• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
شنبه 11 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129574
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/W6XZx
+
-

بحران اپل با کمبود جهانی تراشه

سخت افزار
بحران اپل با کمبود جهانی تراشه

کمبود تراشه کامپیوتری در دنیا، احتمالا اپل را در سال 2021با معضل کمبود احتمالی محصولاتش روبه‌رو کند. کسری چیپ کامپیوتری به‌دلیل اوج‌گیری پاندمی طی یک سال گذشته سرعت گرفته و بر صنایع کل جهان برای تامین قطعات تولیدی ماشین، گجت‌های های‌تک و گوشی‌های هوشمند اثر گذاشته است.به گزارش بی‌بی‌سی، تیم کوک، مدیرعامل شرکت اپل، می‌گوید این مشکل می‌تواند روی محصولاتی که از تراشه M1 این شرکت، شامل iPad Pro جدید و iMac 2021استفاده می‌کنند، تأثیر بگذارد. این تراشه حتی می‌تواند سود هنگفت اپل که سال به سال رشد 54درصدی دارد را نیز تهدید کند. کوک می‌گوید: ما همیشه خواسته‌ایم دروازه عرضه باشیم، نه تقاضا. این کمبود در وهله اول روی محصولات آیپد و مک تأثیر خواهد گذاشت. ما روی تقاضاهایمان تسلط خوبی داریم اما نمی‌دانم سایرین چه کار می‌کنند. تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا کمبودی در عرضه محصولات نداشته باشیم این همه‌‌چیزی است که می‌توانم به شما بگویم. او افزود: پیش‌بینی دقیق زمان پایان کسری جهانی تراشه کامپیوتری، کار بسیار سختی است. قیمت بسیار گزاف تسهیلات تولید تراشه نشان می‌دهد که آنها با ظرفیت کامل کار می‌کنند، بنابراین تامین تقاضای بیشتر به زمان بیشتری نیز نیاز دارد.
بن بارینگر، تحلیلگر تحقیقات سهام نیز می‌گوید: درحالی‌که تولیدکنندگان و مشاغل در تلاشند تا کمبود نیمه‌رساناها را برطرف کنند، ریشه این مشکلات فعلی را می‌توان از سال 2018و آغاز جنگ تجاری ایالات متحده آمریکا و چین جست‌وجو کرد.
در طول پاندمی میزان فروش گوشی‌ها، برنامه‌ها و سایر دستگاه‌های اپل افزایش چشمگیری داشت چرا که مصرف‌کنندگان بیشتر وقت خود را در خانه و با خرید، کار و معاشرت آنلاین می‌گذراندند. در طول این مدت تمایل مشتریان اپل به سمت خرید تلفن‌های هوشمند که از اینترنت 5G پشتیبانی می‌کند، کامپیوترهای Mac و iPad جدید، نیز بیشتر شده است. بزرگ‌ترین دلیل افزایش این تقاضا نیز تجربه راحت‌تر و بهتر برای انجام امور آنلاین در زمان همه‌گیری کووید-19 است که هنوز پایان آن مشخص نیست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید