• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 2 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 128917
+
-

جهان‌روز/ به احترام اعتدال بهاری

امروز روز زمین پاک است، روز زمین که در نیم‌کره‌شمالی در بهار و در نیم‌کره‌جنوبی در پاییز به‌عنوان بزرگداشت زمین تعیین شده است. همین زمینی که بسیاری از ما اهمیتی به آن نمی‌دهیم و هر روز آلوده‌تر از روز پیش است در تقویم چند روز به احترام برای آن اختصاص داده شده است. سازمان ملل هر سال در اعتدال بهاری، این روز را جشن می‌گیرد.
این کار یک رسم بوده که توسط جان مک‌کانل فعال صلح در سال 1969میلادی در اجلاس یونسکو معرفی شد و توسط گیلورد نلسون، سناتور آمریکایی به‌عنوان یک جلسه آموزشی در مورد محیط‌زیست بنیان گذاشته شد.
مردمان جهان با فرارسیدن روز زمین حدود یک هفته را به پاکسازی آن می‌پردازند.
 کاشت درخت، کاهش مصرف کاغذ، کاهش تولید زباله، کاهش تردد‌های شهری، کاهش مصرف آب، استفاده از گیاهانی که کمتر آب مصرف می‌کنند و جمع‌‌آوری زباله‌های محیطی ازجمله کارهایی است که می‌توان در روز زمین پاک یا روز زمین انجام داد.
همچنین سازمان حفاظت محیط‌زیست «احیای زمین، افزایش بهره‌وری برای توسعه‌ پایدار» را به عنوان شعار روز زمین پاک برای سال ۱۴۰۰ انتخاب کرد. چالش های فراوان و اما فرصت‌های بسیار در اقدامات مرتبط با احیای زمین، این موضوع را به مهم ترین موضوع روز زمین پاک امسال تبدیل کرده به همین دلیل شعار امسال روز زمین پاک، احیای دوباره زمین همراه با افزایش بهره‌وری برای توسعه پایدار انتخاب شده است.
 هر چند امسال به دلیل حضور میهمان ناخوانده ای که به همه کشورهای جهان سرزده و تعداد زیادی را خانه نشین کرده، رعایت فاصله اجتماعی از اهم اقدامات پیشگیرانه است و لذا امکان برگزاری همایش و جشنواره‌های حضوری وجود نداشته، جشن‌های روز جهانی زمین پاک در جای جای دنیا به صورت مجازی برگزار می‌شود. با این همه اما می‌ توان به بهانه این روز کمی‌بیشتر به سیاره‌مان احترام بگذاریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید