• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 9 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129502
+
-

دفاع روحانی از سردار مذاکره

ظریف‌: در این 40 سال عافیت‌طلبی، مماشات و خودسانسوری را خیانت دانسته‌ام

دولت
دفاع روحانی از سردار مذاکره


بازتاب‌های انتشار فایل صوتی محرمانه و البته تقطیع شده محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان، همچنان در فضای سیاسی کشور ادامه دارد. با فروکش‌کردن موج حملات به وزیر امور خارجه، دیروز نوبت ظریف و حسن روحانی رسید که به میدان بیایند و در این مورد روشنگری کنند.
در همین راستا، ظریف با انتشار دلنوشته‌ای به نقدهایی که این روزها او را بیش از پیش سیبل حملات تندروها قرار داده است،  روند سکانداری‌اش بر دستگاه دیپلماسی را تشریح کرد و از سوی دیگر نیز رئیس جمهوری در دفاع تمام‌قد از خدمات او، انتشار این فایل محرمانه را اقدامی در جهت تضعیف روند مذاکرات دیپلمات‌هایش برای لغو تحریم‌ها دانست و وزارت اطلاعات را مامور کرد که با سارقان ‌این فایل محرمانه برخورد کند.

ظریف: کوشیده‌ام در تحلیل مجتهد و در اجرا مقلد باشم
در این میان ظریف که در سفر دیپلماتیک به عراق و عمان به‌سر می‌برد، دیروز در تازه‌ترین واکنش به انتشار فایل صوتی تقطیع شده‌اش، با انتشار یک دلنوشته در صفحه اینستاگرامی خود به همراه ویدئویی از لحظه ورود خود به عراق و حضور در محل شهادت سپهبد شهیدحاج قاسم سلیمانی، از دوستی و همکاری دیرینه خود با این شهید و همچنین از عدم توجه به عمق مباحث مطرح‌شده پیرامون اهمیت هم‌افزایی 2بال قدرت خارجی کشور یعنی دیپلماسی و میدان نوشته است. وزیر امور خارجه کشورمان در این بیانیه تصریح کرده است که «...بسیار تاسف خوردم که چگونه یک بحث نظری محرمانه پیرامون ضرورت هم‌افزایی دیپلماسی و میدان - به منظور استفاده دولتمردان بعدی از تجربیات گرانبهای ۸سال گذشته - به یک کشمکش داخلی تبدیل می‌شود و آسیب‌شناسی صادقانه و مشفقانه برخی روندها به مثابه انتقاد شخصی معرفی می‌گردد.»  او همچنین آورده است که در ۴۰سال گذشته کوشیده‌ام در تحلیل مجتهد و در اجرا مقلد باشم. در مقام کارگزار همواره تابع سیاست‌های مصوب کشور بوده و از آنها با قدرت دفاع کرده‌ام.  اما در بیان نظر کارشناسی، عافیت‌طلبی، مماشات و خودسانسوری را خیانت دانسته‌ام. ظریف در انتهای این دلنوشته تأکید کرده است که حراست از منافع کشور و مردم مقاوم، صبور و دلاور ایران عهدی است که تا آخرین لحظه به آن پایبند است و از «مکر مکاران و سرزنش سرزنش‌کنندگان» بیمی ندارد.

چرا فایل مصاحبه را در زمان موفقیت مذاکرات منتشر کردند؟
 ساعاتی بعد از انتشار بیانیه ظریف، رئیس‌جمهوری نیز در نشست دیروز هیأت دولت در دفاع از ظریف به میدان آمد و با بیان اینکه هیچ‌گونه فاصله‌ای بین دولت و سپاه، ارتش و بسیج وجود ندارد، گفت: صهیونیست‌ها، ‌ ارتجاع منطقه و آمریکا بدانند، اگر جایی مسئله‌ای داشته باشیم که حل نشود، فصل‌الخطاب ما رهبر معظم انقلاب است. حسن روحانی با بیان اینکه این فایل قرار بوده به شکل محرمانه باشد، بخشی از آن منتشر شود و بخشی هم به عنوان سند محرمانه باقی بماند، افزود: اینجا سرقتی صورت گرفته است. وزارت اطلاعات باید تمام توان خود را به کار گیرد و بفهمد این فایل چگونه سرقت شده است تا اگر فردی تقصیر یا قصور داشته، با او قاطعانه برخورد شود. وی ادامه داد: آدم‌هایی که دروغ و راست را به‌هم می‌بافند برای ایجاد اختلاف در کشور و از بین بردن وحدت جامعه و اینکه گروهی را مقابل گروهی دیگر قرار بدهند این کار را انجام می‌دهند. الان دوران عصبانیت رژیم صهیونیستی، ارتجاع منطقه و تندروهای آمریکایی است؛ چراکه مسیری را که پیش‌بینی کرده بودند، به‌هم خورد.
رئیس‌جمهور همچنین گفت: در این وسط باید عده‌ای یک چیزی را علم می‌کردند. دزدیدن یک سند و نوار محرمانه مسئله‌ای است که باید مورد بررسی قرار گیرد؛ درحالی که حتی شاید می‌شد هفته گذشته هم این نوار پخش شود درست در مقطعی که مذاکرات وین در اوج موفقیت است آن را پخش می‌کنند تا در درون کشور تفرقه ایجاد کنند؛ درحالی که ما با اتحاد می‌توانیم تحریم ها را برداریم و اینهایی که این کار را می‌کنند، ضد ایران و مردم و مصالح ایران هستند.
وی ادامه داد: میدان و دیپلماسی 2صحنه مقابل هم نیستند. اگر کسی فکر می‌کند یا میدان یا دیپلماسی، یا میدان مبارزه پیروز شود یا مذاکره پیروز شود، یا سیاست خارجی پیروز شود یا سیاست دفاعی، این حرف دقیقی نیست. آنها 2بازو هستند که باید به یکدیگر کمک کنند. 
روحانی همچنین افزود: سردار سلیمانی تنها در منطقه فعالیت نظامی و دفاعی نمی‌کرد، فعالیت دیپلماتیک هم می‌کرد. او به‌راحتی با یک مرجع تقلید، یک رئیس جمهوری و یک وزیر خارجه ملاقات می‌کرد و حرف می‌زد. یک شخصیت جامعی بود با ویژگی‌هایی که مورد احترام ماست. دستور روحانی به وزیر اطلاعات  درحالی صورت گرفت که دادسرای عمومی و انقلاب تهران عصر سه‌شنبه  نیز با انتشار اطلاعیه‌ای، از دستور دادستان تهران برای تشکیل پرونده قضایی در دادسرای امنیت تهران در پی انتشار فایل صوتی طبقه‌بندی شده وزیر امورخارجه از حیث جنبه عمومی جرم خبر داد. در دیگر واکنش‌ها به سخنان ظریف محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نیز دوباره علیه مواضع  وزیر خارجه موضع گرفت و گفت: اگر کسانی به هر بهانه‌ای،‌ دوگانگی قدرت میدانی و قدرت دیپلماسی را مطرح می‌کنند،‌ بدانند که این ضد منافع ملی، ضد تجارب بشری و ضد علم است و هیچ منطقی در آن نیست. او پیش‌تر با انتشار عکسی از شهید حاج‌قاسم سلیمانی در صفحه توییتر خود نوشته بود که اجازه نخواهد داد تا با فرصت‌طلبی برای رسیدن به مقاصد سیاسی به قاسم سلیمانی جفا شود. سخنان قالیباف درحالی مطرح می‌شود که کمیسیون امنیت ملی  و سیاست خارجی مجلس از برگزاری نشستی با ظریف برای بررسی این موضوع خبر داده است؛ نشستی که قرار است بعد از پایان تور منطقه‌ای وزیر امور خارجه و بازگشت او به تهران برگزار شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید