• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 31 فروردین 1400
کد مطلب : 128716
+
-

فاجعه کرونا در کانادا

بالارفتن شدید ابتلای بیماران جدید به ویروس کرونا، بیمارستان‌های کانادا را در وضعیت بحرانی قرار داده و کادر درمان را، نه‌تنها خسته و درمانده ،که به‌شدت عصبانی کرده است.
به گزارش الجزیره، عصبانیت آنها از این است که از مدت‌ها پیش درباره این فاجعه هشدار داده بودند اما انفعال مقامات، باعث شد شرایط فعلی ایجاد شود.
شرایط، به‌خصوص در اونتاریو، پرجمعیت‌ترین استان کانادا به‌شدت وخیم است. ناهید دوسانی که پزشک یک بیمارستان در تورنتو است، درباره اهمال دولت محلی گفته است:«این فاجعه انسانی اصلا نباید پیش می‌آمد. اگر دولت اونتاریو به کارشناسان گوش می‌داد و تصمیم‌های مهم می‌گرفت، اصلا کار به اینجا نمی‌رسید. همه این شرایط قابل‌پیشگیری بود.»
این تنها اونتاریو نیست که شاهد اوج‌گیری انتشار ویروس کروناست. 
جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا 2هفته پیش گفته بود که کشورش در آستانه یک موج سوم بسیار جدی همه‌گیری است. در همین هفته، میانگین 7روزه موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا در کانادا، از آمریکا هم بالاتر رفت.
اونتاریو در میان تمامی استان‌های کانادا، بیشترین ضربه را از همه‌گیری کرونا خورده است و انتشار گونه‌های جدید، شرایط را به‌شدت در این استان وخیم کرده است. در انتهای‌ماه مارس، گونه‌های جدید ویروس، عامل 67درصد تمامی ابتلاها بوده‌اند. درصد ریسک بستری شدن در بیمارستان هم به‌خاطر این گونه‌های جدید، 63درصد بالا رفت. همچنین ریسک بستری شدن در بخش آی‌سی‌یو 103درصد و خطر مرگ هم 56درصد افزایش یافته است.
تا 3روز پیش، موارد کلی ابتلا به ویروس در اونتاریو 2هزار و 801نفر در هر 100هزار نفر بود اما از یکشنبه، میانگین 7روزه 4هزار و 341نفر در روز بوده است.
درحالی‌که دولت کانادا مسئول تامین واکسن کرونا و توزیع آن است، مراقبت‌های بهداشتی در این کشور در سطح استانی انجام می‌شود.
استاندار اونتاریو گفته است که دولت محلی براساس توصیه‌های علمی عمل می‌کند و قرار است در همین ماه، ‌خرید کردن را محدود کند و مدارس را مجبور کند آموزش را از راه دور انجام دهند. او در هفته اول آوریل دستور ماندن در خانه را صادر کرده بود. با این حال برای چند هفته متوالی پیش از آن، این سیاستمدار راست‌افراطی توصیه‌های کارشناسان درباره پرشدن آی‌سی‌یوها را نادیده گرفته و محدودیت‌ها را در مناطق مختلف کاهش می‌داد.
اوضاع در این استان چنان وخیم است که ترودو گفته است می‌خواهد کادر درمان دولتی را به اونتاریو اعزام کند و تست‌های فوری برای کارکنان بخش درمان و مشاغل ضروری تامین کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید