‌‎ای به این بناها وارد نشده است.»
«امیرعباس جعفری» با اشاره به خسارت‌های گسترده در باغ‌ها، زمین‌های کشاورزی و دامداری‎ها می‌افزاید: «حدود 50دام سبک در این آبگرفتگی‌ها تلف شده‌اند، اما میزان دقیق خسارت به مزارع و باغ‌ها از سوی جهادکشاورزی در حال ارزیابی است. به محض مشخص‌شدن میزان خسارت، آن‌را به وزارت کشور اعلام می‌کنیم تا هیأت دولت درباره نحوه جبران آن تصمیم بگیرد.» وی با بیان اینکه اقدامات استانی برای کاهش خسارت در طول سال انجام می‌شود، ‌می‌گوید: «از سال 99 تا 2‌ماه نخست امسال بیش از 150کیلومتر از رودخانه‌های استان لایروبی شده است. همچنین نقاط خطر را رفع کرده‌‌ و به خانه‌هایی که در حریم رودخانه قرار دارند هم هشدار داده‌ایم.»
مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی از مردم می‌خواهد در مسیر رودها و حاشیه آنها ساخت‌وساز نکنند، زیرا هم‌اکنون هم بعضی روستاها در مسیر آب‌های جاری ساخته شده‌اند و هر سال دچار مشکلات آبگرفتگی می‎شوند.

مسدودشدن 5مسیر در جنوب سیستان‌وبلوچستان
به‌گفته «علیرضا شهرکی» مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان‌وبلوچستان بارندگی‌های شدید و طغیان رودخانه‌ها موجب بسته‌شدن مسیرهای فنوج-کتیج، قصرقند-نیکشهر، ایرانشهر-خیرآباد، ایرانشهر-مهرستان و دلگان-زهکلوت شد. «اکبر کیخاسالار» سرپرست معاونت امداد و نجات هلال‌احمر سیستان‌وبلوچستان نیز درباره شرایط فعلی این استان به همشهری می‎گوید: «از شهرستان‌های خاش، ایرانشهر، فنوج و سرباز گزارش بارندگی و آبگرفتگی رسیده است. همچنین در قصرقند که مدتی قبل هم دچار سیلاب شده بود، تعدادی واحد مسکونی دچار آبگرفتگی شده است. شرایط ‌استان درحال بررسی است و هنوز برآوردی از میزان خسارت به ما نرسیده.»

آبگرفتگی شهری و روستایی در هرمزگان
بارش باران بهاری در برخی مناطق هرمزگان علاوه بر خوشحالی مردم موجب جاری‌شدن سیلاب شده است. به‌گفته «علی مرادی» کارشناس اداره‌کل هواشناسی هرمزگان بارندگی در شهرستان‌های بشاگرد، حاجی‌آباد، بندر خمیر و بندرعباس موجب آبگرفتگی خیابان‌ها شده است.
مدیرکل بحران استان هرمزگان درگفت‌وگو با همشهری درباره خسارت وارد‌شده به استان می‌‌گوید: «بیشترین خسارت به دهستان کوهشاه بخش احمدی در شهرستان حاجی‌آباد وارد شده است. بعضی از راه‌های روستایی این دهستان به‌دلیل خاکی‌بودن دچار آب‌بردگی و همچنین 3چشمه در روستاهای مرزاندر، شریک‎آباد و چالغان شهرستان شریک‎آباد هم دچار آسیب شده است.» «مهرداد حسن‎زاده» درباره خسارات دیگری که در این روستاها اتفاق‌ افتاده، هم ‌می‌‌افزاید: «5500متر از لوله آب آشامیدنی که آب چشمه‌ها را به روستاییان ‌می‌رساند، تخریب شده است. 3هزارمتر نیز لوله انتقال آب به آبشخور دام آسیب‌دیده است که باید بازسازی شود. همچنین 500رأس دام سبک که به شکل سنتی اداره می‌شد، تلف شده است.» وی درباره جبران این خسارت‌ها توضیح می‌دهد: «خسارت‎هایی که در حوزه زیرساختی مانند لوله‌های انتقال آب اتفاق افتاده است، حتما تا 10روز آینده ‌رسیدگی خواهد شد. ترمیم راه‌های روستایی نیز آغاز شده ‌و به‌زودی روستاییان می‌توانند از این راه‌ها استفاده کنند. آن‌دسته از دامدارانی که بیمه دارند، می‌توانند خسارت دام‎های تلف‌شده را از بیمه دریافت کنند. فهرست خسارت دامدارانی که بیمه نیستند هم به ستاد بحران کشور اعلام خواهد شد تا دولت درباره جبران آن تصمیم‌گیری کند. مدیرکل بحران هرمزگان با بیان اینکه نیروهای امدادی استان آماده‌باش هستند، می‎گوید: «ما به همه شهرستان‌هایی که با خطر سیلاب مواجه هستند، هشدار داده‌ایم و در 5شهرستان شرق استان نیز ستاد بحران فوق‎العاده برگزار شده است تا برای شرایط اضطراری برنامه‌ریزی شود. از شهروندان می‎خواهیم از صعود به ارتفاعات در شرایط نامساعد آب‌وهوا خودداری کرده و از چرای دام نیز بپرهیزند تا خطری متوجه آنان نباشد.»

خسارت زیرساختی به 3شهرستان کرمان
سیلاب استان کرمان را هم بی‌نصیب نگذاشته است، به‌گفته معاون راهداری اداره‌کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای جنوب این استان سیلاب به بخش‌های زیرساختی راه در 3شهرستان فاریاب، جیرفت و عنبرآباد خسارت زده است. «مجتبی رئیسی» بیشترین میزان خسارت را در شهرستان فاریاب اعلام کرد و گفت که بستر راه روستایی موردان به زه‌مکان در شهرستان فاریاب تخریب شده است.
مدیرکل بحران کرمان درباره وقوع سیلاب در این استان به همشهری می‌گوید: «شهرستان ارزوئیه مزارع جو و گندم آسیب‌دیده که میزان خسارت آن در حال بررسی است. در شهرستان قلعه‌گنج هم راه رمشک به کهنوج به‌دلیل بالاآمدن آب در آبنما بسته شد که راهداری در حال رسیدگی به آن است.»
 «مجید سعیدی» ادامه می‌دهد: «از مهر سال‌99 با هم‌افزایی نیروهای استانی در بخش‌های مختلف، 134کیلومتر از رودخانه‌های استان لایروبی کرده و 46سیل‌بند و دایک حفاظتی به طول 24کیلومتر ساخته‌ایم. همچنین 100روستا سیلاب‌خیز استان ایمن‌سازی شده است.»

هشدار برای گلستان و مازندران
در شرایطی که بارش باران همچنان در کشور ادامه دارد، ‌هواشناسی مازندران با اعلام هشدار سطح نارنجی از احتمال بالاآمدن آب رودخانه‌ها و جاری‌شدن سیلاب‌های محلی در مناطق مختلف استان طی روزهای آینده خبر داده است.
هواشناسی مازندران با اعلام اینکه استان تا سه‌شنبه شاهد عبور متناوب امواج در تراز میانی جو خواهد بود، پیش‌بینی کرد که شهروندان مازندرانی در این مدت شاهد وقوع رگبار و رعد و برق، کاهش دما، وزش باد (گاهی نسبتا شدید) و احتمال تگرگ خواهند بود.
هواشناسی گلستان هم از ورود سامانه بارشی و احتمال آبگرفتگی و سیلاب در استان خبرداده است. براساس اعلام هواشناسی این استان ضمن کاهش دما تا 15درجه به‌تدریج بر شدت ناپایداری‌ها افزوده شده و بارش‌ها مؤثرتر خواهد بود. به همین دلیل و با توجه
به‌شدت بارش‌ها احتمال آبگرفتگی و سیلاب ناگهانی در استان وجود دارد و دستگاه‌ها و نهادهای متولی باید اقدامات لازم را
انجام دهند.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید