• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 12 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129693
+
-

خروج رسمی نیروهای ناتو و آمریکا از افغانستان

خاورمیانه
خروج رسمی نیروهای ناتو و آمریکا از افغانستان

 آمریکا، دیروز رسما خروج نیروهایش از افغانستان را شروع کرد تا به آنچه که جو بایدن، رئیس جمهور این کشور«جنگ بی‌پایان» در افغانستان خوانده پایان دهد.
به گزارش بی‌بی‌سی، نیروهای نظامی آمریکا و ناتو تقریبا 20 سال است که در افغانستان حضور دارند.
خروج این نیروها که تا 11 سپتامبر ادامه خواهد داشت، در حالی شروع شده که خشونت در افغانستان در حال اوج‌گیری است و نیروهای امنیتی این کشور در حالت آماده‌باش کامل به سر می‌برند.
طالبان گفته است دیگر خود را به توافق برای عدم حمله به نیروهای بین‌المللی در افغانستان ملزم نمی‌داند. بر اساس توافقی که بین این گروه تروریستی و دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به دست آمده بود، نیروهای آمریکایی باید تا اول ماه می از افغانستان خارج می‌شدند و طالبان هم تا این تاریخ از حمله به این نیروها اجتناب می‌کرد. مقامات به رویترز گفته‌اند که در این مدت، طالبان از پایگاه‌های نظامی‌های خارجی در مقابل حملات گروه‌های افراطی اسلام‌گرا محافظت می‌کرده‌اند. با این حال طالبان هرگز حملات خود به نیروهای امنیتی و غیرنظامیان افغان را قطع نکرده است.  بایدن رئیس جمهور آمریکا ماه گذشته گفته بود که نیروهای آمریکایی، به خاطر شرایط امنیتی، تا بیستمین سالگرد حمله تروریستی یازده سپتامبر در افغانستان خواهند ماند.‌ یکی از عوامل طولانی شدن خروج نیروهای آمریکایی، مشکلات لجستیگی مانند بار‌زدن تجهیزات و مواردی مثل این است.
قرار است پایگاه‌های نظامی تصمیم بگیرند چه وسائل و تجهیزاتی را با خود ببرند و چه تجهیزات و وسائلی در بازار  بفروشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید