• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 1 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 12922
+
-

خودروی شخصی کم داریم یا زیاد؟

نگاهی به سرانه خودرو در کشورهای مختلف جهان و مقایسه آن با ایران

خودروی شخصی کم داریم یا زیاد؟

سیدمحمد فخار| خبرنگار:

سال‌هاست که خرید خودروی شخصی، به یکی از مراحل رشد و ترقی و برخورداری هر شهروندی در شهرهای بزرگ کشور تبدیل شده و با توجه به سطح قیمتی خودروهای غیرنو یا ارزان و وجود برخی تسهیلات، رسیدن به این مرحله برای بیشتر گروه‌ها و دهک‌های جامعه چندان هم دشوار نیست. وجود این امکان درحالی‌که ظرفیت نامتناسب و اندک معابر شهری، همواره زیست شهری را به چالش ترافیک دعوت می‌کند، موجب می‌شود که همه شهروندان دست‌کم یک ‌بار به این پرسش مهم فکر کنند که «چرا این‌قدر خودروی شخصی در ایران وجود دارد؟».

برای بررسی این مسئله مهم باید نخست نگاهی به آمار خودروهایی انداخت که در کشورهای مختلف جهان وجود دارد. البته تعداد زیاد خودرو در هر کشوری می‌تواند دردسرساز باشد و در ایران نیز این پدیده نامبارک شهری موجب تشدید ترافیک شده و می‌شود. مشکل دوم هم این است که کیفیت پایین خودروها موجب آلودگی‌های زیست‌محیطی می‌شود؛ اما بی‌شک هیچ‌یک از این دو معضل ارتباطی با تعداد خودرو ندارد. 40سال پیش یعنی در زمان پیروزی انقلاب اسلامی، یک میلیون و 200هزار خودرو در کشور وجود داشته است. این رقم هم‌اکنون به ۱۷میلیون خودرو رسیده و طبق پیش‌بینی‌ها در 2دهه آینده تعداد خودروها در ایران به ۵۰میلیون دستگاه می‌رسد. اما با توجه به این آمار، آیا کشور ما جزو آن‌دسته از کشورهای جهان است که تعداد خودرو در آنها زیاد است؟ داده‌نمای پیش رو به این پرسش و اینکه کشورهای جهان از نظر سرانه خودرو در چه وضعیتی هستند، پاسخ می‌دهد.

10کشور دارای بیشترین سرانه خودروی جهان  به ازای هر 1000نفر:

سن‌مارینو:  1263دستگاه

سن‌مارینو، سومین کشور کوچک اروپاست که تقریبا ۳۱۰۰۰نفر جمعیت دارد. از این تعداد، حدود  1000نفر، خارجی و بیشتر، شهروند کشور ایتالیا هستند. در این کشور که طول بزرگ‌ترین اتوبان آن حدود ۸کیلومتر است، به ازای هر ۱۰۰۰نفر، ۱۲۶۳خودرو وجود دارد و این آمار باعث شده است که سن‌مارینو از نظر سرانه خودرو در رده نخست جهان قرار بگیرد.

 موناکو:  899دستگاه

موناکو یکی از کشورهای کوچک جهان است که جمعیتی نزدیک به ۳۸هزار نفر دارد. جمعیت کم و درآمد بالای مردم موناکو باعث شده است که تعداد بالای خودروها در این کشور به چشم بیاید. بسیاری از شهروندان این کشور بر این باورند که نوع خودروی هر شخص، نشان‌دهنده جایگاه فردی و اجتماعی اوست و به همین دلیل می‌توان اتومبیل‌های گران‌قیمت بسیاری را در خیابان‌های این کشور دید. در این کشور به ازای هر ۱۰۰۰نفر، ۸۹۹ خودرو وجود دارد.

 آمریکا:  797دستگاه 

آمریکا با ۳۱۶میلیون نفر شهروند، یکی از پرجمعیت‌ترین کشورهای دنیاست. در این کشور پهناور، برندهای متعدد خودرو وجود دارد که بعضی‌ از آنها ساخت خود آمریکا هستند و بقیه از نواحی مختلف دنیا به این کشور وارد شده‌اند. در آمریکا حدود ۸۰۰خودرو به ازای هر 1000نفر وجود دارد و این رقم باعث شده است که این کشور جایگاه سوم سرانه خودرو در جهان را به خود اختصاص دهد.

 نیوزیلند:  774دستگاه

این کشور کوچک و جزیره‌ای قاره اقیانوسیه با ۲۶۸هزار کیلومتر‌مربع وسعت و 4.6میلیون نفر جمعیت، توانسته چهارمین کشور دنیا از نظر تعداد خودرو  نسبت به جمعیت باشد. هم‌اکنون بخش بزرگی از جمعیت این کشور اتومبیل شخصی دارند که نشان می‌دهد نیوزیلندی‌ها ترجیح می‌دهند با سفر در جاده‌های این کشور از مناظر متنوع آن لذت ببرند.

لیختن‌اشتاین: 750دستگاه

لیختن‌اشتاین، یکی از کشورهای کوچک اروپاست که جمعیتی حدود ۳۶هزار نفر دارد. در این کشور به ازای هر ۱۰۰۰نفر، ۷۵۰خودرو وجود دارد که نشان می‌دهد مردم آن اصرار دارند برای رفاه بیشتر، حتما از خودروی شخصی استفاده کنند.

 ایسلند: 745دستگاه

ایسلند هم با حدود ۳۱۳هزار نفر شهروند یکی دیگر از کشور‌های کم‌جمعیت اروپاست. این کشور مساحتی نزدیک به ۱۰۳هزار کیلومترمربع دارد اما مناطق قابل سکونت آن بسیار کم است. تعداد زیادی از ایسلندی‌ها با خودروهای شخصی تردد می‌کنند و به همین دلیل در این کشور به ازای هر 1000نفر ۷۴۵خودرو وجود دارد؛ آماری که باعث شده است ایسلند در جایگاه ششم فهرست رده‌بندی جهانی سرانه خودرو قرار بگیرد.

 لوکزامبورگ:  746دستگاه

این کشور کوچک در شمال اروپا واقع شده و با آلمان، فرانسه و بلژیک مرز مشترک دارد. لوکزامبورگ با توجه به جمعیت ۵۰۰هزار نفری‌اش یکی از کشورهای ثروتمند اروپا به ‌حساب می‌آید و خودروهای لوکس زیادی در این سرزمین وجود دارد. سرانه خودرو در لوکزامبورگ، 746دستگاه به ازای هر 1000نفر است.

 استرالیا: 740دستگاه

یکی دیگر از کشورهای حاضر بین صدرنشینان فهرست رده‌بندی سرانه خودرو، استرالیاست. این کشور یکی از کشورهای پهناور دنیا به ‌حساب می‌آید و حدود ۲۰میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند. به تناسب جمعیت و گستردگی زیاد این کشور، تعداد خودروهای موجود در آن هم زیاد است؛ به طوری که آمار 740خودرو به ازای هر 1000نفر شهروند استرالیا به ثبت رسیده است.

 مالت: 693دستگاه

مالت، در جنوب اروپا و مرکز دریای مدیترانه قرار گرفته است. این کشور از مجمع‌الجزایر کوچکی تشکیل شده که نقش مهمی در تبادل فرهنگی اروپا با آفریقا و خاورمیانه داشته‌اند. پایتخت این کشور، شهر «والِتا»ست. این کشور ۳۱۶کیلومترمربعی با 400هزار نفر جمعیت، 255هزار خودرو را در خود جای داده است.

 ایتالیا: 679دستگاه

ایتالیا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کشورهای تولید‌کننده خودروهای لوکس در جهان، تعداد بسیار زیادی خودرو را هم در خیابان‌های خود جای داده است. این کشور هم‌اکنون محل اصلی تولید برندهای لوکسی همانند مازراتی، فراری و لامبورگینی‌است. گروه خودروسازی فیات نیز در ایتالیا قرار دارد؛ شرکتی که یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان اروپایی خودرو محسوب می‌شود. این کشور 59میلیون نفری، 301هزار کیلومترمربع وسعت دارد و به نسبت جمعیتش، ‌دهمین کشور دارای بیشترین خودرو در جهان محسوب می‌شود.




















 

این خبر را به اشتراک بگذارید