• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 1 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 128831
+
-

سؤال از شما، پیگیری از ما


شمار زیادی از مخاطبان ستون با مردم از حذف دفترچه‌های تامین اجتماعی بدون فراهم بودن زیرساخت‌های این کار انتقاد کرده و سؤال کرده بودند در شرایطی که دفترچه آنها تمام‌شده است و دفترچه جدیدی هم صادر نمی‌شود چه باید بکنند. پرونده پزشکی آنها چه می‌شود. اگر دفترچه نداشتند چه کنند و... . این سؤالات را با مدیرکل روابط عمومی تامین اجتماعی در میان گذاشته‌ایم و راهکارهای جایگزین را پرسیده‌ایم.

جلد دفترچه هم بدهید خدمات درمانی می‌گیرید
حسن ضابطی در این زمینه می‌گوید: طرح توقف انتشار دفترچه‌های بیمه درمانی با شیوع بیماری کرونا و مراجعه و ازدحام مردم برای تعویض این دفاتر، به شعب سازمان، سرعت بیشتری به‌خود گرفت و انجام شد. البته این به‌معنای ابطال دفترچه‌های فعلی بیمه‌شدگان نیست و کماکان افراد قادر به ارائه و استفاده از آنها هستند. حتی بیمه‌شدگانی که برگه‌های دفترچه آنها تمام‌شده باشد، تنها با ارائه جلد دفترچه، کارت‌ ملی یا شناسنامه خود، می‌توانند از خدمات درمانی بهره‌مند شوند.

 کد دستوری استعلام وضعیت بیمه را بگیرید
وی در ادامه یادآوری می‌کند: بیمه‌شدگان و درمانگران محترم می‌توانند با شماره‌گیری#1420* نسبت به استعلام وضعیت بیمه و دریافت کد پیگیری خود اقدام کنند و البته تقریبا اکثریت پزشکان، مراکز درمانی و داروخانه‌ها، به سیستم یکپارچه سامانه اطلاعات بیمه‌شدگان متصل هستند و بیماران با ارائه کد ملی خود به منشی مطب، پزشک و یا بخش پذیرش اماکن درمانی، می‌توانند از خدمات استفاده کنند.

پرونده درمانی شما آرشیو می‌شود
ضابطی درباره مزایای این طرح معتقد است که اجرای طرح در وهله اول به نفع خود بیمه‌شدگان است به این معنی که پرونده واحدی از هر بیمار با جزئیات و سوابق بیماری و دارویی در آرشیو سامانه سراسری تشکیل می‌شود و بیماران با مراجعه به هر مرکز درمانی و با ارائه کد ملی خود کلیه سوابق خود را به‌صورت یکجا در اختیار کادر درمان و پزشک خود قرار می‌دهند. این موضوع علاوه بر اشراف همه جانبه پزشک به سابقه بیمار و کمک به تشخیص و درمان بهتر، از حمل اسناد پزشکی توسط بیماران و استفاده غیرضروری از کاغذ هم جلوگیری خواهد کرد.

می‌توانید فقط یک کد ملی بدهید
وی در ادامه تأکید کرد: جدای این موارد در صورت نداشتن دفترچه بیمه کافی است با ارائه کد ملی، کد پیگیری شما توسط پذیرش یا پزشک را روی سربرگ شخصی پزشک درج و نسبت به نوشتن نسخه اقدام شود که متعاقب آن بیمه شده با ارائه این نسخه از خدمات بیمه‌ای کمافی‌السابق برخوردار خواهد شد.

حذف دفترچه تامین اجتماعی دو سر سود است
ضابطی در ادامه می‌گوید: این طرح هم نفع بیمه‌شدگان را درنظر گرفته و هم سود پزشکان و مراکز درمانی را، سابقا پزشکان ناگزیر بودند با جمع‌آوری برگه مخصوص پزشک از دفترچه بیمه مراجعان و آرشیو و نگهداری آن تا پایان ماه، یکباره این نسخ را به سازمان ارسال کنند تا پس از بررسی و راستی‌آزمایی این نسخ، حق بیمه خود را دریافت کنند که فرایند زمانبر‌ی برای پزشک و سازمان بود. این موضوع حتی برای داروخانه‌ها مشکل ساز‌تر بود به این معنا که در پایان هر ماه، تعداد زیادی برگه (در حد چند گونی) از هر داروخانه به سازمان ارسال می‌شد‌ که طبیعتا بررسی این حجم از نسخه، طولانی و گاهی پرداخت حق بیمه آنها ماه‌ها طول می‌کشید و چه بسا در این بازه زمانی، داروخانه‌ها به‌علت تغییر قیمت دارو، متضرر هم می‌شدند. در این راستا و برای بهبود و تصحیح روند قبل، سازمان مشوقی را برای اجرایی کردن طرح نسخه الکترونیکی درنظر گرفته است. به این معنی که درصورت صدور نسخ الکترونیک توسط پزشکان، ۸۰ درصد حق ویزیت ایشان در ساعت 12بامداد همان روز به‌حساب ایشان واریز می‌شود و داروخانه‌ها هم درصورت نسخه‌پیچی الکترونیک، حق خود را تا ۱۰ روز پس از پایان همان‌ماه دریافت خواهند کرد.

اشکالات و نواقص برطرف می‌شود
ضابطی در پایان ضمن قدردانی از همراهی مردم و کادر درمان در اجرایی شدن این طرح اذعان می‌کند: اجرای هر طرح و ایده جدید خصوصا در سطح کلان، با اشکالات و نواقصی همراه است که امیدواریم با یاری و اطلاع‌رسانی مستمر و تذکرات و پیشنهادهای مردم، در مدت زمان کوتاهی مرتفع شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید