• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 6 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129160
+
-

اسکاری برای منتقدان

فیلم‌های اسکار 2021برای مردم جذابیت ندارند

ایان یانز/ بی‌بی‌سی- مترجم آرش نهاوندی

بزرگ‌ترین شب هالیوودی سال گذشت  و جوایز اسکار به بهترین فیلم‌ها و بازیگران اهدا شد. اما آیا در شرایطی که شیوع کرونا مانع بزرگی بر سر راه نمایش فیلم‌ها در سالن‌های سینما و توزیع فیلم‌ها ایجاد کرده، معیاری برای سنجش محبوبیت نامزدهای راه‌یافته به مراسم اهدای جوایز اسکار وجود دارد؟ آیا این فیلم‌ها همان‌قدر که توانسته‌اند نظر اعضای آکادمی اسکار را جلب کنند، در میان مخاطبان و علاقه‌مندان به سینما نیز از همان میزان محبوبیت برخوردار هستند؟
فیلم سیاه و سفید «مانک» ساخته نتفلیکس با بازی گری اولدمن در نقش هرمان جی مانکوویچ تجلیلی است از هالیوود دهه 1930و 1940و در 10رشته در اسکار 2021نامزد دریافت جایزه شده است. این فیلم درباره داستان نگارش فیلمنامه «همشهری کین» یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینماست. این فیلمی است که بیشتر اعضای آکادمی اسکار و بیشتر اهالی سینما آن را می‌پسندند، اما به‌نظر نمی‌رسد در میان مردم علاقه‌مند به سینما این فیلم از چنان محبوبیتی برخوردار باشد.
براساس آمار ارائه شده در سایت «فلیکس پاترول» (سایتی که محبوبیت فیلم‌های انتشار یافته در پلتفرم‌های اینترنتی را مورد سنجش قرار می‌دهد)، نام فیلم «مانک« در رده‌های بالای فهرست 500فیلم محبوب ارائه شده در شبکه‌های اینترنتی به چشم نمی‌خورد.
در سایت «فلیکس پاترول» به فیلم‌ها، بر مبنای مدت زمانی که در فهرست 10فیلم‌ برتر محبوب در پلتفرم‌های اینترنتی قرار داشتند، امتیاز داده می‌شود. این شیوه سنجش محبوب‌ترین فیلم‌ها البته شاید مانند باکس افیس از دقت خیلی بالایی برخوردار نباشد و آمار دقیقی از نظرات تماشاگران ارائه ندهد، اما برای سنجش فیلم‌هایی که از طریق پلتفرم‌های اینترنتی ارائه می‌شوند، مناسب و مطلوب است.
«مانک» هم‌اکنون در «فلیکس پاترول» 69امتیاز دارد؛ درحالی‌که فیلم «فرار از پرتوریا» به کارگردانی دنیل ردکلیف که هم‌اکنون در رده پانصدم فهرست محبوب‌ترین فیلم‌های پلتفرم‌های اینترنتی جای گرفته، 1700امتیاز دارد.
یکی از امتیازات فیلم «مانک» از آمریکا به این فیلم داده شده؛ این به‌معنای آن است که این فیلم یک روز در میان 10فیلم برتر فهرست فیلم‌های محبوب مخاطبان نتفلیکس در این کشور قرار داشته است.
توماس ویسکوچیل، بنیانگذار سایت فلیکس پاترول در این‌باره می‌گوید: «مانک» اعتبار ارزشمندی در نتفلیکس کسب کرده، اما می‌توان گفت تقریبا در معرض دید بیشتر بینندگان نتفلیکس قرار نداشته و درواقع فیلمی نامرئی بوده است. او می‌افزاید: برایم خیلی عجیب بود که کسی دیدن فیلم «مانک» را در دوران اوایل نمایش این فیلم در نتفلیکس به من توصیه نکرد. اغلب در زمان انتشار فیلم‌های جدید نتفلیکس مردم از چپ و راست برای دیدن آنها تحت فشار قرار می‌گیرند. مهم نیست که فیلم مطابق سلیقه شما نباشد، اما این اتفاق درباره فیلم «مانک» نیفتاده است.

مردم بیشتر «نیروی تندر» را می‌بینند
فیلم‌های «دادگاه شیکاگو 7»، «ما رینی بلک باتم» با بازی چاادویک بازمن و ویولا دیویس در نقش خوانندگان و آهنگسازان سبک بلوز در دهه 1920، «هیل بیلی الگی» و «تکه‌های یک زن» که گلن کلوز و ونسا کربی برای این دو فیلم آخر نامزد دریافت جایزه در رشته بازیگری شده‌اند، نیز از دیگر ساخته‌های نتفلیکس هستند که در اسکار 2021حضور دارند.
با این حال هیچ‌یک از این فیلم‌ها در فهرست فیلم‌های محبوب ارائه شده از سوی پلتفرم‌های اینترنتی در جایگاه بالایی قرار نگرفته‌اند.
ویسکوچیل می‌گوید: نتفلیکس توانسته با برخی از سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی خود، ترکیبی جادویی از تمجید و تحسین منتقدان و محبوبیت مردمی را از آن خود کند، اما نتفلیکس در عرصه فیلمسازی کمتر موفق شده نظر مساعد منتقدان و تماشاگران را به‌طور توامان کسب کند.
بر همین اساس، اغلب فیلم‌های نامزد دریافت جوایز در رشته‌های اصلی اسکار تنها برای عاشقان سینما دلچسب جلوه خواهند کرد، اما برای اکثر مردم این چنین نیست و اغلب تماشاگران و علاقه‌مندان به سینما علاقه بیشتری از خود برای فیلم «نیروی تندر» از دیگر ساخته‌های نتفلیکس نشان داده‌اند.
برخلاف فیلم «مانک» که پیش‌بینی می‌شود نتواند متناسب با تعداد نامزدی‌های خود جوایز اسکار را درو کند، فیلم «سرزمین کوچ‌نشینان» که تصویر تأثیر‌گذاری از زنی که پس از دست دادن کارش، همسرش و دور شدن از شهر زادگاهش در یک ون به تنهایی زندگی می‌کند، ارائه می‌دهد، از امیدهای اصلی کسب جایزه در رشته‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردان و بهترین بازیگر زن محسوب می‌شود. براساس آمار ارائه شده از سوی سایت «نیلسن»، نام این فیلم در میان 10فیلم برتر جدید‌ترین فهرست هفته‌ای فیلم‌های نمایش داده در پلتفرم‌های اینترنتی در آمریکا، جای گرفته است. فیلم «سرزمین کوچ‌نشینان» در 2هفته اول انتشار خود در شبکه اینترنتی «هولو»، 263میلیون دقیقه دیده شده که معادل 2.2میلیون بار دیدن کامل این فیلم است. این آماری خوب برای فیلم «کوچ‌نشینان» است، اما آماری کافی برای فیلمی که کاندیدای دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم سال شده، نیست. فیلم کارتونی «روح» که در رشته بهترین فیلم کارتونی در اسکار 2021کاندیدا شده معادل 30میلیون بار در 2هفته اول نمایش خود دیده شده است. فیلم «من خیلی مراقبم» که برای رزاموند پایک یک جایزه گلدن‌گلوب به ارمغان آورد، نیز 13.5میلیون بار در 2هفته اول انتشار خود دیده شده است. «من خیلی مراقبم» و رزاموند پایک در هیچ‌یک از رشته‌های اسکار کاندیدا نشده‌اند. با این حال فیلم «من مراقبم» از نظر آمار و میزان محبوبیت در میان مخاطبان، وضعیت بهتری نسبت به فیلم «کوچ‌نشینان» دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید