• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
چهار شنبه 8 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129393
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/n5jvp
+
-

آلودگی نفتی در سرخون ادامه دارد

شکستن خطوط لوله نفت اصفهان منابع آب و محیط زیست منطقه سرخون در چهارمحال و بختیاری را آلوده کرده است

اقلیم
آلودگی نفتی در سرخون ادامه دارد


ستاره حجتی ـ خبرنگار

خطوط لوله نفت اصفهان که از چهارمحال و بختیاری عبور می‌کند هرازگاهی دچار حادثه می‌شود؛ حوادثی که اگرچه همیشه دلیلی برای رخداد آن وجود دارد، اما زندگی اهالی چهار محال و بختیاری را با مشکل و مخاطره روبه‌رو می‌کند. آذر سال گذشته نیز شکستگی این لوله در سرخون شهرستان اردل چند چشمه تامین آب آشامیدنی را با خسارت روبه‌رو کرد و پیامدهای آن نیز تا بخش کشاورزی گسترش پیدا کرد. با وجود اینکه در فروردین وزارت نفت به شکل مستقیم برای حل مشکل اقدام کرد، اما شکستگی همچنان پا برجاست.

شرکت خطوط لوله باید خسارت بپردازد
معاون عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری این خط لوله را شریان حیاتی کشور در انتقال نفت به مرکز استان عنوان می‌کند و به همشهری می‌گوید: «برای تعمیر و بازسازی خط لوله نفت در منطقه سرخون مکاتبه‌ای با رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری داشتیم و در مراحل بعد قرار شد اقداماتی از سوی شرکت خطوط لوله نفت و مخابرات اصفهان انجام شود.»
مجید نظری با بیان اینکه کارگروهی از دستگاه‌های مربوطه تشکیل شد تا اسناد و مدارک لازم و مستندهای قانونی را جمع‌آوری و درباره نحوه پرداخت خسارت در اواخر اردیبهشت‌ تصمیم‌گیری کند، می‌افزاید: «همچنین قرار شد نماینده تام‌الاختیار شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه اصفهان ظرف 48ساعت آینده به‌طور رسمی برای حضور در کارگروه تعیین نحوه پرداخت به معاونت عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری معرفی شود.»
نظری بر ضرورت رفع هرچه سریع‌تر این مشکل به‌دلیل اهمیت تامین آب آشامیدنی در ماه‌های پیش‌رو تأکید می‌کند و توضیح می‌دهد: «تامین آب آشامیدنی برای استان به‌ویژه مردم منطقه سرخون با توجه به آلودگی نفتی و خارج شدن بسیاری از چشمه‌های منطقه از مدار بسیار دشوار است. باید به موضوع کاهش ۲۷درصدی بارش توجه و برای تامین آب موقت و پایدار این منطقه تدابیر اساسی اندیشید و اجرا کرد. حفر چاه یکی از این موارد است و باید شرکت نفت منطقه اصفهان برای اجرای این طرح اقدام کند و خسارت آبی واردشده نیز از سوی این شرکت پرداخت شود.»

خسارت در میانکوه مکرر است
فرماندار شهرستان اردل اما معتقد است این مشکل باید یک‌بار برای همیشه حل شود، زیرا از دهه۶۰ تاکنون بارها و بارها ساکنان میانکوه از حوادث این مسیر انتقال متحمل خسارت شده‌اند. محمود کیانی با بیان اینکه خط لوله انتقال نفت اصفهان از دهه‌های گذشته تاکنون مردم منطقه میانکوه استان چهارمحال و بختیاری را دچار حوادث زیادی کرده است، می‌گوید: «قانون چنین حوادثی را پیش‌بینی کرده است و بر این اساس، هر شرکتی که از منطقه‌ای بهره‌برداری می‌کند، باید خسارات ناشی از فعالیت خود را پرداخت کند. طی همه این سال‌ها، دستگاه‌های اجرایی پیگیری و مکاتبه کرده و همه موارد را مستند به مقامات ارجاع داده‌اند، اما پاسخ‌ شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه اصفهان همواره انکار این موضوع است. حتی سفر رئیس‌ مجلس شورای اسلامی به استان و بازدید از منطقه هم برای ما دستاورد چندانی در این زمینه نداشت.»

 ۴۵میلیارد تومان‌خسارت‌کشاورزی 
خسارت‌های این آلودگی که حدود ۵‌ماه و به شکل مستمر ادامه دارد، فقط در بخش آب آشامیدنی نیست و خسارت قابل توجهی نیز به بخش کشاورزی وارد شده است. رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری درباره میزان خسارت‌های این بخش به همشهری می‌گوید: «58مزرعه پرورش ماهی با ظرفیت اسمی 1243تن طی یک‌سال در اثر آلودگی نفتی ناشی از ترکیدگی و انفجار خط لوله نفت در سرخون تعطیل شدند. 14مزرعه نیز در مجتمع رفن با ظرفیت اسمی 298تن سالانه در منطقه میانکوه و حدود 2هزار تن ماهی نیز در دریاچه کارون٤ است که اگر آلودگی به آنها وارد شده باشد، باید به این مقدار خسارت اضافه شود.» عطاءالله ابراهیمی با بیان اینکه خسارت‌هایی مانند دود نشسته بر جنگل‌ها قابل محاسبه نیست و ما فقط از آنچه قابل محاسبه است صحبت می‌کنیم، می‌افزاید:‌ « حدود 125نفر در مجتمع‌های پرورش ماهی تعطیل شده به ‌صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به‌ کار بودند و حدود 55میلیارد تومان گردش مالی مربوط به آنها بود که تعطیلی کارشان به‌ معنای ضربه به اشتغال استان است.» او با بیان اینکه حدود 10میلیارد تومان هم خسارت مزارع ماهی است، ادامه می‌دهد: «‌مجموعا در بخش کشاورزی و زیرمجموعه‌های آن به ‌صورت مستقیم و غیرمستقیم 45میلیارد و 800میلیون تومان برآورد خسارت شده است.»
 
  
پیش‌تر و در سال95 نیز یک‌بار دیگر حادثه مشابهی در همین خط لوله در سرخون اتفاق افتاد. با وجود رأی قضایی جبران این خسارت از سوی شرکت خطوط لوله نفت و مخابرات اصفهان 2سال طول کشید و سرانجام در سال۹۷ پرداخت شد. این شرکت اکنون نیز پرداخت خسارت را منوط به رأی قضایی اعلام کرده است. ‌

این خبر را به اشتراک بگذارید