گل تبلیغات در دروازه
مدیران سازمان، علاوه بر پخش آگهیهای مستمر تلویزیونی، گزارشگران را هم ترغیب به تبلیغ حین گزارش فوتبال میکنند
هلیا نصیری- روزنامهنگار
سریالهای تلویزیونی پربیننده و برنامههای ترکیبی پرمخاطب بیشترین شانس گرفتن آگهی را برای مدیران سازمان بهدنبال دارند. تبلیغاتی که با تعرفههای بالا و ارائه حق پخش متوالی و درصدد تخفیفهای ترغیبکننده برای سازمانها و تولیدکنندهها؛ محل درآمدزایی خوبی برای اداره بازرگانی صدا و سیما بهحساب میآید. تعرفههایی که اداره بازرگانی سازمان هر سال آن را در سایت خود منتشر میکند. اما گاهی پخش این آگهیها آنقدر زیاد میشود که صدای تماشاگران را درمیآورد. پخش متوالی آگهی و تلاش برای درآمدزایی مختص تلویزیون ایران نیست بلکه همه شبکههای تلویزیونی دنیا بهدنبال این درآمدزایی هستند اما تبلیغات صرفا برای تلویزیون نبوده و عوامل محیطی نیز بیشترین کمک را به آنها میکند. یک سریال 45دقیقهای در ایران که توانسته مخاطبش را بهدست بیاورد در 3 یا 4نوبت آگهی دارد؛ گاهی آنقدر پخش آگهیها زیاد میشود که به طنز گفته شده سریالها مابین آگهیها پخش میشود. حالا در چند سال اخیر این سردرگمی به فوتبال نیز رخنه کرده است. در شبهای ماه رمضان علاوه بر پخش 4سریال مناسبتی ؛ تلویزیون بیشترین تماشاگرانش را برای پخش بازیهای زنده فوتبال دارد.بازی لیگ قهرمانان آسیا که به داد تلویزیون رسیده و عموم مردم بازیها را دنبال میکنند. علاوه بر تبلیغات پرحجم در هر نیمه بازی و تبلیغات محیطی در زمین فوتبال نکته دیگر تبلیغات زبانی است که گزارشگران حین بازی فوتبال برای تماشاگران تکرار میکنند. گزارشگری که بهجای گزارش لحظه به لحظه فوتبال و ایجاد هیجان برای دوستداران فوتبال؛ در هر فرصتی بهدنبال تبلیغ اپلیکیشنهای مختلف است و یا مخاطب را ترغیب میکند که با ارسال پیامکها در مسابقهها به امید برنده شدن شرکت کنند.
درآمدزایی با پخش فوتبال خارجی
البته مدیران سازمان میدانند که پخش فوتبال برگ برنده آنهاست. با پخش رقابتهای فوتبالی میتوانند بینندگان زیادی را پای گیرندهها بنشانند و بدون اینکه زحمت ساخت و پرداخت برنامههای پر زرق و برق را بهخود بدهند، میتوانند از ظرفیت تبلیغاتی بالای فوتبال برای کسب درآمد بهره ببرند و در ضمن رضایت مخاطب را نیز جلب کنند. از اینرو هر سال صدا و سیما مبالغ هنگفتی را به شبکههای جهانی پرداخت میکند تا حق پخش رقابتهای بینالمللی را بهدست بگیرد و البته پرداخت مبلغ کلان همیشگی نیست چرا که اکثر بازیها به شکل کپیبرداری از شبکههای خارجی در ایران روی آنتن میرود. هرچند باتوجه به سختگیریهای زیاد صداوسیما هرسال پول زیادی برای خرید حق پخش بازیها پرداخت میکند.