• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
چهار شنبه 1 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 128788
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/gJNEY
+
-

فتح آسمان مریخ

نخستین پرواز آزمایشی بالگرد Ingenuity در جو مریخ با موفقیت سپری شد و به این ترتیب تیم هدایت کننده، برای پروازهای بعدی که احتمالا طولانی‌تر خواهد بود برنامه‌ریزی می‌کنند

زهرا خلجی- خبر‌نگار

ناسا نخستین پرواز بالگرد در جو سیاره‌ای به غیر از زمین را جشن گرفت. این بالگرد به نام Ingenuity (به معنای نبوغ) پرواز تاریخی خود را در مریخ با موفقیت به پایان رساند و با خیال راحت روی سطح سیاره فرود آمد. نخستین پرواز کنترل شده در سیاره دیگر در ساعت 3:34بامداد دوشنبه با حدود 3متر ارتفاع از سطح مریخ و به‌مدت 40ثانیه انجام شد. به گزارش سی ان ان، طبق برنامه‌ریزی‌هایی که از قبل انجام شده است، ناسا اعلام کرد در روزهای آینده این بالگرد پروازهای بیشتری با ارتفاع و زمان بیشتر انجام خواهد داد تا مهندسان بتوانند محدوده قدرت پرواز آن را بهتر درک کنند.
می می‌آنگ، مدیر پروژه Ingenuity می‌گوید: اکنون می‌توانیم بگوییم که بشر در سیاره دیگری پرواز را تجربه کرده است. تصاویر ارسالی  Ingenuity علاوه بر داده‌ها، به تیم کمک می‌کند تا موفقیت پرواز را تأیید کند. ابتدا تصویری سیاه و سفید با رزولوشن پایین از دوربین ناوبری هلی‌کوپتر ظاهر شد اما مریخ‌نورد پشتکار، پیش از این چندین تصویر را از هلی‌کوپتر گرفته و ارسال کرده بود.
تیم هدایت بالگرد پس از انجام موفقیت‌آمیز این مأموریت، فیلم کامل آن را به اشتراک گذاشتند. استیو جورچیک، سرپرست ناسا می‌گوید:  Ingenuity جدیدترین پروژه ناسا است که به هدف اکتشافات فضایی دست یافته است این در حالی است که پیش از این تصور آن محال بود. ما دقیقا نمی‌دانیم که Ingenuity ما را به کجا خواهد رساند، اما نتایج امروز نشان می‌دهد که آسمان در هر سیاره‌ای فتح شدنی است.
این بالگرد 2کیلوگرمی با دو تیغه 1/5متری خود 3متر از سطح مریخ فاصله گرفت، معلق شد، چرخید، عکس گرفت و دوباره سطح مریخ را لمس کرد. نبوغ می‌تواند طی هفته‌های آینده 4بار دیگر پرواز کند. آنگ می‌گوید: مریخ نه‌تنها برای فرود سیاره سختی است بلکه هنگام بلندشدن و پرواز نیز سخت است چرا که جاذبه به‌طور قابل‌توجهی در آنجا کمتر است.
مریخ‌نورد Perseverance به هلی‌کوپتر و تیم مأموریت آن در زمین کمک می‌کند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. او دستورالعمل پرواز را از JPL دریافت کرده و آن را به بالگرد ارسال می‌کند. البته در تمام طول پرواز از چشم‌انداز 65متری با خیال راحت پرواز را تماشا و تصاویر و فیلم‌ها را ثبت کرد. این مریخ نورد در طول شناور بودن هلی‌کوپتر، 30بار در ثانیه عکس می‌گرفت تا در کامپیوتر ناوبری ذخیره کند.
تیم کنهام مدیر عملیات می‌گوید: نخستین تصویر سیاه و سفید از دوربین ناوبری بالگرد مهم است چراکه به ما کمک می‌کند تا مکان فرود هلی‌کوپتر را تعیین کنیم. هدف اصلی این پروژه به‌دست آوردن اطلاعات دقیق مهندسی است که بتوانیم عملکرد بالگرد را ببینیم و با تحلیل داده‌ها پروژه‌های آینده را هدف قرار دهیم تا هلی‌کوپترهای حتی بزرگ‌تر و بهتر ساخته شوند. توماس زوربوچن، مدیر همیار اداره ماموریت علمی ناسا نیز می‌گوید: اکنون 117سال پس از موفقیت برادران رایت در انجام نخستین پرواز در زمین، بالگرد Ingenuity ناسا موفق شده است این شاهکار شگفت‌انگیز را در دنیای دیگر انجام دهد. گرچه این دو لحظه نمادین در تاریخ هواپیمایی ممکن است از نظر زمانی بسیار از هم دور باشند اما اکنون برای همیشه به هم پیوند خورده‌اند. مایکل واتکینز، مدیر JPL نیز در بیانیه‌ای گفت: پس از نخستین پرواز Ingenuity یک روز استراحت خواهد کرد تا با استفاده از پنل‌های خورشیدی باتری خود را شارژ و برای پروازهای بعدی آماده کند. تیم هدایت‌کننده در این مدت از داده‌های فرستاده شده، زمان پرواز بعدی را برای 22آوریل برنامه‌ریزی کرده‌اند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید