• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 1 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 128772
+
-

افغانستان تامین حقابه هامون را نادیده می‌گیرد

دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گردوغبار جنبه تبلیغاتی ساخت بند کمال خان در کشور افغانستان را از میزان تأثیرگذاری آن بیشتر دانست و گفت: حجم مخزن این سد آنقدر بزرگ نیست که ما نگرانش باشیم. علی‌محمد طهماسبی بیرگانی به مهر گفت: نگرانی ما از انحرافات در حال اجرا در پایین دست هیرمند است. چراکه زیر سد، کانال‌های انحرافی مشاهده شده که بر آورده آب هیرمند تأثیرگذار است. او افزود: همسایه‌های شرقی ایران امکانات و توانایی زیادی در مدیریت منابع آب ندارند و کمیساریای مشترک با وزارت خارجه و نیرو عملکرد کشورهای همسایه را رصد می‌کند. او با تأکید بر اینکه افغانستان موظف به تامین 820میلیون هکتار حقابه هامون‌های بین‌المللی است که نادیده گرفته می‌شود تأکید کرد: با سیلابی شدن رودخانه هیرمند، افغانستان قدرت جلوگیری از سیلاب را هم نخواهد داشت.
وی افزود: تا آنجایی که در جریان هستم مرتباً برای کنترل کانون‌های ریزگرد از سوی افغانستان و پاکستان رایزنی می‌شود اما معتقدم با وجود ساخت این سد تغییر چندانی در ورود آب‌های مرزی نسبت به بلند مدت نخواهیم داشت.
دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گردوغبار گفت: بارش‌های زمستانه و بهاره خوبی نداشته‌ایم و احتمال اینکه تعداد وقوع پدیده‌های گرد و غبار در سال جاری در کشور بیشتر باشد، وجود دارد که می‌تواند از 2 ناحیه کانون‌های داخلی و خارجی صورت گیرد.
وی با تاکید بر اینکه بخش عمده‌ای از طوفان‌های گرد و غباری ایران مربوط به کانون‌های داخلی است گفت: زمانیکه شدت سرعت باد تا ۲۰ متر بر ثانیه برسد و از طرف دیگر وقتی خشکسالی باشد و پوشش گیاهی کمتری در سطح خاک وجود داشته باشد، سرعت آستانه‌ها پایین می‌آید و این به معنی این است که غبارناکی بیشتر خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید