• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 1 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 128787
+
-

برنامه بومی‌سازی ۱۴میلیون گوشی هوشمند

مقام‌های وزارت ارتباطات اعلام کرده‌اند قصد دارند تا ۴سال دیگر ۲۰ درصد گوشی و تبلت دست مردم، تولید داخل باشد

برنامه بومی‌سازی ۱۴میلیون گوشی هوشمند

عمادالدین قاسمی‌پناه- خبرنگار

معاون وزیر ارتباطات اعلام کرده اجرای برنامه حمایتی دولت برای افزایش سهم گوشی‌های هوشمند تلفن‌ همراه تولید داخل در این وزارتخانه شروع شده است. براساس این طرح قرار است تا ۴سال دیگر حداقل ۱۴میلیون گوشی و تبلت داخلی تولید و جایگزین برندهای وارداتی شوند. در این طرح که با عنوان «طرح جامع حمایت از توسعه زیست‌بوم همراه، توسعه بازار و فناوری تولید گوشی‌های هوشمند داخلی» شناخته می‌شود از امکان فروش باندل و اقساطی توسط اپرتورها استفاده خواهد شد.
 آنگونه که ستار هاشمی عنوان کرده، در این مدت 43هزار شغل به‌طور مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌شود و چیزی حدود یک‌میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی به همراه خواهد داشت. به این ترتیب معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات از تولیدکنندگان داخلی دعوت کرده است که در این طرح مشارکت داشته باشند چراکه در طرح مذکور حمایت مالی از طریق اعطای تسهیلات کم‌بهره و یارانه سود برای سرمایه‌گذاری ثابت، سرمایه در گردش، تحقیق و توسعه و صادرات محصولات درنظر گرفته شده است. همچنین در مصوبه‌ای که در شورای‌عالی فضای مجازی تصویب شده، علاوه بر تولید گوشی بومی، بر تولید موتور جست‌وجوی بومی در این گوشی‌ها هم تأکید شده است.  به‌نظر می‌رسد در سند جامع همکاری‌های ۲۵‌ساله بین ایران و چین هم توسعه گوشی‌های هوشمند بومی در کنار توسعه موتور جست‌وجوی بومی و پیام‌رسان‌ها و ای‌میل بومی از موارد همکاری 2 کشور ذکر شده است.

سهم 20درصدی بازار
مدتی قبل مصوبه‌ای در شورای‌عالی فضای مجازی تصویب شد که به‌عنوان سند بالادستی تلقی می‌شود. براساس این مصوبه، کشور در افق 1404باید بتواند 20درصد از سهم بازار را به تولید گوشی داخل اختصاص دهد. در واقع تا آن زمان باید ۲۰درصد گوشی‌های در دست مردم از تولیدات برندهای داخلی باشند. این در حالی است که فناوری تولید گوشی‌های موبایل در جهان بسیار رقابتی است و چندی پیش به‌عنوان مثال شرکت مشهور ال‌جی اعلام کرد که دیگر تلفن همراه تولید نخواهد کرد.
ستار هاشمی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات، پیش از این در گفت‌وگو با همشهری گفته بود: باتوجه به اینکه نیاز بازار گوشی کشور سالانه بین 10 تا 12میلیون گوشی است، بنابراین ما باید در افق 1404حدود 2میلیون گوشی هوشمند تولید داخل داشته باشیم. او در این رابطه گفته بود: هدف‌گذاری ما تا پایان امسال 400هزار گوشی بوده است که اگر همان 2میلیون گوشی را در افق 1404 درنظر بگیرید و آن را به سنوات باقیمانده تقسیم کنید، همین عدد 400هزار به‌دست می‌آید. اکنون در خبری که روابط‌عمومی وزارت ارتباطات منتشر کرده این عدد، ۱۴میلیون دستگاه گوشی تلفن همراه و تبلت ذکر شده است که افزایش چشمگیری به‌حساب می‌آید.
مقام‌های وزارت ارتباطات می‌گویند تولید گوشی‌های داخلی یکی از راهکارهای آنها برای دسترسی مردم به موبایل در میان گران‌شدن شدید این ابزار فناورانه است. هرچند تجربه‌های پیشین فروش گوشی‌های تولید داخل به دلایل مختلف تاکنون مثبت نبوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید