• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 1 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 128770
+
-

استقبال سرد از اتوبوس‌های شهری در یاسوج

فستاره حجتی - خبرنگار

عالیت دوباره اتوبوس‌های شهری خبر خوشی بود و توقع این بود که برای شهروندان یاسوجی اتفاق بزرگی باشد. 10سال از آخرین تردد اتوبوس‌های درون‌شهری و اتوبوس‌هایی که حومه را به شهر وصل می‌کردند می‌گذرد و حالا بعد از یک دهه شهرداری یاسوج خبر از برقراری دوباره خطوط اتوبوسرانی می‌دهد. اما انگار این خبر موجب رضایت شهروندان نشده است.
 
27میلیارد ریال هزینه راه‌اندازی 
 دهم فروردین بود که استانداری کهگیلویه‌وبویراحمد از راه‌اندازی دوباره سیستم حمل‌ونقل عمومی یاسوج با ارزش 27میلیارد ریال خبر داد. 10دستگاه اتوبوس هم بازسازی و به سیستم حمل‌ونقل عمومی یاسوج برگردانده شد.

مشکل را رفع می‌کنیم
اتوبوس‌ها انگار نیامده باید بساط‌شان را جمع کنند و بروند زیرا خبری از استقبال شهروندان نیست. اگر چه شهرداری یاسوج و معاونت عمرانی کهگیلویه‌وبویراحمد رسما شکست این طرح را اعلام نمی‌کنند اما پایش‌های میدانی خبر می‌دهد در کمتر از یک‌ماه تردد اتوبوس‌ها معدود و چرخشی است. رئیس سازمان حمل‌ونقل شهرداری یاسوج می‌گوید: «شهرداری یاسوج بعد از سال‌ها با صرف هزینه‌ای قابل توجه اتوبوس‌های درون‌شهری را فعال کرد.» ضرغام خلقی‌پور با بیان اینکه شهروندان می‌توانند دلیل استفاده‌نکردن از اتوبوس‌ها را به شهرداری و یا شورای‌شهر اطلاع دهند، ادامه می‌دهد: «با برنامه‌ریزی انجام‌شده اتوبوس‌ها زمان زیادی در ایستگاه نمی‌مانند و شهروندان معطل نمی‌شوند. از سوی دیگر تردد با اتوبوس بسیار به‌صرفه‌تر و امن‌تر از هر وسیله دیگری است.»

کرونا دلیل بی‌اعتمادی به اتوبوس 
پرویزیکی از کسبه بازار یاسوج ‌، می‌گوید: «شهرداری وقت مناسبی را برای این کار انتخاب نکرد. در این شرایط کرونا مردم برای استفاده از تاکسی که فقط 3مسافر سوار می‌کند هم دودل هستند. نمی‌شود از مردم خواست که دسته‌جمعی سوار اتوبوس شوند.»
محمد، ساکن مادوان در حومه شهر است و هر روز برای کار به یاسوج می‌آید. او می‌گوید: «اتوبوس‌ها همیشه با تأخیر می‌آمدند و برای حرکت مسافران را معطل می‌کردند. اما رئیس شرکت که متوجه این چیزها نیست. نمی‌شود هر روز بگویم اتوبوس دیر آمد. کاش اول از ما سؤال می‌کردند که اتوبوس می‌خواهید یا نه، بعد هزینه می‌کردند.»

مشکل کجاست؟
شاید کلید حل این استقبال سرد در همین سؤال باشد. شهرداری یاسوج یا معاونت عمرانی استانداری پیش از اجرای چنین طرحی می‌توانستند نظرسنجی کنند.توجه و نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی شاید باعث شود شهروندان به اتوبوس‌های تازه‌وارد روی خوش نشان دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید