• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 12 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129691
+
-

2ضربه سخت به اسرائیل

جهان‌نما
2ضربه سخت به اسرائیل

 حسن نافعه- استاد علوم‌سیاسی دانشگاه قاهره

به‌نظر می‌رسد تصویر مثبت رژیم‌صهیونیستی نزد افکار عمومی جهان که جنبش صهیونیسم برای تقویت و تثبیت آنها سال‌ها به سختی تلاش کرده، شدیدا در معرض آسیب قرار گرفته است. این تصویر به لحاظ تاریخی بر 2رکن اصلی بنا شده است:
رکن مادی: رسانه‌های وابسته به صهیونیسم سال‌ها تلاش کرده‌اند اسرائیل را نه‌تنها یک دمکراسی در محیط استبدادی عربی، بلکه رژیمی قادر به ایجاد دستاوردهای معجزه‌آسا معرفی کنند؛ آن هم درحالی‌که محدودیت‌های جفرافیایی، منابع طبیعی و انزوای منطقه‌ای اسرائیل گویای واقعیت متفاوتی است. مشهور است که نتانیاهو اسرائیل را در جامعه جهانی به «بیل گیتس» تشبیه می‌کند! فردی که به‌رغم تمام محدودیت‌ها با تکیه بر دانش و مهارت‌های شخصی خود توانست به یکی از ثروتمندترین و قدرتمندترین مردان جهان تبدیل شود. براساس این روایت، اسرائیل نیز با تکیه به قدرت‌های ملت برگزیده یهود! و از طریق نوآوری‌های خاص در تمام حوزه‌ها می‌تواند به جمع کشورهای قدرتمند و ثروتمند جهان بپیوندد.
رکن معنوی: رسانه‌های صهیونیستی در کنار تصویرنمایی‌های ویژه از قدرت‌های مادی اسرائیل تلاش کرده‌اند این رژیم را همچون معجزه‌ای الهی به تصویر بکشند که از زیر آوار کشتارهای جمعی یهودیان برپاخاسته و به کشوری متمدن وپیشرو در تمام حوزه‌های اخلاقی‌ تبدیل شده است! حساسیت ویژه صهیونیست‌ها نسبت به هرگونه ابراز مشابهت میان صهیونیسم و نژادپرستی برآمده از همین رویکرد در ارائه تصویری اخلاقی از اسرائیل است.
اگرچه اسرائیل در مدت کوتاهی نسبت به عمر سایر کشورها توانسته دستاوردهای مهمی داشته باشد، اما نباید فراموش کرد که این رژیم، اساسا پروژه‌ای استعماری برای تجزیه جهان عرب بوده است؛ پروژه‌ای که نیروهای مسلط بر قدرت در جهان، طی مراحل مختلف آن را هدایت کرده‌اند. بنابراین تمام دستاوردهای مذکور در حقیقت، نتیجه برنامه‌های حامیان و بانیان این پروژه استعماری به شمار می‌رود؛ در مرحله اول بریتانیا به‌عنوان قدرت مسلط بر جهان بین 2جنگ‌جهانی و در مرحله دوم، آمریکا به‌عنوان قدرت برتر از جنگ جهانی دوم تا به امروز. اما به‌نظر می‌رسد غرور استکباری در عقلانیت صهیونیستی که از سال 1967تا‌کنون پیشروی چشمگیری داشته، ریشه تمام این دستاوردها را نه حمایت‌های خارجی بلکه نیروی داخلی خود می‌داند! این غرور به جایی رسیده که حکام جدید اسرائیل، روسای جمهور آمریکا را در مسائل مختلف ازجمله پرونده هسته‌ای ایران به چالش می‌کشند. وقوع 2رخداد ظرف روزها و هفته‌های گذشته نشان می‌دهد حریم اسطوره‌ای ایجاد شده توسط رسانه‌ها برای اسرائیل رو به نابودی است و جهان با واقعیت آن، به‌عنوان رژیمی فاقد مقدمات اخلاقی و تمدنی که به آسانی قابلیت ضربه‌پذیری و شکست دارد، روزبه‌روز بیشتر آشنا می‌شود.
رخداد اول شلیک یک موشک از داخل خاک سوریه به‌سوی نیروگاه هسته‌ای دیمونا بود؛ موشکی که با عبور از 300کیلومتر مناطق تحت سیطره سامانه‌های پدافندی بدون هیچ اخلالی در 30کیلومتری تاسیسات هسته‌ای فرود آمد. رخداد دوم انتشار گزارش دیده‌بان حقوق بشر از وضعیت داخلی رژیم صهیونیستی بود؛ گزارشی که موارد متعدد سیاست‌های نژادپرستانه توسط اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را افشا کرده است. رخداد اول، تصویر اسرائیل به‌عنوان رژیمی قدرتمند و غیرقابل شکست را نابود می‌کند؛ درحالی‌که رخداد دوم، تصویر اخلاقی و دمکراتیک این رژیم نزد جامعه جهانی را از بین خواهد برد. اهمیت حادثه حمله موشکی به نزدیکی تاسیسات دیمونا را می‌توان در تلاش رسانه‌های صهیونیستی برای تقلیل و کم اهمیت جلوه دادن آن جست‌وجو کرد. از سوی دیگر، گزارش دیده‌بان حقوق بشر به فاصله تنها چند هفته از صدور حکم دادگاه لاهه مبنی بر غیرقانونی بودن اشغال سرزمین‌های فلسطینی بعد از جنگ سال 1967منتشر شده است؛ امری که نشان می‌دهد اجماع نهادهای بین‌المللی علیه رفتارهای داخلی و خارجی رژیم صهیونیستی رو به افزایش است. البته این نخستین‌بار نیست که چنین گزارش‌های حقوقی علیه اسرائیل منتشر می‌شود، اما باید توجه داشت که پوشش گسترده گزارش اخیر دیده‌بان توسط رسانه‌های جهانی، تأثیر مهمی بر دیدگاه افکار عمومی نسبت به اسرائیل خواهد داشت. موشک دیمونا و گزارش دیده‌بان حقوق بشر 2نشانه مهم از آغاز فصلی جدید و البته سخت برای رژیم صهیونیستی است. اکنون روشن شده که این رژیم قادر به مهار تهدیدهای اساسی از جانب محور مقاومت نیست. از سوی دیگر، بخش مهمی از نهادها و همچنین افکار بین‌المللی، اسرائیل را رژیمی آپارتاید، مشابه نظام قدیم آفریقای جنوبی به شمار می‌آورند.
بر این اساس، می‌توان گفت مسیر انحطاط اسرائیل عملا آغاز شده است و فروپاشی، دیر یا زود رخ خواهد داد. در این میان، مشکلی اساسی وجود دارد؛ تمام تحولات مذکور در شرایطی رخ می‌دهد که جهان عرب بدترین موقعیت تاریخی خود را تجربه می‌کند؛ بنابراین در پایان، سقوط پروژه اسرائیل به سود نیروهای غیرعربی در منطقه خاورمیانه تمام خواهد شد.
منبع: روزنامه العربی‌الجدید

این خبر را به اشتراک بگذارید