• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 6 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129162
+
-

یادداشت/ فرصت هنر، ‌رشد خلاقیت و توسعه شهرها

محمدمجتبی حسینی-معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که بهمن سال 1397 از سوی مقام معظم رهبری صادر شد، چونان فانوسی راه‌نما، غایت کوشش‌های خالصانه و سعی ستوده تمام ایرانیان در هر نقش و جایگاهی را، رسیدن به «تمدن نوین اسلامی» در ایران می‌داند.
برای رسیدن به این مطلوب، رهنمود‌ها، جملگی برای تحقق این هدف ـ به بینش و دانش ـ تبیین شده‌اند و فرهنگ، رشته استوار و در عین حال لطیف و طرفه‌ای است به شیرازه‌بندی و پیوند تمامی تلاش‌ها.
در این منشور فرهنگ و هنر که زبانِ بلیغ و بیان رسای فرهنگ است، به‌عنوان مزیت کشور شناخته شده، مزیتی که هم تاریخی است و هم معاصر، خاصه به رشدی که پس از انقلاب اسلامی داشته.
مزیتی که در سراسر جغرافیای پهناور کشور، چون سفره‌ای مرصع و رنگین گسترده است. افزون بر این در حوزه فرهنگ و هنر، منابع انسانی کشور به‌خصوص جوانان، سرمایه‌ای ممتاز به شمار می‌آیند. آن مزایای تاریخی و جغرافیایی در کنار نیروی جوان می‌تواند بر امیدآفرینی و انگیزه‌بخشی، بر اخلاق و معنا و معنویت و بر آفرینش آثاری شاخص و تأثیرگذار، مؤثر افتد و این ویژگی‌ها به حتم دو نقشِ خوش را ایفا خواهد کرد یکی ارائه تصویری بی‌دروغ و دریغ از ایران عزیز و مقابله با تبلیغات مسموم و سَموم آگین اغیار و دیگری توسعه اقتصاد هنر و اشتغال و ابتکار در معرفی آثار هنری، دستیابی به الگوهای بدیع، صنایع خلاق و عرصه‌های نوین و جدیدی در این فصل و این‌همه مقدمه بایسته‌ای برای تشکیل تمدنِ نوین. مگر می‌شود بی‌انسان، بی‌حضور آدمیان، تمدن ساخت و مگر می‌شود تمدنی شکل گیرد بی‌عنصر حیاتی «شناخت.»
موجب و موجد هر تمدنی، جامعه‌ای است آراسته و مزین به بهترین ویژگی‌های آن فرهنگ، بنابراین برای آن گام بلند ضرورت است تا توجه به فرهنگ و هنر، ‌شناخت این پدیده ناب و این آینه تمام نما، تشویق و ترغیب همگان به نگاهی خلاقانه، فعال و هدفمند به این عرصه باشکوه مدنظر قرار گیرد. طرح شبکه شهر‌های خلاق فرهنگ با این رویکرد کار خود را آغاز کرد و دیباچه کار، پژوهشی ارزشمند شد در سه مجلد که آرای تاریخی، جهانی و کارشناسان زبده معاصر را در کنار یکدیگر قرار داد و فرصت‌های فراموش شده را بازنمایاند. طرحی که دایره شمولش فرهنگ و هنر در تمام رشته‌ها و فعالیت‌های هنری است از هنرهای سنتی و صنایع‌دستی که همکاران عزیزمان در وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در کنارمان بودند تا وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و انجمن‌ها و اصناف عرصه فر هنگ و هنر و تمامی خانواده بزرگ فرهنگ و ارشاد اسلامی.
فرایندی که بر آمایش و آموزش و آزمایش و پژوهش مستمر استوار شد. 9600نفر ساعت آموزش در سراسر ایران و تهیه و تمهید صدها پرونده برآمده از شوق و ذوق برنامه‌ریزان دغدغه‌مند شهرهای ایران و مشارکت ده‌ها استاد و کارشناس کارآزموده حتی در روزهای سخت کرونایی مانع این حرکت نشد. طرح شبکه‌ شهرهای خلاق فرهنگ و هنر کشور با پژواکی شنیدنی می‌گوید «ایران تهران نیست»، هرگوشه این مرز پرگهر، سرچشمه هنر است و فرزندان برومندش در آن ماهر و کاردان.
طرحی که در لایه درونی آن، مایه مطالعات جدی، آمایشی در عرصه فرهنگ و هنر است و استمرار آن و توسعه آنچه در تعداد شهرها و چه در افزایش موضوعات می‌تواند به:
   مدیریت بهتر و هدفمند رویدادهای هنری پراکنده منجر شود.
   توان شهرها را برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های خاصِ فرهنگ و هنر بیفزاید.
   حمایت‌های وزارت فرهنگ و تمامی دستگاه‌های فرهنگی را در قالب تفاهمنامه‌ها، هدفمند سازد.
   به توسعه اشتغال و اقتصاد و بهره‌بردن از ظرفیت‌های انسانی کمک کند.
   در جذابیت‌های شهرها و جلب مخاطبان و گردشگران مؤثر باشد.
   استقرار اقتصاد مقاومتی در بطن و متن جامعه را تسریع کند که اقتصاد فرهنگ، هم درون‌زاست هم برون‌گرا؛ هم ارزان است و هم ارزش افزوده فراوان دارد؛ هم بر مبنای داشته‌هاست و هم مُبلغ کشور و نیز پایه‌ای برای معطوف ساختن جهان به منبع الهام بخشی که ریشه‌ای کهن دارد و شاخساری جوان.
شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر پدیده‌ای پویاست و با سنجش و ارزیابی‌های مکرر شهرهای عضو در تحقق و اجرای برنامه‌های ارائه شده و همچنین پیوستن شهرهای جدید و توسعه موضوعات در دوره‌های آینده، راهی روشن را پیش‌رو خواهد داشت.
در این طرح دو عنوان «شبکه» و قید جمع پس از کلمه شهر یادآور ارزشی ممتاز در فرهنگ کشور است و آن رجحان رفاقت بر رقابت، و تقدم معاضدت بر سبقت است؛ ترتیبی که شهرهای کلان و خرد در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند برای کار بر موضوعی مشترک؛ نهادها بی‌قید عنوان و نام در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند بی‌تمایز ارشاد و میراث و...
و مردم با تمام تنوع و تکثر سلایق برای هدفی مشترک، خواهند کوشید چرا که باور داریم به تفاوت هر رنگ و زبان، رنگین کمان زیبای ایران در مسیر رسیدن به تمدنی نوین مستعد و مستطیع است. ان‌شاالله.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید