• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 6 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129197
+
-

انفجار کپسول اکسیژن در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان کرونایی در بغداد فاجعه آفرید

ده‌ها کشته در فرار مرگبار

خارجی
ده‌ها کشته در فرار مرگبار


انفجار و آتش‌سوزی در بیمارستان ابن خطیب بغداد که محل نگهداری بیماران مبتلا به کروناست جان دست‌کم 82نفر را گرفت و بیش از 100نفر را مجروح کرد. بیشتر قربانیان افرادی بودند که هنگام فرار از بیمارستان در محاصره دود و آتش قرار گرفتند و جانشان را از دست دادند.
به‌گزارش همشهری به نقل از الجزیره، این حادثه در ساعات پایانی شنبه شب و در طبقه دوم بیمارستان ابن خطیب در شهر بغداد رخ داد. این طبقه، جایی است که بخش مراقبت‌های ویژه و احیای بیماران کرونایی در آن واقع است.  به‌گفته دست‌کم 2نفر از پزشکانی که از این حادثه جان سالم به در برده‌اند، آن شب آتش‌سوزی از یک سیلندر اکسیژن در این طبقه شروع شد که به سرعت به انفجاری مهیب تبدیل شد و شعله‌های آتش و دود همه بخش را پرکرد.

یادآوری حادثه مشابه در تهران
انفجاری که در این بیمارستان رقم خورد، شباهت زیادی به حادثه‌ای دارد که تیرماه سال گذشته در کلینیک سینا مهر تهران رخ داد و جان 19نفر را گرفت. در آن حادثه نیز وقتی آتش‌ به کپسول‌‌های اکسیژن سرایت کرد، انفجاری هولناک رخ داد که شعله و دود ناشی از آن به سرعت به بقیه ساختمان سرایت کرد و جان افراد زیادی را گرفت.
در بیمارستان ابن‌خطیب بغداد نیز انفجار کپسول اکسیژن دست‌کم جان 82نفر را گرفت و باعث سوختگی و دودگرفتگی بیش از 100نفر شد که حال برخی از آنها وخیم گزارش شده است.

صحنه‌های هولناک 
شاهدانی که شنبه‌شب در نزدیکی محل حادثه حضور داشتند روایت می‌کنند که چطور افراد گرفتار در بیمارستان برای نجات جانشان، خودشان را از پنجره‌ها به پایین پرت می‌کردند. احمد زکی، یکی از شاهدان است که آن شب برای ملاقات برادرش خود را به نزدیکی بیمارستان رسانده بود. او می‌گوید: حادثه با انفجار شروع شد و بعد شعله‌های آتش زبانه کشیدند. کسانی که در طبقه دوم بیمارستان بودند برای نجات جانشان از پنجره به پایین می‌پریدند و با چشمان خودم دیدم که در بین آنها هم مردم عادی بودند و هم پزشکان که یکی بعد از دیگری روی ماشین‌‌های پارک شده کنار خیابان سقوط می‌کردند.
تصاویر و فیلم‌های منتشر شده در رسانه‌های عراقی نشان می‌دهد که وقتی آتش‌نشانان خود را به محل حادثه رسانده و در حال خاموش‌کردن حریقند، همچنان افراد گرفتار در ساختمان در حال فرار و نجات خود از مرگ هستند.

راز طبقه دوم 
بی‌شک یکی از مهم‌ترین دلایل آمار بالای قربانیان این حادثه،  موقعیت محل آن است. زمانی که انفجار رخ داد، بیشتر از 30بیمار در اتاق‌های آی‌سی‌یو نگهداری می‌شدند و به دستگاه‌ ونتیلاتور که تنها راه اکسیژن‌رسانی به بیماران حاد کرونایی است، متصل بودند. به‌گفته مقامات عراقی، آن شب علاوه بر بیماران، خانواده‌های آنها نیز در بخش‌های مراقبت ویژه حضور داشتند و وقتی آتش‌سوزی رخ داد، بیماران را از دستگاه ونتیلاتور جدا کردند که نجاتشان بدهند اما همین جدا شدن از دستگاه باعث مرگ آنها شد. در این شرایط بسیاری از قربانیان به‌دلیل دودگرفتگی و نرسیدن اکسیژن به آنها جانشان را از دست دادند.
به‌دنبال این حادثه در عراق 3روز عزای عمومی اعلام شد و مصطفی‌کاظمی، نخست‌وزیر عراق خواستار تحقیقات فوری در مورد علل این حادثه دلخراش شد. از سوی دیگر وزیر کشور عراق نیز این حادثه را ناشی از سهل‌انگاری عنوان کرد و به مقامات ذیربط 24ساعت فرصت داد که علل این حادثه را شناسایی و اعلام کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید