• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 7 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129238
+
-

تدوین بسته نجات بورس

امروز تیم اقتصادی دولت و رئیس مجلس بسته نجات بورس را برای ارائه به شورای سران قوا نهایی می‌کند

بورس
تدوین بسته نجات بورس


بسته نجات بورس دیروز در کمیسیون اقتصادی مجلس تدوین شد. قرار است این بسته را امروز وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی در نشستی با رئیس مجلس بررسی کنند تا پس از تأیید نهایی، برای تصویب، به شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا برده شود. این بسته حاوی پیشنهاد‌های متنوعی است.
به گزارش همشهری، ظرف چند هفته گذشته کارشناسان و فعالان بازار، راهکار‌های مختلفی برای نجات شاخص‌های بورس ارائه کرده‌اند. روز گذشته کمیسیون اقتصادی مجلس در یک نشست اضطراری به بررسی همه راهکارهای جمع‌آوری شده برای نجات بورس پرداخت.
در شرایطی که همه راهکار‌های به‌کار گرفته شده برای نجات بورس ظرف 7‌ماه گذشته بی‌نتیجه بوده و نزول شاخص‌های بورس همچنان ادامه دارد، افزایش حجم اعتراض‌های اجتماعی، نماینده‌های مجلس و برخی مقامات دولتی را بر آن داشته که راهکارهای دیگری برای نجات بورس پیدا کنند.

تدوین بسته نجات
در نشست روز گذشته کمیسیون اقتصادی مجلس که یک نشست فوق العاده بود، پیشنهادهای اصلاحی فعالان بازار سرمایه با حضور رئیس سازمان بورس، اعضای شورای بورس و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی و در قالب یک بسته پیشنهادی با 21بند تدوین شد. قرار است این بسته امروز با حضور فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد و عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی در حضور رئیس مجلس بررسی شود و بعد از تأیید نهایی طرفین برای تصویب به شورای هماهنگی سران قوا ارسال شود.
موضوعاتی از قبیل جلوگیری از قیمت‌گذاری دستوری، اصلاح و تعدیل نرخ تسعیر ارز، تامین منابع مالی صندوق تثبیت بازار از محل یک درصد منابع صندوق توسعه ملی، تغییر در دامنه مجاز نوسان، حجم مبنا و شفاف‌سازی‌ صورت‌های مالی، معافیت‌های مالیاتی انتقال سهام، نگه‌داشتن مالیات نقل و انتقال سهام به‌مدت یک تا 3سال در صندوق تثبیت بازار برای حمایت از بازار و پس از آن انتقال به سازمان امور مالیاتی، تخفیف برای نرخ خوراک پالایشگاه‌ها و تولید کننده‌های پتروشیمی، ازجمله مفاد بسته نجات بورس هستند که پس از تأیید نهایی به اجرا در خواهند آمد.
محسن علیزاده، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و عضو شورای بورس درباره تدوین این بسته و پیشنهاد‌های ارائه شده گفت: پیشنهادهایی که جمع بندی شده، امروز سه‌شنبه در جلسه‌ای با حضور رئیس مجلس، وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی مطرح و پس از تأیید به جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا برده خواهد شد.
علیزاده تأکید کرد: برآورد ما این است که ۳۰ تا ۴۰درصد از سهام قابل عرضه در بازار سرمایه، تحت ‌تأثیر قیمت‌های دستوری در صنایع مختلف قرار گرفته است و اگر جلوی این کار را بگیریم کمک خوبی به مثبت شدن بازار سهام می‌کند. عضو شورای بورس تأکید کرد: پیش‌بینی می‌شود مواردی که دیروز مطرح شد اگر در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا تصویب و به‌صورت صددرصد اجرا شود حرکت خوبی در بازار سهام شکل می‌گیرد. حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیأت رئیسه مجلس هم در این‌باره گفت: ۲۱پیشنهاد برای بهبود اوضاع بورس، به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ارائه شده تا در جلسه شورای اقتصادی سران سه قوه، بررسی شود.

مکث
راهبرد تقویت طرف تقاضا


رئیس سازمان بورس پس از پایان نشست فوق العاده کمیسیون اقتصادی گفت: امیدواریم با پیشنهادهای مطرح شده و راهکارهای سازمان بورس بتوان بازار سهام را ساماندهی کرد. بخشی از این پیشنهادها در دولت تصویب شده و بخشی از آن قرار است در شورای ‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا بررسی و درخصوص آنها تصمیم‌گیری شود تا بتوانیم با تدوین بسته سیاستی مناسب، پیام حمایت از بازار سرمایه را به سهامداران منتقل کنیم. محمدعلی دهقان دهنوی تقویت تقاضا در بازار سرمایه را یکی از راهکارهای بهبود شرایط دانست و ادامه داد: در ماه‌های گذشته تقاضا تضعیف شده که می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه، طرف تقاضا را در بازار تقویت کرد. او در تشریح راهکار مذکور توضیح داد: شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌های بزرگ براساس تحلیل‌های به‌دست آمده، به سرمایه‌گذاری در سهام ارزشمند تمایل دارند، اما امکان تامین مالی برای آنها وجود ندارد که ما این مسیر را تسهیل می‌کنیم، قرار است این شرکت‌ها، اوراق بدهی منتشر کنند و با جمع‌آوری سرمایه به‌دست آمده، سهام بخرند. با تحقق این امر، طرف تقاضا تقویت می‌شود. دهقان تأکید کرد: علاوه بر این روش، برنامه‌های متنوعی برای ارائه اطلاعات ارزشمند درباره شرکت‌ها به سهامداران داریم تا این افراد بتوانند براساس تحلیل درست درباره سهام خود تصمیم‌گیری کنند.

مکث
قانون بازار سرمایه اصلاح می‌شود


رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس پس از پایان نشست فوق العاده کمیسیون اقتصادی که دیروز برای تدوین بسته نجات بورس برگزار شد، گفت: در این نشست پیشنهادهای مربوط به ساماندهی بورس که قرار است در جلسه رئیس مجلس با وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس‌کل بانک مرکزی و همچنین نشست سران قوا مطرح شود، مورد بررسی قرار گرفت. محمدرضا پورابراهیمی در این‌باره گفت: نخستین دستور کار در جلسه دیروز بررسی پیشنهاد‌های فعالان بازار سرمایه برای حمایت از بازار سهام بود که قرار بود در قالب یک بسته تهیه شده و در نشست سران قوا مطرح شود. او افزود: دومین دستور کار اصلاح قانون بازار اوراق بهادار بود که با تحقق این مهم جایگاه بازار سرمایه در اقتصاد ارتقا می‌یابد و رئیس سازمان بورس، عضو هیأت دولت خواهد شد و اختیارات و مسئولیت‌های او گسترده‌تر می‌شود. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم با بیان اینکه اصلاحات قانون بازار سرمایه به‌زودی در کمیسیون اقتصادی نهایی شده و گزارش آن در صحن علنی مجلس ارائه می‌شود، افزود: پیش‌بینی می‌شود با مجموعه اقداماتی که قرار است انجام شود و همکاری مجلس و دولت، مسیر برای بهبود شرایط بازار فراهم شود. او با بیان اینکه برای جبران خسارت صاحبان سهام صندوق پالایش یکم که دچار زیان شده‌اند، پیشنهادهایی ارائه شد، تأکید کرد: باید مجموعه اقدامات انجام شده برای ساماندهی بورس در 2 سطح در دستور کار قرار گیرد. نخست آنکه موضوعات مربوط به این حوزه در سازمان بورس، شورای بورس و سران قوا بررسی و درخصوص آنها تصمیم‌گیری شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید