• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
چهار شنبه 8 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129392
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/mZgr3
+
-

کشت بی‌سابقه گل‌ محمدی در خراسان شمالی

کشت بی‌سابقه گل‌ محمدی در خراسان شمالی


مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با اشاره به رتبه هشتم خراسان شمالی در کشت گل‌محمدی به همشهری می‌گوید: «توسعه کشت گیاهان دارویی ازجمله گل محمدی به‌دلیل تأثیر بر سلامت جامعه رونق زیادی گرفته است.»
«محمدعلی شریکیان» می‌افزاید: «شهرستان‌های خراسان شمالی از طبیعت و اقلیم مساعدی برای کشت‌های نیمه‌آبی و دیم‌زارها برخوردار هستند. مناطق کوهپایه‌ای و ارتفاعات خاستگاه اقلیمی مناسبی دارند که در این مکان‌ها مصرف سموم و نهاده‌ها کم است و به همین دلیل گیاهان دارویی ازجمله گل‌محمدی و باریجه در این نواحی به خوبی رشد می‌کنند.»
وی با بیان اینکه امسال با توجه به خشکسالی و کاهش ۶۰درصدی میزان بارندگی‌ها از الگوی کشت کم مصرف استفاده می‌شود، می‌افزاید: ‌گل ‌محمدی ازجمله گیاهان کم‌آب‌بر است که کشت آن طی چند سال اخیر در دستور کار قرار گرفته است.‌
به‌گفته شریکیان، در سال۹۴ فقط ۱۲۰هکتار در اراضی استان گل محمدی کشت شده بود که این میزان هم‌اکنون به بیش از ۴۶۸هکتار رسیده است و پیش‌بینی می‌شود از این حجم بیش از ۳۵۰ تن محصول برداشت شود.
مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی ادامه می‌دهد:‌ «بذر گل محمدی از کاشان، یزد و کرمانشاه به خراسان شمالی آورده می‌شود و در اراضی شیب‌دار توسعه می‌یابد. میزان تولید گل محمدی در گلستان‌هایی که گل محمدی 5-4 ساله دارند، حدود 5تن است و در برخی گلزارهای زودبازده در سال‌های اول و دوم نیز محصول گل محمدی برداشت می‌شود.» به‌گفته وی، هم‌اکنون ۲مرکز فرآوری گل محمدی در شهرستان‌های جاجرم و فاروج فعال هستند که هر 2.5 هکتار برای یک نفر به‌صورت مستقیم شغل ایجاد کرده است. قیمت هر کیلوگرم گل محمدی بین ۱۴۰ تا ۱۷۰هزار ریال است و توسعه‌کشت گل محمدی به حفظ خاک در اراضی شیب‌دار، افزایش درآمد پایدار کشاورزان کمک می‌کند.
سطح زیرکشت گیاهان دارویی در خراسان شمالی 6182هکتار است که شامل زعفران، زیره سبز، آویشن باغی، باریجه، نعناع فلفلی، خاکشیر، گشنیز، کدو تخم کاغذی  و کتان می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید